اعتراض‌های گسترده دانشجویان در ۳۶ دانشگاه: نیروهای سرکوبگر، دانشگاه کردستان را گلوله‌باران کردند

ویدیوهایی رسیده نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر با ادامه محاصره دانشگاه کردستان، همچنان به گلوله‌باران آن ادامه می‌دهند

دانشجویان دست‌کم ۳۶ دانشگاه و دانشکده در تهران و سراسر ایران روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه، به اعتصاب و تجمع‌های ضد‌حکومتی خود ادامه دادند و به حمله‌های مکرر به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و کشتار کودکان و مردم معترض از جمله کیان پیرفلک اعتراض کردند. نیروهای سرکوبگر در مقابل، به تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد شهر قدس و دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر حمله کرده و دانشگاه کردستان را گلوله‌باران کردند.

دانشگاه کردستان در شهر سنندج روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه، شاهد تجمع اعتراضی گسترده دانشجویان بود که با حمله نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی و شلیک این نیروها، به خاک و خون کشیده شد.

دانشجویان دانشگاه کردستان در تجمع اعتراضی خود شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سردادند و در ادامه بنر (بَرنما) تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، را پایین کشیده و لگدکوب کردند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با محاصره و حمله به این دانشگاه، تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند و تعدادی از دانشجویان را نیز با خشونت بسیار بازداشت کردند.

اما دانشجویان دانشگاه کردستان با وجود حمله نیروهای سرکوبگر به مقاومت در مقابل آن‌ها ادامه دادند و در ساعات عصر شنبه، نیروهای سرکوبگر دانشجویان را در محوطه دانشگاه کردستان به گلوله بستند.

ویدیوهایی رسیده نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر با ادامه محاصره دانشگاه کردستان، همچنان به گلوله‌باران آن ادامه می‌دهند و تعدادی از دانشجویان به‌دلیل حجم گسترده تیراندازی این نیروها، تلاش می‌کنند به حالت «سینه‌خیز» از باغ و تپه اطراف دانشگاه خود را به بیرون از محوطه دانشگاه برسانند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از هنگام آغاز خیزش سراسری تاکنون، بارها به دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه کردستان و خوابگاه‌های دانشجویی دختران و پسران این دانشگاه و همچنین به دانشگاه علوم پزشکی سنندج و خوابگاه‌های آن حمله کرده‌اند، اما در سرکوب اعتراض دانشجویان نیز مانند تجمع‌های اعتراضی خیابانی ناکام مانده‌اند.

حمله‌های نیروهای سرکوبگر به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویان از ۱۰ مهرماه، در هفته دوم خیزش سراسری، با محاصره و حمله نیروهای موتوری سپاه پاسداران به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در تهران آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نیروهای سرکوبگر در ادامه همین حمله‌ها، در شب‌های ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه، به خوابگاه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه یورش بردند و ۷۸ دانشجوی این دانشگاه را با خشونت مورد ضرب و جرح قرار داده و بازداشت کردند.

پس از آن نیز در روز پنجشنبه ۲۶ آبان، نیروهای یگان ویژه با حمله به دانشگاه شیراز و همچنین کتابخانه خوارزمی این دانشگاه، تعدادی از دانشجویان را ضرب و جرح و بازداشت کردند و با خشونت بسیار و کشیدن روی زمین با خود بردند.

این حمله با واکنش استادان دانشگاه شیراز مواجه شد و بیش از ۸۷ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای سرگشاده، خواستار توقف حمله‌ها به دانشگاه‌ها و دانشجویان و آزادی فوری دانشجویان بازداشتی شدند.

دانشجویان دانشگاه شیراز نیز روز شنبه ۲۸ آبان، در تجمع اعتراضی گسترده‌ای، این حمله را محکوم کردند و بر شدت اعتراض‌های خود افزودند.

صدها دانشجوی دانشگاه شیراز نیز در تجمعی اعتراضی روز شنبه خود فریاد زدند: «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و شعارهای ضد حکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

دانشگاه آزاد شهر قدس، محل تحصیل حمیدرضا روحی، روز شنبه ۲۸ آبان، صحنه اعتراض‌های گسترده به کشته شدن این دانشجو بود.

دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس با در دست داشتن عکس‌های حمیدرضا روحی، به سرودخوانی و سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

نیروهای سرکوبگر از جمله نیروهای گردان‌‌های امنیتی امام علی و نیروهای لباس شخصی سپاه پاسداران با حمله به دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشجویان را با سلاح‌‌های ساچمه‌زن و پینت‌بال هدف قرار داده و تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند.

حمیدرضا روحی، دانشجوی عمران دانشگاه شهر قدس، در جریان تجمع‌های اعتراضی روز پنجشنبه ۲۶ آبان، در محل سکونت خود، شهر زیبا، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس ابتدا این دانشجو را بسیجی معرفی کردند، اما این ادعا از طرف نزدیکان حمیدرضا روحی رد شد. پس از انتشار تصاویر پست‌های اینستاگرامی حمیدرضا روحی که به صراحت از از خیزش سراسری حمایت کرده بود و همچنین پیام او به شاهدخت نور پهلوی، سایت جوان آنلاین نوشت که این دانشجو پنجشنبه شب به‌عنوان معترض در اعتراض‌های خیابانی حضور داشت.

پیکر حمیدرضا روحی روز شنبه در میان شعارهای «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا تا پایان» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشت شه» مردم در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز روز شنبه ۲۸ آبان، صحنه یکی از گسترده‌ترین تجمع‌های دانشجویی بود. صدها دانشجو با تجمع در محوطه این دانشگاه، شعار «ما همه آیلار هستیم، بجنگ تا بجنگیم» سردادند.

آیلار حقی دانشجوی سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه آزاد تبریز بود که در جریان تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۲۵ آبان، با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از پشت هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

ابراهیم محمودی،‌ رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی، مرگ این دانشجو را «حادثه در محل گودبرداری جنب برج شهران تبریز» اعلام کرد، اما بستگان آن را سناریوسازی خوانده و تاکید کردند که این دانشجو به ضرب گلوله نیروهای سرکوبگر کشته شده است.

دانشگاه بهشتی تهران نیز روز شنبه شاهد دومین تجمع بزرگ اعتراضی دانشجویان این دانشگاه طی یک هفته اخیر بود که با حمله نیروهای لباس شخصی مواجه شدند. نیروهای سرکوبگر دانشجویان را در محوطه دانشگاه بهشتی مورد ضرب و جرح قرار داده و به آن‌ها اسپری فلفل زدند.

نیروهای سرکوبگر و بسیجی به دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر و دانشکده فنی سمیه نجف‌آباد حمله کرده و تعدادی از دانشجویان را زخمی و شمار دیگری را بازداشت کردند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز «تحصن سکوت» برگزار کردند و در همراهی با اعتصاب غذای دانشجوی بازداشت‌شده این دانشگاه، فاطمه ناصررنجبر، از خوردن غذای سلف سرویس این دانشگاه امتناع کردند.

در دانشگاه تهران نیز دانشجویان به اعتصاب و تحریم کلاس‌ها ادامه دادند. دانشجویان تعدادی از دانشکده‌ها از جمله دانشکده زیست‌شناسی، دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشکده فیزیک، دانشکده مدیریت، و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تجمع‌های اعتراضی، شعارهای ضدحکومتی سرداده و به همخوانی سرود پرداختند.