ماشین سرکوب نظام سوخت نیاز دارد؛ خامنه‌ای و سلامی شهادت را ستودند

«شهادت» یکی از اساسی‌ترین مفاهیم امنیت‌بخش برای جمهوری اسلامی است

فرمانده سپاه در قم گفت که نظام می‌خواهد جوانان ایران لباس جهاد بپوشند و مقابل «استکبار» بایستند- حوزه نیوز

تمجید علی خامنه‌ای از ماجرای شاهچراغ و مفهوم «شهادت»، در کنار دعوت حسین سلامی، فرمانده سپاه، از جوانان برای پوشیدن لباس رزم مقابل غرب، نشانه‌ای دیگری از تزلزل ماشین سرکوب جمهوری اسلامی در مواجهه با خیزش سراسری مردم ایران است.

علی خامنه‌ای در یک سخنرانی که روز هشتم آبان داشته، اما محتوای آن پنجشنبه ۲۶ آبان منتشر شد، مفهوم «شهادت» را ستوده و تیراندازی در شاهچراغ را یکی از «ستاره‌های درخشان» در تاریخ جمهوری اسلامی خوانده است. او این تیراندازی را حادثه‌ای «ماندگار» نامید و مدعی شد «نشانه زنده بودن ملت و مایه افتخار و سربلندی» است.

او نیرو‌های امنیتی و لباس شخصی جان‌باخته در اعتراض‌ها را «شهید امنیت» خواند گفت که «جان خود را برای امنیت و آسایش مردم فدا» کرده‌اند. خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، «شهادت را معامله با خدا و تا‌مین‌‌کننده مصالح ملی» دانست.

«شهادت» از اساسی‌ترین مفاهیم امنیت‌بخش برای جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بوده که از متون مذهبی برآمده است و در تشجیع و تشویق نیرو‌های سرکوب، عاملی کاربردی محسوب می‌شود. این مفهوم بیش از چهار دهه است در سیستم تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، مساجد، هیئت‌ها و پایگاه‌های بسیج ترویج می‌شود تا با قبولاندن آن، نیروی انسانی موردنیاز ماشین سازمان سرکوب نظام تامین شود.

بسیاری از این نیرو‌ها امر سرکوب را خدمت به اسلام و نظام و شخص رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند و تصور می‌کنند در صورت کشته شدن، «شهد شهادت» می‌نوشند و در آخرت، رستگار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هم روز پنجشنبه در قم، درباره این مفهوم در شرایط کنونی توضیح‌هایی مفصل‌تر ارائه داد و تصریح کرد: «ما می‌خواهیم جوانان لباس جهاد بپوشند و مقابل مستکبران ایستادگی کنند نه اینکه پیاده‌نظام دشمن شوند.»

سلامی خیزش سراسری مردم ایران را «فریادهای دشمن و شیطان» خواند که از نظر او، «به جنگ خدا و رسول آمده‌اند تا معصومیت را از رخسار پسران و دختران بگیرند».

او همچون خامنه‌ای، آمریکا را متهم کرد و گفت: «دوست دارد خیابان‌های ما را با پر از آتش و دود ببیند و جوانان ما را در خیابان کشته شوند و چهره مردم را پژمرده ببیند.»

در چهار دهه اخیر، «آمریکا» و «غرب» و «دشمن» در کنار مفهوم «شهادت»، کلیده‌واژه‌های ثابت مقام‌های جمهوری اسلامی در فرافکنی‌ها و فرار از قبول مسئولیت بوده‌اند و در جریان اعتراض‌های سراسری به عنصری ثابت در سخنرانی‌ها و ادعاهای آن‌ها تبدیل می‌شوند.

با گسترش و تداوم اعتراض‌های سراسری در ایران که کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و خواستار گذر از چنین نظام ناکارامد است، نگرانی‌های حامیان نظام هم به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

در ویدیوها و نوشته‌هایی که از برخی حامیان جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، این نگرانی و تزلزل به وضوح دیده می‌شود و اظهارات اخیر خامنه‌ای و سلامی تلاشی برای بازیابی روحیه ازدست‌رفته اجزای ماشین سرکوبی است که با تداوم کشتار‌ها، بخشی از آن‌ها دچار تردید شده‌اند.