انتقاد مولوی عبدالحمید از خامنه‌ای: فرمانده کل قوا مسئول کشتار زاهدان است

معاون وزیرکشور سخنرانی مولوی عبدالحمید را عامل «آشوب» دانست و معترضان زاهدان را اراذل و اوباش خواند

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ خواستار مجازات عاملان حادثه جمعه خونین زاهدان شد. او همه مقام‌های عالی جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای را مسئول این اتفاق دانست و خواستار پاسخگویی آنان شد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در‌خصوص آمار کشته‌شدگان در این حادثه گفت: «من عدد دقیق کشته‌شدگان را نمی‌توانم ذکر کنم و تا حدود ۹۰ نفر هم آمارهایی اعلام شده است. بسیاری هم زخمی و فلج شده‌اند. عده زیادی دست‌وپایشان قطع شده است یا قطع نخاع شده‌اند.»

در پی انتشار گسترده سخنان مولوی عبدالحمید، مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور به اظهارات او واکنش نشان داد و خطبه‌های مولوی عبدالحمید را تحریک‌آمیز خواند.

او گفت: «متاسفانه بعد از خطبه‌های او حدود ۱۵۰ نفر از اراذل‌ و اوباش با سوءاستفاده از صحبت‌های او به اموال مردم، خودروهای شخصی، مغازه‌های مردم و به اموال اهل سنت حمله کردند.»

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: «متاسف هستیم در نماز جمعه که باید محل وحدت و آرامش مردم باشد، این سخنان مطرح شده است. باید توجه بیشتری داشت تا محل سوءاستفاده دشمنان و ضدانقلاب نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال مولوی عبدالحمید مقصر دانستن گروه‌های تجزیه‌طلب در این حادثه را دروغ و کذب دانسته بود. او در مورد مسلح بودن معترضان گفت: «گفته‌اند به ما با سلاح حمله کرده‌اند. اگر با سلاح حمله کرده‌اند، چند نفر از شما کشته شده است؟ در صحنه اول که بیشترین تعداد مردم کشته شده‌اند یک نفر هم از آن طرف کشته نشده است. چرا این دروغ‌ها را می‌گویید؟ هرچه دروغ بگویید نارضایتی خدا و ملت بیشتر می‌شود.»

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تیراندازی به‌ سوی نمازگزاران اهل سنت گفت: «به کدام مجوز در جایی که خدا عبادت می‌شود، شلیک کرده‌اید؟ به چه دلیلی دو ساعت مردم را به گلوله بسته‌اید؟ اینجا یک مامور هم کشته نشده و این، دلیلی بر آن است که مردم سلاحی با خود نداشته‌اند.»

عبدالحمید با تشکر از ایرانیان در سراسر دنیا که با مردم زاهدان همدردی کردند، به‌صورت غیرمستقیم از حسن روحانی و اعضای دولت پیشین انتقاد کرد و گفت: «ما سخت از ایرانیانی گلایه‌مندیم که مردم مدت‌ها با آن‌ها همکاری می‌کردند و حالا هیچ حرفی نزدند. به‌خصوص آن‌هایی که فعلا در دولت نیستند، اما روزی در دولت بودند و چندین سال حکومت کردند و از این مردم رای گرفتند. ما از علمای شیعه هم گلایه‌مندیم که در این حادثه هیچ حرفی نزدند.»

او با یادآوری اینکه کشته‌شدگان این حادثه تنها در دو ساعت بیش از کل کشته‌شدگان سه هفته اعتراض‌های سراسری اخیر بوده است، گفت: «انتظار ما از مسئولان تهران آن بود که به این مسئله رسیدگی کنند. بزرگ‌ترین خواسته اولیای دم و مردم استان هم این است که تک‌ تک مامورانی که مرتکب این قتل شدند، مواخذه شوند و کسی که به آن‌ها فرمان داده است، دستگیر شود. مسئولانی که در این جریان کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند.»