داروی کووید رقیق‌کننده خون خطرناک است

آپیکسابان یک داروی ضدانعقاد خون است که برای بیمارانی که پس از بستری شدن به دلیل کووید-۱۹ از بیمارستان مرخص می‌شوند، تجویز می‌شود

داروی رقیق‌کننده خون در واقع در جلوگیری از مرگ یا بستری شدن مجدد افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان بی‌تاثیر است - JACK GUEZ / AFP

یک پژوهش نشان داد دارویی که خون را رقیق می‌کند و به بسیاری از بیماران در حال بهبود از کووید حاد داده می‌شود، ممکن است به خونریزی جدی منجر شود و کارایی نداشته باشد.

داروی ضدانعقاد خون آپیکسابان (Apixaban) برای بیمارانی که پس یک دوره کووید متوسط ​​تا شدید از بیمارستان مرخص می‌شوند، تجویز می‌شود، اما مطالعه‌ای که با بودجه دولت بریتانیا انجام شد، نشان داد که این دارو می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

این یافته‌ها به درخواست از پزشکان برای توقف تجویز دارو منجر شد؛ زیرا مانع از آن نمی‌شود که افراد دوباره در بیمارستان بستری نشوند و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. این دارو در حال حاضر، در بیمارستان‌های سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا «ان‌اچ‌اس» (NHS) به طور گسترده‌ استفاده می‌شود.

آزمایش هیل-کووید (Heal-Covid) که با بودجه دولت بریتانیا انجام شد، به این نتیجه رسید که این دارو فایده ندارد و در واقع خطرناک است.

پروفسور شارلوت سامرز، پژوهشگر ارشد این آزمایش، گفت: «اولین یافته‌های هیل-کووید به ما نشان می‌دهد که یک داروی رقیق‌کننده خون که عموما تصور می‌شد در مرحله پس از بستری در بیمارستان مداخله مفیدی است، در واقع در جلوگیری از مرگ یا بستری شدن مجدد افراد در بیمارستان بی‌تاثیر است.»

پروفسور سامرز که به عنوان پزشک مراقبت‌های ویژه در بیمارستان آدنبروک در کمبریج کار می‌کند، افزود: «این یافته مهم است؛ زیرا جلو آسیب‌های غیرضروری و بی‌منفعت به افراد را می‌گیرد.»

دکتر مارک توشنر، پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: «این آزمایش اولین مدرک قوی است که نشان می‌دهد داروی ضدانعقاد طولانی‌تر پس از کووید حاد، بیماران را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بدون اینکه منفعت مشخصی داشته باشد.»

او افزود: «امید ما این است که این نتایج از تجویز بی‌مورد این دارو برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند و بتوانیم رویه پزشکی را تغییر دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، دستورالعمل‌هایی که موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی «نایس» (National Institute for Health and Care Excellence -Nice) تهیه کرده است، نشان می‌دهد که برای بیماران مبتلا به کووید بستری در بیمارستان، به مدت ۱۴ روز پس از بیماری، درمان رقیق‌کننده خون تجویز می‌شوند؛ حتی اگر در این مدت مرخص شوند، باز هم این تجویز برایشان انجام می‌شود.

در ابتدا این امید وجود داشت که این دارو با رقیق کردن خون، خطر بروز لختگی خون در افراد مبتلا به کووید-۱۹ را کاهش دهد.

بیماران پس از اولین دوره بستری شدن به دلیل کووید-۱۹ و مرخص شدن از بیمارستان، در این آزمایش- که کارشناسان آدنبروک و دانشگاه کمبریج اداره می‌کردند- ثبت نام کردند. آن‌ها به طور تصادفی تحت درمان قرار گرفتند و پیشرفت آن‌ها پیگیری شد.

با این حال، تعدادی از ۴۰۲ شرکت‌کننده‌ای که رقیق‌کننده خون مصرف کردند، دچار خونریزی شدیدی شدند که به توقف دارو منجر شد.

این آزمایش همچنین نشان داد در حالی که ۳۰.۸ درصد از بیماران مبتلا به کووید که مراقبت‌های استاندارد دریافت کرده بودند، طی یک سال به بیمارستان بازگشتند، تنها بخش بسیار کمی از افرادی که با آپیکسابان تحت درمان قرار گرفته‌ بودند، دوباره در بیمارستان بستری شدند (۲۹.۱ درصد).

پروفسور سامرز گفت که تصمیم نایس (Nice) برای توصیه درمان با داروی رقیق‌کننده خون «بیشتر بر اساس اجماع بود تا اثبات».

زمانی که برای اولین بار این درمان را برای بیماران کووید-۱۹ توصیه کردند، ۱۱ کشور در سراسر جهان برای درمان مرحله پس از بیمارستان بیماری کووید-۱۹ توصیه‌هایی را صادر کردند.

© The Independent