مولوی عبدالحمید در دیدار با نماینده خامنه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی به‌تندی انتقاد کرد

امام جمعه اهل سنت زاهدان در دیدار با نماینده خامنه‌ای کشتار زاهدان را برنامه‌ریزی شده دانست

در جریان سرکوب اعتراض‌ها در شهرهای زاهدان و خاش دست‌کم ۱۰۰ نفر به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی کشته شدند- امنستی

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به استان سیستان و بلوچستان، به اظهارات تند عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، علیه رهبر جمهوری اسلامی، واکنش نشان داد و به طور غیرمستقیم، او را در خونریزی‌ها زاهدان سهیم دانست.

حاج‌علی‌اکبری که در پی کشتار مردم زاهدان و خاش و به دستور خامنه‌ای در این استان سنی‌نشین جنوب شرقی ایران به‌سر می‌برد، ۲۲ آبان با مولوی عبدالحمید دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، سخنان ردوبدل‌شده در این دیدار بسیار صریح بوده‌ است.

آن‌طور که سایت رسمی امام جمعه اهل سنت زاهدان گزارش کرده، عبدالحمید در این دیدار به صراحت گفت که کشتار مردم زاهدان یک «برنامه‌ریزی» بود و او از علی خامنه‌ای به دلیل بی‌اعتنایی به این مسئله «گلایه» دارد.

گفته می‌شود امام جمعه زاهدان در این جلسه از تبعیض‌های گسترده علیه اهل سنت در ایران انتقاد و خاطرنشان کرد که دفتر خامنه‌ای به نامه‌نگاری‌های او درباره کشتار مردم زاهدان و خاش پاسخی نداده است.

این روحانی اهل سنت از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی سرکوب و کشتار‌ها در این دو شهر را محکوم نکرده‌اند، نیز انتقاد کرد و گفت: «افرادی که در شورای تامین استان نتوانستند این بحران را مدیریت کنند و بر زخم مردم نمک پاشیدند، باید جابه‌جا شوند.» 

او تاکید کرد: «اگر مسئولان دردها و مشکلات مردم و کوتاهی‌های خود را هم می‌دیدند و به خواسته‌های بحق و قانونی مردم رسیدگی می‌کردند، امروز این مشکلات نبود.»

دو روز پس از این دیدار، حاج‌علی‌اکبری در سخنانی، بی‌آنکه به نام مولوی عبدالحمید اشاره کند، گفت: «در حوادث اخیر استان کسانی که با سخنرانی‌های تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند هم باید پاسخگو باشند؛ آن‌ها حتما در خون‌های بی‌گناهی که به زمین ریخته شد، سهیم‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او برخلاف گفته‌‌های عبدالحمید، مدعی شد که «قضایای اخیر  سیستان و بلوچستان، تسویه‌حساب‌های شخصی و طایفه‌ای» بود‌ه‌اند. این روحانی همچنین از کسانی که به گفته او، هر زمان فرصت پیدا می‌کنند «نیش می‌زنند و ابهام‌آفرینی و بی‌اعتمادی و دلسردی ایجاد می‌کنند» انتقاد کرد و افزود: «این همه زحمات و خدماتی که نظام مظلوم ما در طول ۴۳ سال انجام داد، یک بار از زبان این‌ها بیان نشد و در این حوزه لال‌اند، اما زمانی که بخواهند اشکالات را مطرح کنند، زبانشان دراز است.»

حاج‌علی‌اکبری در عین حال ادعا کرد که علی خامنه‌ای از خسارت‌های سنگینی که در این استان به‌ویژه زاهدان به وجود آمد، «آزرده» شده و دستور داده است از افراد آسیب‌دیده «دلجویی» شود.

در جریان سرکوب خونبار مردم زاهدان و خاش که سپاه پاسداران در آن‌ها نقشی اساسی داشت، دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته شدند که در میان آن‌ها، تعدادی کودک هم وجود داشت. این کشتار با واکنش خشمگین مردم استان سیستان و بلوچستان همراه شد و حالا آن‌ها هر هفته پس از برگزاری نماز جمعه، راهپیمایی می‌کنند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

روحانیون ارشد اهل سنت هم طی این مدت خواستار رسیدگی و برخورد جدی با مسببان این کشتار شدند. تاکنون چند مقام نیروی انتظامی در این استان از سمت خود برکنار شده‌اند؛ اما این اقدام‌ها نتوانست رضایت‌ مردم این استان را جلب کند و در نهایت، علی خامنه‌ای مجبور شد نماینده‌ای به این استان اعزام کند تا اعتراض‌های مردم خاموش شود.

نمازجمعه هفته آینده شهر‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان نشان خواهد داد علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی چقدر در «دلجویی» از مردم این استان صداقت داشته‌اند و آیا این سفر توانسته است موج گسترده اعتراض‌ها در این استان سنی‌نشین را مهار کند یا نه؟