روزنامه‌نگار دانمارکی به دلیل فیلمبرداری از ایرانیان در قطر بازداشت شد

در یکی از ویدیوهایی که این خبرنگار منتشر کرد، معترضان ایرانی می‌گویند به آن‌ها حمله شده و آنان را زخمی کرده‌اند

یک خبرنگار دانمارکی را که اخبار جام‌جهانی قطر را پوشش می‌دهد، گفت که پلیس او را بعد از فیلمبرداری از ایرانیانی که مدعی شدند حامیان رژیم این کشور در قطر به آن‌ها حمله کرده‌اند، بازداشت کرده است.

راسموس تانتولت، از شبکه دانمارکی تی‌وی۲ (TV2) که روز سه‌شنبه در آخرین بازی گروهی ایران مقابل آمریکا حضور داشت، از درگیری میان هواداران ایرانی بر سر اعتراض‌های جاری برای حقوق زنان در این کشور که در ورزشگاه الثمامه دوحه رخ داد، فیلم گرفت.

برخی از هواداران فوتبال با تی‌شرت‌هایی که روی آن‌ها «زن، زندگی، آزادی» نوشته شده بود و پیامی در حمایت از تظاهرات جاری محسوب می‌شد، در ورزشگاه حضور داشتند؛ اما ظاهرا بعد از شکست ایران در این بازی، چند مرد آن‌ها را ضرب‌وشتم کردند و به این ترتیب به این مسابقه پایان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تانتولت که فیلم‌هایی از این حادثه ضبط کرده بود، اواخر شب سه‌شنبه در توییتی نوشت: «به این ترتیب مرا به دلیل فیلمبرداری از ایرانیانی که ایرانی‌های طرفدار دولت به آن‌ها حمله کرده بودند، بازداشت کرده‌اند.»

او بعدتر توییتی منتشر کرد و گفت پس از اینکه خواستند «تصاویرم را پاک کنم و من نپذیرفتم»، آزاد شدم.

در یکی از ویدیوهایی که او در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، دو نفر با تیشرت‌هایی در حمایت از تظاهرات گسترده ایران دیده می‌‌شوند که ادعا می‌کنند به آن‌ها حمله شده و زخمی شده‌اند. صدای این دو نفر شنیده می‌شود که با مداخله مقام‌های امنیتی به دنبال مسیر خروج ایمن از محل برگزاری مراسم‌اند.

صدای یک نفر در این ویدیو شنیده می‌شود که می‌گوید: «به ما حمله کردند!»

ویدیوهای دیگری نشان می‌دهد پلیس مردانی را که پرچم ایران در دست داشتند، متوقف می‌کرد؛ در یکی از این ویدیوها، خانواده‌ای با دو کودک وسط این درگیری‌ گرفتار شده‌ بودند.

متن توییت:

فریاد حامیان حکومت ایران بر سر ایرانیانی که تیشرت «زن، زندگی، آزادی» به تن دارند.

راسموس تانتولت، ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲

با این حال، این خبرنگار درباره بازداشت ادعایی خود اطلاعات بیشتری منتشر نکرد. این حادثه در میانه افزایش نگرانی‌ها درمورد محدودیت‌های رسانه‌ای در جریان مسابقات جاری جام‌جهانی در این کشور حاشیه خلیج فارس رخ داد.

در حادثه‌ای که پیش‌تر اتفاق افتاد، نیز نیروهای امنیتی جلو کار این خبرنگار دانمارکی را گرفتند و او را تهدید کردند که دوربینش را می‌شکنند.

ناآرامی‌های گسترده در ایران به دنبال کشته شدن مهسا امینی، دختری ۲۲ ساله‌، است که پیش‌تر در سال جاری رخ داد. به گفته دولت ایران، امینی به دلیل بدحجابی دستگیر شد و به دلیل «لباس نامناسب» در بازداشت به سر می‌برد.

او کمی بعد، در زمانی که در بازداشت پلیس بود، در شرایطی مشکوک جان باخت.

© The Independent