تداوم اعتراضات دانش‌آموزی و دانشجویی؛ «تا حقم رو نگیرم، سر کلاس نمی‌رم»

تاکنون ۱۳۵ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و دست‌کم ۴۲۹ دانشجو بازداشت شده‌اند

در پیوند با خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، روز دوشنبه، ۱۶ آبان، هم بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های سراسر ایران صحنه اعتراض‌های گسترده دانش‌آموزان و دانشجویان بودند. ماموران حکومتی با برقراری جو شدید امنیتی، ارعاب و بازداشت می‌کوشند اعتراض‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را سرکوب کنند. از طرفی، مدیران برخی مدارس و دانشگاه‌ها نیز به بازوی نهادهای امنیتی تبدیل شده‌اند و دانش‌آموزان و دانشجویان را به اخراج تهدید می‌کنند؛ اما با وجود تمامی این برخوردها، جنبش دانش‌آموزی و دانشجویی ایران همچنان در حال گسترش است.

تحصن در دانشگاه‌ها؛ «ایستاده‌ایم تا پایان»

جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز دوشنبه در اعتراض به بازداشت و پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای دانشجویان، ممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه، تعلیق تحصیلی، احضار به کمیته انضباطی، تهدید دانشجویان و خانواده‌ها و همچنین سرکوب و کشتار مردم ایران تجمع کردند و اعتصاب روزهای پیش را ادامه دادند.

ویدیوهای متعددی نیز از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل منتشر شد. دانشجویان خطاب به سیدفلاح نوشیروانی، پایه‌گذار، این دانشگاه شعار دادند: «نوشیروانی کجایی، دانشجوها تو حبس‌اند».

در دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشجویان دانشکده مهندسی مواد این دانشگاه در حمایت از دانشجویان تعلیقی تحصن کردند.

دانشجویان دانشگاه ارومیه هم با برگزاری تجمع اعتراضی، شعارهایی چون «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ما تماشاچی نمی‌خوایم، به ما ملحق شوید» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی ارشاد دماوند در تجمع خود، آهنگ «برای» را  همخوانی کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی نیز با وجود سرکوب و جو امنیتی شدید در اعتراض به تعلیق بیش از ۵۰ دانشجو، در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. تحصن دانشجویان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران هم در‌ راهرو این دانشکده و در اعتراض به مشروط شدن دانشجویان دانشگاه هنر تهران و ادامه‌ فضای امنیتی دانشگاه و بازداشت دانشجویان برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحصن امروز دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در شرایطی شکل گرفت که حدود ۱۵ نفر از کارمندان حراست به دانشکده روانشناسی رفتند و قصد داشتند مانع ورود دانشجویان به سلف بدون تفکیک جنسیتی شوند. دانشجویان برای مقابله با این ممانعت، غذای خود را به حیاط دانشکده بردند و آنجا تحصن کردند.

دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی نیز در اعتراض به تعلیق و زندانی شدن دانشجویان تحصن کردند. در دانشگاه صنعتی شریف نیز دانشجویان دانشکده‌های شیمی و مدیریت و اقتصاد تحصن کردند.

بازداشت غیرقانونی دانشجویان، ورود نیروهای لباس شخصی به حریم دانشگاه، ضرب‌وشتم دانشجویان، اخراج موقت از دانشگاه و خوابگاه از جمله موارد اعتراضی دانشجویان‌اند. در بیشتر تجمع‌ها و تحصن‌ها، دانشجویان پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن‌ها شعارهای خیزش سراسری ایرانیان از جمله «رهایی حق ماست، قدرت ما جمع ماست»، «نگید آخر کاره، آبان ادامه داره»، «تا حقم رو نگیرم، سر کلاس نمی‌رم» و «ایستاده‌ایم تا پایان» نوشته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون ۱۳۵ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و دست‌کم ۴۲۹ دانشجو بازداشت شده‌اند.

هجوم نیروهای امنیتی به مدارس

اعتراض‌های دانش‌آموزی روز دوشنبه در شهرهای بوکان، تهران، مهاباد، سنندج، مهرشهر کرج و شهریار برگزار شد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در خیزش سراسری اخیر مردم ایران نشان داده‌اند که برای تضمین بقای حکومت از کشتار، دستگیری، ارعاب و محبوس کردن کودکان نیز ابایی ندارند. سازمان‌های حقوق بشری تاکنون کشته‌ شدن دست‌کم ۵۰ کودک را مستند کرده‌اند. از دانش‌آموزان بازداشتی آمار دقیقی وجود ندارد اما گزارش‌های متعدد از شهرهای مختلف نشان می‌دهد که ماموران سرکوب با هجوم به مدارس، کودکان معترض را ضرب‌وشتم و بازداشت می‌کنند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از مدرسه خدری واقع در فردیس کرج، نیروهای امنیتی به دانش‌آموز ۱۳ ساله‌ای به نام امیرعباس ارچنگ که در حال شعار دادن بود، تیراندازی کرده‌اند و این کودک از ناحیه چشم و صورت به شدت مجروح شده است. هم‌کلاسی‌های امیرعباس از شدت جراحت او خبر داده‌ و گفته‌اند که احتمال دارد هر دو چشم این نوجوان تخلیه شود. بیمارستانی که امیرعباس در آن بستری است، اکنون تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار دارد.

سرکوبگران در لاهیجان نیز دست‌کم سه دانش‌آموز به نام‌های هدیه پوررضا، آتنا فرهمند و مبینا عیسی‌زاده را دستگیر کرده‌اند و خانواده‌ها از وضعیت فرزندانشان بی‌خبرند.

روز دوشنبه، گزارش‌هایی هم از حمله بسیجی‌ها به دبیرستان دخترانه غیردولتی فرشته در شاهرود منتشر شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، مدیر دبیرستان سمیعی فردیس کرج یک دانش‌آموز را که شعار داده بود، کتک زده و سپس اخراج کرده است. گفته می‌شود که این مدرسه در نزدیکی کلانتری قرار دارد و پس از این اتفاق‌ها، هر روز یک سرباز روی بام مدرسه می‌ایستد.

طی روزهای گذشته، سازمان‌های حقوق بشری کردستان نیز گزارش‌های متعددی از دستگیری، ربودن و ضرب‌وشتم دانش‌آموزان در شهرهای کردنشین ایران منتشر کردند.

کانون صنفی معلمان کردستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای، درباره خشونت عریان حکومت علیه مردم به‌خصوص دانش‌آموزان هشدار داد. معلمان و فرهنگیان سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز در بیانیه‌ای به بازداشت معلمان و دانش‌آموزان، ورود نیروهای امنیتی به مدارس، استفاده از مدارس به‌عنوان پایگاه سرکوب، ضرب‌وشتم دانش‌آموزان و برقراری جو شدید امنیتی در محیط آموزشی اعتراض کردند.

کانون صنفی معلمان استان گیلان نیز در بیانیه‌ای، هجوم لباس شخصی‌ها به مدارس را «برگی دیگر از کارنامه خونین سرکوب» توصیف کرد که دل‌های معلمان را مملو از «خشم و نفرت» کرده است.

روز دوشنبه، ویدیوهایی از حمله ماموران لباس‌ شخصی به دبیرستان حضرت معصومه در شهرستان نور منتشر شد. به گزارش منابع محلی، دست‌کم ۳۰ تن از دانش‌آموزان به دلیل پرتاب گاز اشک‌آور با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند اما مدیرکل آموزش‌ و پرورش در مصاحبه با صداوسیما، شلیک گاز اشک‌آور را انکار کرد و مدعی شد آنچه اتفاق افتاده، «شیطنت دانش‌آموزی» بوده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در اعتراض به کشتار کودکان از کاربران رسانه‌های اجتماعی دعوت کرد روز پنجشنبه، ۱۹ آبان، در کارزار توییتری «نه به کودک‌کشی» شرکت کنند.