کنعانی آژانس انرژی اتمی را تهدید کرد: به رفتارهای غیرسازنده واکنش نشان می‌دهیم

سخنگوی امور خارجه جمهوری اسلامی با تکرار مواضع پیشین، ادعا کرد فقدان اراده سیاسی در آمریکا مسبب به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای است

ATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک بار دیگر ادعا کرد که ایران برای دستیابی به توافق خوب و پایدار به میز مذاکره پایبند است.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، کنعانی در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران، مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران به میز مذاکره پایبند است و از نظر ایران، امکان شکل‌گیری توافق زودتر از این‌ها وجود داشت. من چیزی به نام گره زدن مذاکرات به جنگ اوکراین یا زمستان سرد اروپا را تایید نمی‌کنم. آنچه مانع جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای شده، فقدان اراده سیاسی در طرف مقابل، مشخصا طرف آمریکایی، است.»

او در ادامه، اقدام کشورهایی را که در شورای حکام به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رای مثبت دادند، غیرسازنده خواند و گفت: «ایران در برابر تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهد داشت و در برابر رفتارهای غیرسازنده، واکنش متقابل جدی، قاطع و موثر نشان خواهد داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که هفته قبل اشاره کرد قرار است هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند ولی به‌تازگی گفته شد که این سفر احتمالا کنسل شده است، ادعا کرد: «با توجه به شرایط جدید و تصویب قطعنامه سیاسی علیه ایران در شورای حکام که میدان‌دار آن آمریکا و سه کشور اروپایی بودند، طبیعتا اقدام‌های بعدی با توجه به شرایط جدید صورت می‌گیرد.»

گفته‌های کنعانی در شرایطی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ خود درباره فعالیت‌های آژانس در زمینه مسائل هسته‌ای ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند نبوده است. گروسی در واکنش به گفته‌های محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، که گفته بود سفر مدیرکل آژانس به تهران در دستورکار نیست، توضیح داد: «ایران چنین اظهاراتی را مستقیما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگفت. اگر سفر به ایران انجام نشود، اوضاع از آنچه هست، بدترمی‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ارتباط با اعتراض‌های اخیر در ایران، چنین اقدامی را «سیاسی کردن موضوع حقوق بشر» دانست. او آلمان را که برای طرح مسائل ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل در تلاش است، به داشتن سوابق حقوق بشری تیره‌وتار متهم کرد و گفت که  در این خصوص، «جایگاه اخلاقی و سیاسی» ندارد.

فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران نیز موضوع دیگری بود که کنعانی به آن اشاره کرد و مانند تهدیدهای پیشین مقام‌های ایرانی گفت: «در این زمینه اقدام‌های سیاسی و دیپلماتیک انجام شده و اقدام‌های حقوقی نیز در حال انجام است.» پیش از این، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال را سازمانی «تروریستی» اعلام کرده و هشدار داده بود که عوامل و افراد مرتبط با این رسانه را «تحت تعقیب» قرار می‌دهد. او به بریتانیا نیز به دلیل میزبانی سه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، من‌وتو و ایران‌اینترنشنال حمله کرد و گفت که این دولت باید «هزینه اقدام‌هایش برای ناامن‌سازی ایران» را بپردازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، عراق و گروه‌هایی که آن‌ها را «تروریستی» و «تجزیه‌طلب» خواند، تهدید کرد و گفت: «ما موضع خود درباره فعالیت این گروه‌ها در نواحی مرزی دو کشور ایران و عراق را پیش از این اعلام کرده‌ایم. امیدواریم که دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت و استقرار نیروهای مرزبانی و نظامی خود در طول مرزهای مشترک دو کشور، مانع از فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب شود تا ایران مجبور نشود برای دفع تهدیدها علیه خود به اقدام‌های بازدارنده دیگری متوسل شود.»

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به برگزاری دو جلسه در تهران و بغداد بین مسئولان عالیرتبه امنیتی دو کشور در یک ماه گذشته، افزود: «در این دو جلسه، انتظارها و توقعات ایران بیان و تاکید شد که اقلیم کردستان عراق نباید محل صدور تسلیحات و تجهیزاتی به داخل ایران باشد که به منظور سلب امنیت شهروندان ایرانی، در اختیار آشوبگران و تروریست‌ها قرار می‌گیرند؛ اما انتظاراتی که ایران داشته، تاکنون برآورده نشده است.»

کنعانی این سخنان را در روزی بیان می‌کند که سپاه پاسداران بار دیگر اردوگاه‌های احزاب کرد از جمله اردوگاه غیرنظامیان و یک بیمارستان در اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. این سومین حمله گسترده سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد در هفته‌های اخیر است. حمله به اقلیم کردستان در حالی انجام شد که اعتراض‌های گسترده در شهرهای کردنشین ایران همچنان ادامه دارد و حکومت ضمن سرکوب شدید معترضان، ده‌ها تن از مردم را کشته یا زخمی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه، ضمن تکرار ادعاهای قبلی مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت: «تاریخ همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه به قبل از جنگ روسیه و اوکراین برمی‌گردد و اتهام‌زنی به ایران مبنی بر اینکه در بحران اوکراین، یک طرف جنگ است، اتهام‌زنی سیاسی است.» این در حالی است که نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی که روز شنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، منتشر کرد، گزارش داد که مسکو برای آغاز ساخت صدها فروند هواپیمای بدون‌‌سرنشین در خاک روسیه با تهران بی‌سروصدا به توافق رسیده است. این رسانه به نقل از سه مقام آگاه نوشت: «مقام‌های روسیه و ایران اوایل نوامبر طی نشستی در ایران، قراردادی را نهایی کردند که بر اساس آن، دو کشور به‌سرعت در حال حرکت به سمت انتقال طرح‌ها و اجزای کلیدی‌اند که اجازه می‌دهد تولید ظرف چند ماه آینده آغاز شود.»

این نشریه تاکید کرد بررسی تعدادی از پهپادهای سرنگون‌شده نشان می‌دهد که برخلاف اعلام بی‌طرفی جمهوری اسلامی در جنگ روسیه علیه اوکراین، در این پهپادها از قطعات ایرانی با مهر تاریخ ساخت فوریه ۲۰۲۲ استفاده شده است. این موضوع به تردیدها در این خصوص که پهپادها پس از شروع جنگ اوکراین، مونتاژ و به روسیه ارسال شده‌اند، دامن می‌زند.