اعتراض به یورش یگان ویژه به دانشگاه شیراز؛ نامه استادان سه دانشگاه در حمایت از دانشجویان

استادان دانشگاه‌های شیراز، بهشتی، و صنعتی اصفهان با انتشار نامه‌هایی از اعتراض‌های دانشجویان و خیزش سراسری مردم حمایت کردند

با ادامه اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی، در دو روز گذشته علاوه بر نیروهای لباس شخصی و حراست، نیروهای یگان ویژه نیز حمله به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از جمله دانشگاه شیراز را آغاز کردند. در مقابل، دانشجویان با مقاومت در مقابل این حمله‌ها بر ادامه اعتراض‌ها تاکید کردند. هم‌زمان، استادان دانشگاه‌های شیراز، بهشتی و صنعتی اصفهان با انتشار نامه‌هایی از اعتراض‌های دانشجویان و خیزش سراسری مردم حمایت کردند.

در دانشگاه شیراز روز پنجشنبه ۲۶ آبان، علاوه بر نیروهای لباس شخصی و حراست، نیروهای یگان ویژه وارد محوطه این دانشگاه شده و به دانشجویان یورش بردند.

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که نیروهای یگان ویژه حتی وارد کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز شدند و در حالی که شماری از نیروهای بسیج دانشجویی آن‌ها را همراهی می‌کردند، با خشونت بسیار دانشجویی را مورد ضرب و جرح قرار داده و پس از بازداشت بر روی زمین کشیده و با خود بردند.

شورای صنفی دانشگاه شیراز در بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله نیروهای یگان ویژه به دانشجویان در داخل محوطه این دانشگاه، تاکید کرد: «مامورانی که خودشان می‌بایست حافظ جان و مال و تامین‌کننده امنیت ملت باشند، اکنون به عوامل ایجاد رعب و وحشت بدل شده‌اند.»

شورای صنفی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه در اثر حمله نیروهای یگان ویژه به این دانشگاه «حرمت دانشگاه شیراز شکسته شده است»، تاکید کردند: «دیگر هیچ مماشاتی در مقابل توهینی که به ما شده جایز نمی‌داند، دیگر هیچکس در دانشگاه شیراز احساس امنیت نمی‌کند. دیگر هیچ اعتمادی بین دانشجو و شما وجود ندارد.»

این شورا افزود که به‌عنوان نماینده دانشجویان، تمام‌قد در کنار دانشجویان ایستاده و «با شدیدترین لحن ممکن هتک حرمت به حریم پاک دانشگاه را به دست نیروهای امنیتی» محکوم می‌کند.

هم‌زمان، جواد قناعتی، دبیر کمیسیون دانشجویی شورای تامین استان فارس، حمله نیروهای یگان ویژه به دانشگاه شیراز را تایید کرد.

با این حال، قناعتی از این نیروها همچنان به‌عنوان «نیروهای مدافع امنیت» نام برد و گفت: «چند نیروی مدافع امنیت در تعقیب یک فرد، وارد کتابخانه خوارزمی دانشگاه در مجاورت میدان نمازی شدند. دانشجویان در حال مطالعه بودند و این اقدام غیرقانونی، باعث آسیب دیدن ساحت دانشگاه و جریحه دار شدن احساسات دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه شیراز شده است.»

اما شورای صنفی دانشگاه شیراز در بیانیه خود با رد ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «ایجاد امنیت» با نیروهای یگان ویژه و نیروهای انتظامی، افزود: «کسانی‌که با مغزهای تهی خود برای عقده‌گشایی به محیط دانشگاه وارد می‌شوند، دانشجو را بر روی زمین می‌کشند، او را کتک می‌زنند و اسپری فلفل را در حالی که کاملا تسلیم است روی صورتش خالی می‌کنند، چگونه می‌خواهند امنیت را ایجاد کنند.»

شورای صنفی، انجمن علمی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در نامه‌ای مشترک و سرگشاده درباره حمله نیروهای لباس شخصی و حراست به دانشجویان، تاکید کردند که آنچه در روز ۲۴ آبان در دانشکده مدیریت رخ داد از فاتحه خواندن برای دانشگاه گذشته است. باید خون گریست بر نماد آموزش عالی‌ای که حراست آن بدینگونه با دانشجو برخورد می‌کند.

دانشجویان در نامه خود با تاکید بر اینکه دانشجویان در حال اعتراض «کاملا مسالمت‌آمیز» بودند که مورد حمله نیروهای لباس شخصی و حراست قرار گرفتند و این نیروها با خشونت تمام «عربده می‌کشیدند و دانشجویان را کتک می‌زدند»، افزودند: «اگر قرار است فضای چاله‌میدانی و عربده‌کشی در دانشگاه بسازید، دانشجویان شایسته اینگونه برخوردها نیستند.»

شورای صنفی، انجمن علمی و انجمن اسلامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در نامه مشترک و سرگشاده خود تاکید کردند که در حال حاضر «دانشگاه زندان شده است و حراست زندانبان و شکنجه‌گر این زندان» است.

در همین حال، ۸۷ تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتشار نامه‌ای حمله به دانشجویان در دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین حمله به خوابگاه‌های دانشجویان را محکوم کردند.

در نامه ۸۷ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از دانشجویان به‌عنوان پیشرو جنبش‌های اجتماعی نام برده شده و آمده است که اکنون دانشجویان به‌دلیل همراهی با اعتراض‌های مردم، به‌شدت مورد حمله، بازداشت، تعلیق قرار گرفته‌اند و اجازه ورود به دانشگاه را ندارند .

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کردند که با حمایت کامل از دانشجویان، می‌خواهند که دانشجویان بازداشت‌شده فورا آزاد شوند و حمله‌ها علیه دانشجویان و دانشگاه‌ها پایان یابد؛ همچنین، باید «تمامی ممنوعیت‌های بی‌اساس» در مورد دانشجویان لغو شود.

از سوی دیگر، ده‌ها تن از استادان دانشگاه بهشتی تهران نیز با انتشار نامه‌ای از اعتراض‌های دانشجویان و خیزش سراسری مردم حمایت کردند.

استادان دانشگاه بهشتی در این نامه افزودند که جامعه ایران تحت فشارها و بحران‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی در چند دهه گذشته به مانند انبار باروتی شده بود که انفجار آن با یک اتفاق ناگوار، کشته شدن مهسا امینی، شاهد موجی از اعتراض‌ها بوده است.

استادان دانشگاه بهشتی با محکوم کردن خشونت حکومتی علیه مردم و دانشجویان معترض، خواهان «آزادی فوری و بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشت‌شده، توقف احکام و احضارها به کمیته انضباطی، و توقف کامل ارعاب و تهدید دانشجویان و خانواده هایشان» شدند.

آن‌ها همچنین تاکید کردند که نیروهای امنیتی باید به‌طور کامل از دانشگاه بهشتی و دیگر دانشگاه‌ها خارج شوند و از ورود این نیروها و وسایل نقلیه آن‌ها به داخل دانشگاه باید جلوگیری شود. همچنین، حق اعتراض دانشجویان باید به رسمیت شناخته شود.

هم‌زمان، دست‌کم ۵۰ استاد دانشگاه اصفهان نیز با انتشار نامه‌ای از خیزش سراسری مردم و اعتراض‌های دانشجویان حمایت کردند.

استادان دانشگاه اصفهان به بازداشت دانشجویان، تعلیق و ممنوع‌الورود کردن دانشجویان و همچنین «ضرب و شتم دانشجویان مقابل چشم رئیس دانشگاه اصفهان» اعتراض کردند و گفتند که رئیس این دانشگاه اکنون مقابل دانشجویان قرار گرفته و تعدادی از نیروهای حکومتی نیز استادان معترض را «تهدید» کرده‌اند.

در این نامه، استادان دانشگاه اصفهان حجم خشونت و سرکوب علیه دانشگاهیان را «بی‌سابقه» توصیف کردند و خواستار توقف فوری آن شدند.

دانشگاه‌های ایران از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شاهد اعتراض‌های گسترده دانشجویان در همراهی با این خیزش بوده‌اند.

تاکنون شماری از دانشجویان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. جدیدترین مورد از دانشجویان کشته‌شده، آیلار حقی، دانشجوی پزشکی در تبریز، است که در اعتراض‌های ۲۵ آبان تبریز به دست نیروهای امنیتی کشته شد.

ماشین سرکوب جمهوری اسلامی از همه ابزارها از جمله حمله به دانشگاه‌ها، ضرب و جرح گسترده دانشجویان، بازداشت صدها دانشجو، تعلیق و منع ورود هزاران دانشجو به دانشگاه‌ها استفاده کرده، اما در این سرکوب ناکام مانده است.