اجماع اروپاییان در حفظ برجام و عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان فعال شدن مکانیسم ماشه را رد کردند

از راست: وزرای امور خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در نشست مشترک در جنوب لندن-JUSTIN TALLIS / POOL / AFP

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا که روز گذشته میزبانی نشستی مشترک با همتایان خود از فرانسه و آلمان را بر عهده داشت، تاکید کرد که «ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

او گفت: «جمهوری اسلامی باید به تعهدات هسته‌ای و برجام پایبند بماند.»

وزیر دفاع بریتانیا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود، «چه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران لغو شود و چه نشود، بریتانیا وارد تجارت سلاح به جمهوری اسلامی نمی‌شود».

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، این تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای توافق هسته‌ای در ۲۷مهرماه سال جاری به پایان می‌رسند. آمریکا پس از شکست قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت، به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.

دفتر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته گفت، با فعال شدن مکانسیم ماشه مخالف است، اما ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد. دفتر  ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در موضع‌گیری مشابه از ایران خواست از اقدامات ناسازگار با برجام پرهیز کند.

ایران سال گذشته در پنج مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد و در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۰برابر حد مجاز اعلام شده است. اکنون نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید ساخت تاسیسات پیشرفته سانتریفیوژها در دل کوه‌های نطنز آغاز شده است. ذخایر غنی‌سازی از آن جهت مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار دارد که زمان «گریز هسته‌ای» یا مدت زمان لازم برای تولید مقادیر کافی مواد هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با هدف ترغیب اروپاییان به عدم همراهی با سیاست‌ فشار حداکثری واشینگتن این هفته به اروپا سفر می‌کند. ایران اخیرا پس از یک سال اصرار آژانس و تحت فشار تهدید مکانیسم ماشه، اجازه بازرسی از دو سایت در اطراف تهران و اصفهان که گمان می‌رود فعالیت‌های هسته‌ای در آن انجام شده باشد را صادر کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیمه‌شب سی‌ام شهریورماه را به عنوان ضرب‌الاجل فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها اعلام کرده است.

او با اشاره به افزایش ۱۰برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران آن را نشانه ناکارآمدی برجام خواند و تاکید کرد «برجام به تاریخ پیوسته و اروپاییان باید با این حقیقت مواجه شوند.»

با این وجود، اروپا همچنان جانب احتیاط را رعایت می‌کند. راب با اشاره به اینکه برجام ایده‌ال نیست، گفته بود از آنجایی که فعلا جایگزینی برای آن وجود ندارد، گزینه‌ای جز پایبندی به آن وجود ندارد. از نگاه وزیر امور خارجه بریتانیا و بسیاری از ناظران بین‌المللی منتقد برجام، حذف موضوعات منطقه‌ای از برجام، نقطه ضعف آن است.

به گزارش گاردین، در نشست روز گذشته وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام در کنت بار دیگر بر اهمیت پایبندی به برجام تاکید شد.

همچنین سه بزرگ اروپایی، درخواست آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه را رد کردند.

همزمان مذاکرات مربوط به ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام بین ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام پس از وقفه‌ای چندماهه دوباره از سر گرفته شده و به نظر می‌رسد گزینه مطلوب اروپا و ایران خرید زمان تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.