بازتاب خیزش سراسری در رسانه‌های بین‌المللی: «نیروهای سرکوب از سلاح‌های مرگبار بیشتر استفاده می‌کنند»

نیویورک‌تایمز در گزارش خود به شمار بالای کسانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، پرداخته است

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، علاوه‌بر حضور گسترده زنان و جسارت معترضان، دامنه سرکوب حکومت و شمار بالای کشته‌شدگان و مجروحان، در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد.

روزنامه گاردین روز شنبه، ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان‌ماه)، مانند روزهای گذشته، به تحولات و اعتراض‌های سراسری ایران پرداخت. این روزنامه در گزارش روز شنبه خود، دامنه سرکوب گسترده نیروهای امنیتی را برجسته کرده است.

به‌نوشته گاردین، بیش از ۱۵هزار تن از ابتدای شروع خیزش سراسری در ایران بازداشت شده‌اند و نیروهای سرکوبگر حکومت، دست‌کم ۳۴۲ تن از معترضان را به‌قتل رسانده‌اند.

گاردین در گزارش خود به «گستردگی جغرافیایی سرکوب‌ها» اشاره کرده است.

براساس منابع گاردین، در ۲۲ استان از مجموعه ۳۱ استان ایران، نیروهای سرکوبگر حکومت شماری از معترضان را کشته‌اند و استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کردستان بیشترین شمار قربانیان را داشته‌اند.

گاردین در بخش دیگری از گزارش خود، به‌‌نقل از داده‌های سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشت: «در پنج روز گذشته، استفاده نیروهای جمهوری اسلامی از سلاح‌های مرگبار بیشتر شده است؛ به‌گونه‌ای‌که از روز سه‌شنبه تاکنون، دست‌کم ۲۵ معترض در شهرها و مناطق مختلف کردستان کشته شده‌اند.»

Telegram/@Neday_pars

نیویورک‌تایمز: شمار معترضانی که بینایی خود را از دست داده‌اند بسیار بالا است

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارش روز شنبه خود، محتوای گفت‌وگو و تماس‌ها با یکی از قربانیان سرکوب‌های حکومتی را منتشر کرد که در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر، بینایی یک چشم خود را از دست داده است.

نیویورک‌تایمز هویت این معترض را سامان معرفی کرد و به‌نقل از او نوشت، بعد از اینکه یکی از ماموران سرکوب، از فاصله نزدیک چشم چپ او را هدف قرار می‌دهد، او از ترس اینکه چشمش به‌طور کامل از حدقه بیرون نزند، دست خود را روی چشم مجروحش می‌‌گذارد و به یک مرکز درمانی مراجعه می‌کند، اما مسئولان این مرکز از پذیرش سامان خودداری می‌کنند؛ در نهایت، ۲۴ ساعت بعد از شلیک، سامان در بیمارستان فارابی تهران تحت عمل جراحی قرار می‌‌گیرد، اما بینایی  چشمش را برای همیشه از دست می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش روز شنبه خود، می‌نویسد اسناد پزشکی و عکس‌های سی‌تی‌اسکن سامان را به دو متخصص چشم‌پزشکی نشان داده‌اند و آن‌ها هم تایید کرده‌اند که بینایی چشم قربانی دراثر شلیک ساچمه‌ها به‌اندازه‌ای آسیب دیده که غیرقابل بازگشت است.

نیویورک‌تایمز در بخش آخر گزارش روز شنبه خود تاکید کرد که علاوه‌بر شمار بالای کشته‌شدگان، ده‌ها تن در اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به‌شدت مجروح شده‌ یا بینایی خود را از دست داده‌اند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، به‌‌دلیل مسدود بودن دسترسی به اینترنت و محدودیت‌های موجود، امکان بررسی و ارزیابی دقیق از شمار معترضانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، وجود ندارد؛ اما به‌گفته شاهدان عینی، یک سند۸۰ صفحه‌ای از اطلاعات پزشکی افرادی وجود دارد که نشان می‌دهد اعصاب بینایی یا شبکیه چشم شمار زیادی از معترضان در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر به‌طور کامل از بین رفته است.