فراخوان‌ احزاب کرد و چهره‌های ملی: ایران به کمک مهاباد بشتابد

سرکوب گسترده، تیراندازی و گشت هوایی در مهاباد ادامه دارد و از سرنوشت بسیاری از معترضان خبری در دست نیست

در پی حمله نیروهای سرکوبگر با سلاح جنگی و خودروهای زرهی به مهاباد در شامگاه شنبه ۲۸ آبان، که بازتابی بسیار گسترده در شبکه‌های اجتماعی داشت و باعث شد که هشتگ مهاباد به سرعت به ترند تبدیل شود، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، صبح یکشنبه، ۲۹ آبان با انتشار فراخوانی از «مردم مبارز ایران و سازمان‌های حقوق بشر و مجامع بین‌المللی» درخواست کرد که به هر شکل ممکن به یاری مردم کردستان و مهاباد بشتابند.

در این فراخوان گفته شده است:«در چند روز اخیر و در طی اعتراضات مردمی در همه نقاط ایران، جمهوری اسلامی به طرز چشمگیری همه شهرهای کردستان را میلیتاریزه کرده و از سرکوب خونین معترضان هیچ ابایی ندارد. در همه شهرهای کردستان رژیم با قطع اینترنت و برق در برخی نواحی شهرها، حضور بی‌شمار نیروهای انتظامی و پاسدار همراه با تانک و زره‌پوش در خیابان‌ها و میادین شهرها، فضایی پر از رعب و وحشت را در کردستان ایجاد کرده و به قلع و قمع مردم آزادیخواه در چندین شهر دست زده است.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، از مردم ایران خواسته «به هر شکل ممکن و با حضور پرشمار خود در اعتراضات و تظاهرات خیابانی پشتیبانی خود را از مردم نستوه و مبارز کردستان اعلام بدارند و اتحاد و همبستگی سراسری علیه جمهوری اسلامی را تقویت بکنند.»

این مرکز همچنین از تمامی سازمان‌های حقوق بشری و مجامع بین المللی تقاضا کرده « برای جلوگیری از کشتار مردم در کردستان، رژیم جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند و از مقاومت دلیرانه مردم کُرد پشتیبانی کنند.»

شهر مهاباد در غرب ایران، روز شنبه ۲۸ آبان، ساعت‌ها در تسخیر معترضان بود و مردم این شهر با درست کردن سنگر در خیابان‌ها و پخش سرودهای انقلابی، با خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی همراه شدند. خیابان‌های مهاباد تا پاسی از شب در کنترل معترضان بود، اما با تاریکی هوا، به دستور نیروهای امنیتی، برق محلاتی از جمله پشت‌تپه، باغ شایگان و میدان ساعت قطع شد و نیروهای سرکوب با استفاده از سلاح جنگی و خودروهای زرهی به مقابله با معترضان پرداختند.

در ویدیوهای منتشرشده از مهاباد صدای ممتد تیراندازی‌ شنیده می‌شود. برخی از ساکنان این شهر کردنشین استان آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی به سمت خانه‌های مردم به‌صورت کور تیراندازی می‌کردند. بر اساس تصاویر منتشرشده از مهاباد، نیروهای حکومتی با سلاح‌های جنگی و با پشتیبانی خودروهای زرهی وارد این شهر شدند و با تیراندازی ممتد، سعی داشتند رعب و وحشت ایجاد کنند.

هم‌زمان با این اتفاقات، علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم ملی ایران و از تاثیرگذارترین همراهان خیزش سراسری مردم ایران، برای حمایت از معترضان مهاباد فراخوانی فوری منتشر و تاکید کرد مهاباد نیازمند یاری همه شهرهای کشور است.

علی کریمی شنبه شب در توییتر خود، با استفاده از هشتگ فراخوان ملی، نوشت: «همه مردم ایران فردا یکشنبه در حمایت از مردم بی‌دفاع مهاباد به خیابان بیایند.»

درگیری‌ها در مهاباد تا لحظه تنظیم این گزارش در ظهر یکشنبه، ادامه دارد. هه‌نگاو با اعلام حاکم شدن شرایط جنگی در شهر مهاباد، خبر داد که هلی‌کوپترها بر فراز این شهر در حال پروازند و کماکان صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود. نیروهای امنیتی نیز در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های مهاباد در حال تعقیب و گریز با معترضان‌اند.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو، سپاه پاسداران از طریق هلی‌کوپتر در حال انتقال نیروهای مسلح به مهاباد است و شماری از این نیروهای مجهز به سلاح‌های جنگی به‌سرعت به خیابان‌های شهر اعزام شده‌اند. به علت اختلال اینترنت در این شهر، خبرها با تاخیر مخابره می‌شوند و سرنوشت تعداد زیادی از مردم این شهر تا این لحظه مبهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای حضور مردم در خیابان‌ها فراخوان‌های بسیاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این فراخوان‌ها، برای تمرکززدایی از نیروهای سرکوبگر در مقابله با اعتراض‌های انقلابی در مهاباد، از مردم شهرهای مختلف ایران، به‌ویژه شهرهای اطراف مهاباد خواسته شده است به خیابان‌ها بیایند و اعتراض‌های خود علیه جمهوری اسلامی را آغاز کنند.

بامداد یکشنبه پس از انتشار خبرهای مربوط به سرکوب خشونت‌بار مردم در مهاباد، ویدیویی از اشنویه منتشر شد که در آن، معترضان با استفاده از بلندگوهای یک مسجد مردم را به اعتصاب و اعتراض سراسری برای دفاع و حمایت از مردم مهاباد دعوت کردند. پس از اعلام این فراخوان، مردم به خیابان‌های اشنویه آمدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پیش از این، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شنبه ۲۸ آبان با انتشار فراخوانی سراسری در واکنش به کشته شدن چهار کودک در شهرهای مختلف ایران، برای اعتصاب در مدارس دولتی و غیردولتی در روزهای یکشنبه ۲۹ و دوشنبه ۳۰ آبان فراخوان داد. شبکه دانشجویان انقلابی ایران آزاد هم با انتشار فراخوانی از مردم ایران خواست برای حضور میلیونی در تجمع روز دوشنبه ۳۰ آبان ساعت ۷ شب، هم‌زمان با پایان بازی تیم ملی فوتبال ایران و انگلستان، در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای ایران آماده شوند.

در این بیانیه آمده است: «از تک‌‌تک شما هموطنان در سراسر کشور دعوت می‌کنیم تا با حضور خود در روز دوشنبه راس ساعت ۷ شب در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای ایران، ضمن تجلیل از فوتبالیست‌های وطن‌پرستی که در این روزهای تاریخی کنار مردم کشور خود ایستاده‌اند، با اتحاد میلیونی خود استبداد دینی را به پایانش نزدیک کنیم.»

اکنون در کنار این فراخوان‌ها، مردم در رسانه‌های اجتماعی خواهان دفاع از مبارزان در شهر مهاباد شده‌ و اعلام کرده‌اند که برای دفاع از مردم مهاباد به خیابان‌ها خواهند آمد. برخی معتقدند طی سه روز گذشته، مهاباد به خط مقدم خیزش سراسری مردم ایران تبدیل شده است. شبکه حقوق بشر کردستان نیز در مورد مهاباد اعلام کرد که مردم شنبه شب در کوچه‌ها آتش روشن کرده‌اند و نیروهای سپاه پاسداران با خودروهای مخصوص در کوچه‌ها منازل را تفتیش و شهروندان را بازداشت می‌کنند و در محله موکریان یک منزل مسکونی را به رگبار بسته‌اند.

معترضان روز شنبه در مهاباد، پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، با سر دادن شعار و خواندن سرودهای انقلابی، به سمت شهر رفتند و اعتراض‌ها در خیابان‌ ادامه یافت. معترضان در این تجمع‌های اعتراضی، از چند بلندگو سرودهای انقلابی پخش کردند. آن‌ها همچنین تصاویر خامنه‌ای و خمینی را سوزاندند و در برخی مناطق این شهر برای دفاع از خود سنگربندی کردند.

اعتراض‌های انقلابی در این شهر در مقاطعی به جنگ خیابانی با سنگ در مقابل گلوله تبدیل شد. در یکی از ویدیوهای منتشرشده از این شهر، معترضان پشت سنگرند و در حالی که نیروهای امنیتی به سمت آن‌ها تیراندازی می‌کنند، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‎‌دهند.