گروسی: آژانس از برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران مطلع نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هنوز به نقطه غیرقابل بازگشت نرسیده‌ایم

اطلاعاتی در اختیار آژانس نیست که نشان دهد ایران هم‌اکنون سلاح هسته‌ای دارد-JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران با سطح کنونی غنی‌سازی برای ساخت بیش از یک سلاح هسته‌ای، مواد لازم را در اختیار دارد.

گروسی به سی‌بی‌سی گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گمان نمی‌کند که اکنون زمان آن است که ایران یک قدرت هسته‌ای معرفی شود و اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران هم‌اکنون در حال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای است در اختیار ندارد.»

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی در ایران هیچ توجیه صلح‌آمیزی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در عین حال با اشاره به سطح و گستره غنی‌سازی در ایران گفت که اگر تهران بخواهد، می‌تواند با موادی که در اختیار دارد بیش از یک سلاح هسته‌ای تولید کند.

او گفت، با این حال در حال حاضر اطلاعاتی در اختیار آژانس نیست که نشان دهد ایران هم‌اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

گروسی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت در برنامه هسته‌ای ایران گفت: «به چنین نقطه‌ای نرسیده‌ایم اما باید خیلی تلاش کنیم که به آنجا نرسیم.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض تعهدات جمهوری اسلامی در چارچوب برجام تصویب کرده است.

مقامات تهران در واکنش به این اقدام اظهاراتی علیه همکاری با آژانس مطرح کرده‌اند.

با این حال هیچ یک از طرف‌ها شکست برجام یا پایان مذاکرات هسته‌ای را اعلام نکرده‌اند.

مذاکرات هسته‌ای که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، در اسفندماه به دنبال حمله روسیه به اوکراین متوقف شد و از آن پس پیشرفت ملموسی نداشت. با آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و همراهی نسبی جامعه بین‌المللی، به تدریج موضع‌ غرب در مورد مذاکرات هسته‌ای سخت‌تر شد و اکنون آمریکا می‌گوید که مذاکرات اولویت این کشور نیست.