«ایران ممکن است تا پایان امسال مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد» 

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت: «ایران تمام توانش را به کار بسته تا بتواند در یک آن، دوباره برنامه‌ هسته‌ای خود را نظامی کند»

مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز تایید کرد که آقای ترامپ دوشنبه فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد-AFP

به گرازش رویترز، ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه بیش از بیست شخص و نهاد ایرانی را که در برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و سلاح‌های متعارف جمهوری اسلامی دست دارند، تحریم خواهد کرد.

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که ایران ممکن است تا پایان سال جاری میلادی، ذخیره کافی از مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای به دست آورد، و در همین حال، همکاری خود را کره شمالی را برای تکمیل موشک‌های دوربرد از سر گرفته است.

تحریم‌های جدید بخشی از تلاش دولت دونالد ترامپ برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران است، و یک هفته بعد از امضای توافق‌های عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل وضع می‌شود. به گزارش رویترز، این توافق‌ها ممکن است ائتلاف علیه ایران را توسعه دهد و رای‌دهندگان حامی اسرائیل در آمریکا را به حمایت از آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر تشویق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا با تحریم‌های جدید به متحدان اروپایی خود و نیز چین و روسیه هشدار می‌دهد که هرچند ممکن است مایل به برقراری دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نباشند، اما شرکت‌های مستقر در این کشورها در صورت تخطی از تحریم‌های جدید، مجازات خواهند شد.

به گفته مقام آمریکایی، بخش عمده‌ای از این اقدام آمریکا، هدف قرار دادن اشخاص و شرکت‌هایی است که با ایران خرید و فروش سلاح‌های متعارف دارند.

این مقام آمریکایی به رویترز گفت: «روشن است که ایران تمام توانش را به کار بسته تا بتواند در یک آن، دوباره برنامه‌ هسته‌ای خود را نظامی کند.»

«ایران به دلیل توسعه تحریک‌آمیز برنامه هسته‌ای خود ممکن است تا پایان امسال مقدار کافی ماده لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.»

این مقام بدون توضیح بیشتر گفت که گفته‌هایش بر اساس «کلیت» اطلاعاتی است که آمریکا در دست دارد، و از جمله، اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

او همچنین گفت: «ایران و کره شمالی همکاری بر روی پروژه یک موشک دوربرد را از سر گرفته‌اند، که شامل انتقال قطعات حساس موشک به ایران است.» او توضیح نداد که این همکاری کی آغاز شد، متوقف شد، و از سر گرفته شد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت ایران در سازمان ملل متحد، به رویترز گفت که اقدام جدید آمریکا تبلیغاتی است و باعث انزوای بیشتر ایالات متحده خواهد شد.

او در ایمیلی به رویترز نوشت: «نمایش "فشار حداکثری" آمریکا که هر هفته اقدامات تبلیغاتی را در بر می‌گیرد به شکل بدی شکست خورده، و اعلام اقدامات جدید تغییری در این وضع نمی‌دهد.

«کل دنیا می‌داند که این حرکات بخشی از کارزار تبلیغاتی برای انتخابات بعدی آمریکاست، و جهان به ادعاهای پوچ آمریکا در سازمان ملل بی‌اعتناست.»

مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز تایید کرد که آقای ترامپ دوشنبه فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد که به موجب آن، هر کسی با ایران معامله تسلیحات متعارف داشته باشد، مشمول تحریم‌های ثانوی آمریکا خواهد بود و از حضور در بازارهای آمریکا محروم خواهد شد.»