مولوی عبدالحمید خطاب به رهبر جمهوری اسلامی: با شما معامله نمی‌کنیم

در پی برگزاری نماز جمعه،مردم شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان بار دیگر دست به راهپیمایی‌های ضدحکومتی زدند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ آبان، آب پاکی را روی دست علی خامنه‌ای و نمایندگان اعزامی‌اش ریخت و گفت که با آن‌ها معامله نمی‌کند.

پس از دیدار مولوی عبدالحمید با محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به استان سیستان و بلوچستان، شایعه‌هایی درباره احتمال «کوتاه آمدن» یا «معامله» مولوی عبدالحمید با جمهوری اسلامی، مطرح شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان، پیش‌تر در توییتی افشا کرده بود که نمایندگان اعزامی خامنه‌ای نه برای دلجویی بلکه برای «تهدید و ارعاب» به سیستان و بلوچستان سفر کرده بودند، با این حال برخی فعالان سیاسی همچنان منتظر واکنش و موضع‌گیری وی در خطبه‌های نماز جمعه بودند.

مولوی عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه به شایعه‌هایی که مطرح شده بود واکنش نشان داد و گفت: «بعضی‌ها پیش‌داوری کردند که این‌ها می‌نشینند با خون شهدا معامله می‌کنند، ما اهل گفتمان هستیم اما اهل معامله نیستیم. اگر همه کره خاکی را هم بدهند ما اهل معامله نیستیم.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه نه «تهدید و تطمیع» را نمی‌پذیرد به جمهوری اسلامی هشدار داد که «قاتلین مردم در جمعه‌های خونین باید محاکمه شوند و ریالی پول از قاتلان نمی‌گیریم.»

مولوی عبدالحمید از مردم سیستان و بلوچستان خواست خودشان به خانواده جان‌باختگان کمک مالی کنند تا آنان مجبور نشوند به دلیل نیاز مالی از قاتلان پولی دریافت کنند.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، ضمن گرامیداشت یاد کشته‌شدگان آبان ۹۸، گفت که اگرچه اعتراض‌های آبان به دلیل گرانی سوخت شروع شد اما مسئله اصلی سوخت نبود.

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در مشکلات سیاسی ریشه دارد، به گستردگی «فساد» در کشور اشاره کرد و افزود: «برخی بدون شایستگی با واسطه پست گرفته‌اند و سپس اختلاس کرده‌اند. به قول معروف شتر را با بار برده‌اند.» او این را هم افزود که با وجود فساد گسترده در اداره‌ها، گوش شنوایی در میان مسئولان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید، در ادامه خطبه‌های نماز جمعه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «این ملت قریب به دو ماه است که فریاد سر می‌دهند، فریاد این‌ها را بشنوید.» او با تاکید بر اینکه اعتراض حق مردم است، گفت: «در هیچ جای دنیا اعتراضات را با گلوله و مشت آهنی جواب نمی‌دهند. در هیچ جای دنیا مردم را به خاطر اعتراض جمع نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه نیز ماموران سرکوب حکومت در سطح کشور را خطاب قرار داد و از آنان خواست که مردم را با گلوله جنگی هدف قرار ندهند. او صحنه کشته شدن کودکان در ایذه را «تکان‌دهنده» توصیف کرد و افزود: «با دیدن صحنه‌های شکنجه و کشتار زنان و کودکان، اشک آدم بی‌اختیار جاری می‌شود.»

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش به تبعیض‌های جمهوری اسلامی علیه زنان و ادیان اشاره کرد و افزود: «43 سال تبعیض بین مذاهب، ادیان و زنان بوده است، زنانی که بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.»

امام جماعت مسجد مکی زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به مطالبه‌های مردم پرداخت و گفت که «خواسته ما آزادی زندانیان به خصوص دانشجویان زندانی است».
او همچنین به جایگاه خود و مسئولان جمهوری اسلامی در میان مردم اشاره کرد و افزود: «مردم نه وعده‌های شما را قبول می‌کنند نه وعده من را قبول می‌کنند، بلکه عمل را نگاه می‌کنند.»

مولوی عبدالحمید در بخش‌های پایانی سخنانش تلویحا موافقتش را با برگزاری تجمع‌های اعتراضی پس از نماز جمعه اعلام کرد و تنها از معترضان خواست که به چیزی خسارت نزنند.
ظهر روز جمعه  ۲۷ آبان، پس از سخنرانی امام جمعه اهل سنت، اعتراض‌ها در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان از جمله سراوان، ایرانشهر و زاهدان شروع شد و معترضان در ایرانشهر با شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» به سمت فرمانداری حرکت کردند.