مردی با «طولانی‌ترین دوره ابتلا به کووید در جهان» سرانجام درمان شد

پزشکان او را با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده درمان کردند، اما می‌گویند چنین درمان‌هایی دیگر موثر نیستند

ابتلای این بیمار را را با تجزیه‌وتحلیل ژنتیک گونه ژنتیکی ویروسی که حامل آن بود شناسایی کردند - AFP

پزشکان می‌گویند مردی که ظاهرا ابتلای او به کووید طولانی‌ترین دوره ابتلا در جهان بوده است، سرانجام پس از بیش از یک ‌سال از این ویروس نجات یافت.

این مرد ۵۹ ساله ۴۱۱ روز به این ویروس مبتلا بود و به گفته پزشکان با ترکیبی از داروها درمان شد. طولانی‌ترین دوره ابتلا به کووید در جهان ۵۰۵ روز – بیش از یک سال و ۴ ماه ثبت شده است.

این در حالی است که بر اساس آمار دولتی جدید در حدود ۲.۱ میلیون خانوار در بریتانیا – ۳.۳ درصد جمعیت – مبتلا به کووید طولانی‌اند و توانایی‌شان برای انجام فعالیت‌های روزمره محدود شده است.  

سازمان ملی آمار (ONS) دریافته است این بیماری که خستگی، «مه مغزی» و درد از نشانه‌های آن است، بین زنان، افراد ۳۵ تا ۶۹ ساله و کسانی که در مناطق محروم به‌سر می‌برند شایع‌تر است.

در این آخرین مورد ثبت شده ابتلای طولانی، متخصصان لندن موفق شدند این مرد را با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده که در برابر انواع اولیه ویروس کرونا موثر است درمان کنند – اما گفتند چنین درمان‌های احتمالا دیگر موثر نیست.

سیستم ایمنی این بیمار که بعد از پیوند کلیه ضعیف شده بود، نتوانست سویه اولیه این ویروس را دفع کند.

ابتلای او را با تجزیه‌وتحلیل ژنتیک گونه ژنتیکی ویروسی که حامل آن بود شناسایی کردند.

بر اساس این پژوهش که در نشریه بیماری‌های عفونی بالینی (Clinical Infectious Diseases) منتشر شده است، آزمایش این مرد برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۲۰ مثبت شد و هرچند علائم بیماری‌اش برطرف شد، اما تا ژانویه امسال نتیجه آزمایشش به‌طور متناوب مثبت می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی که او را تحت مراقبت قرار داد از بنیاد تراست گای و سنت توماس (Trust Guy´s and St Thomas) سیستم سلامت ملی (ان اچ اس) و کینگز کالج لندن، مردی را که ۵۰۵ روز نتیجه آزمایش کوویدش مثبت بود نیز تحت درمان قرار داده بودند، اما او بعدا درگذشت.

آن فرد که چندین بیماری زمینه‌ای داشت در اوایل سال ۲۰۲۰ به کووید مبتلا شد و بارها در بیمارستان بستری و مرخص شد.

به گفته دانشمندان فردی که به مدت طولانی مبتلا به این بیماری است، فرصت بیشتری برای جهش و فرار از سیستم ایمنی به این ویروس می‌دهد.

بنابراین هرچند عفونت‌های طولانی‌مدت کرونا نادر است، اما مطالعه آن‌ها به دلیل خطر بروز سویه‌های جدید اهمیت دارد.

بااین‌حال پزشکان می‌گویند که [بروز] سویه‌های جدید به این معنا است که اکنون درمان‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده تا حد زیادی بی‌تاثیرند.

لوک اسنل از پزشکان گایز و سنت توماس گفت: «برخی از انواع جدید ویروس در مقابل تمام درمان‌های آنتی‌‌بادی موجود در بریتانیا و اروپا مقاوم‌اند.»

«برخی افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هنوز در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند و به‌طور مداوم مبتلا می‌شوند. ما همچنان در پی یافتن بهترین راه برای محافظت و درمان آن‌ها هستیم.»

ارقام جدید اوان‌اس نیز ۷۳۵ مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا را در بریتانیا در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر نشان می‌دهد که نسبت به ۶۲۵ مورد هفته گذشته افزایش یافته است.

© The Independent