گسترش خیزش سراسری در روز شنبه با جنگ خیابانی، اعتصاب و اعتراض دانشجویی

معترضان در مهاباد به ساخت سنگر برای مقابله با نیروهای سرکوب اقدام کردند

معترضان در مهاباد برای چندمین روز پیاپی خیابان‌های این شهر را تسخیر کردند. معترضان در این شهر پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور با شعار دادن و خواندن سرودهای انقلابی به سمت شهر رفتند و اعتراضشان را در خیابان‌های شهر ادامه دادند. معترضان در این تجمع‌های اعتراضی با چند بلندگو به پخش سرودهای انقلابی در خیابان‌های این شهر اقدام کردند.

معترضان همچنین تصاویر خامنه‌ای و خمینی را آتش زدند و در برخی مناطق این شهر به درست کردن سنگر برای دفاع از خود اقدام کردند. اعتراض‌های انقلابی در این شهر در مقاطعی به جنگ خیابانی سنگ در مقابل گلوله تبدیل شده است. در یکی از ویدیوهای منتشر شده از این شهر معترضان پشت سنگر و درحالی که نیروهای امنیتی به آن‌ها تیراندازی می‌کنند، شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌‎دهند.

در تجمع روز شنبه در دیواندره، صدای تیراندازی نیروهای امنیتی شنیده شد و معترضان با پرتاب سنگ به سمت آن‌ها به مقابله با سرکوبگران پرداختند. تصاویر منتشر شده از دیواندره برخورد خشن و سنگین نیروهای امنیتی با معترضان را نشان می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس برای گرامیداشت یاد حمیدرضا روحی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران که از دانشجویان این دانشگاه بود، تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه در این تجمع شعارهای «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» و «حمیدرضا رو کشتن، اسم بسیج گذاشتن» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با تحریم کلاس‌های درس در محوطه دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند. دانشجویان دانشگاه هنر تبریز نیز کلاس‌های درس را در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران تحریم کردند.

دانشجویان دانشکده فنی نجف‌آباد و همچنین دانشجویان دانشگاه شیراز نیز با برگزاری تجمع اعتراضی در دانشگاه‌هایشان شعار «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند.

دانشجویان و خانواده بازداشتی‌های دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. دانشجویان در این تجمع علیه حراست و حفاظت فیزیکی این دانشگاه شعار سر دادند. دانشجویان علیه عسگری، مسئول حفاظت فیزیکی این دانشگاه فریاد زدند: «عسگری بی‌شرف اخراج باید گردد».

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با شعار «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» کلاس‌های درس را تحریم و در محیط این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دانشجویان معترض در دانشگاه شریف نیز در همراهی با اعتصاب غذای فاطمه ناصر رنجبر، دانشجوی زندانی در بازداشتگاه اوین، تحصن سکوت برگزار کردند و از خوردن غذای سلف امتناع کردند. دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران نیز به یاد کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات شهر ایذه، با اقدامی نمادین قایق‌هایی درست کردند و آن‌ها را به حوض محوطه دانشگاه انداختند. پیش از این، دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت اعلام اعتصاب کرده و کلاس‌های درس را تحریم کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه بهشتی در اعتراض به بازداشت فاطمه انصاری، دانشجوی کارشناسی مشاوره این دانشگاه، تحصن کردند و شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

از سوی دیگر، تمامی دانشکده‌های پردیس علوم دانشگاه تهران در تحریم به‌ سر می‌برند و دانشجویان دانشکده زیست‌شناسی و دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران نیز در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان در این تجمع اعتراضی سرود ای ایران را همخوانی کردند. دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه تهران نیز همراه با دیگر دانشجویان، کلاس‌های درس را تحریم کردند.

کشاورزان خوراسگان اصفهان نیز در تجمعی اعتراضی در این شهر، به وضعیت معیشتی و همچنین مشکل کم‌آبی اعتراض کردند. کشاورزان در این تجمع اعتراضی شعارهای «به اصفهان نفس بدید، زاینده‌رود رو پس بدید» و «مسئول اگر ندارید، برید قبرس بیارید» سر می‌دادند.

صدها نفر از کارگران در سه سایت شرکت کروز، بزرگ‌ترین قطعه ساز در صنعت خودروسازی ایران، به اعتصابات سراسری پیوستند و دست از کار کشیدند.

بازار طلا و جواهر ستارخان در تهران نیز کماکان در اعتصاب به سر می‌برد و کسبه این منطقه روز شنبه نیز از باز کردن مغازه‌هایشان سرباز زدند.

کسبه و بازاریان در شهرهای ایرانشهر، سقز و سنندج نیز بار دیگر از اعتصابات سراسری حمایت کردند و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.