مقام آمریکایی: موشک‌های روسیه وارد خاک لهستان شدند و ۲ نفر را کشتند

لهستان بر خلاف اوکراین عضو ناتو است و چنین حمله‌ای از طرف روسیه بسیار حساس تلقی می‌شود

رهبران ارشد لهستان جلسه‌ای اضطراری به‌دلیل «اوضاع بحرانی» تشکیل خواهند داد_ Anatolii Stepanov / AFP

روسیه روز سه‌شنبه، بزرگ‌ترین حمله موشکی خود علیه تاسیسات انرژی اوکراین را انجام داد تا برق به‌طور گسترده در این کشور قطع شود. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام آمریکایی و بدون ذکر نام او، اعلام کرد که برخی موشک‌ها وارد خاک لهستان شدند و دو نفر را کشتند. لهستان بر خلاف اوکراین عضو ناتو است و چنین حمله‌ای از طرف روسیه بسیار حساس تلقی می‌شود و می‌تواند به تلافی بی‌سابقه منجر شود. دولت لهستان هنوز ادعای بلومبرگ را تایید نکرده است. اما پیوتر مولر، سخنگوی ورشو، به این خبرگزاری گفت که رهبران ارشد این کشور جلسه‌ای اضطراری به‌دلیل «اوضاع بحرانی» تشکیل خواهند داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با تکان دادن مشت خود اعلام کرد: «ما هر چیزی را از سر خواهیم گذراند و زنده می‌مانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های لهستان کشته شدن دو نفر در بعدازظهر سه‌شنبه، در پی اصابت پرتابه‌ای به یک منطقه مورد استفاده برای خشک کردن غلات در روستایی در نزدیکی مرز اوکراین را تایید کردند. کشور همسایه، مولداوی، (که عضو ناتو نیست) هم در این ماجرا آسیب دیده است. یک مقام این کشور خبر از قطع گسترده برق داد.

زلنسکی گفت روسیه حداقل ۸۵ موشک شلیک کرده است که بیشترشان زیرساخت‌های انرژی کشور را هدف گرفته‌اند و باعث قطع برق در بسیاری شهرهای اوکراین شده‌اند. رئیس‌جمهوری اوکراین وعده داد که به‌زودی برق در همه‌جا احیا می‌شود.

هرمان هالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین، گفت حمله روز سه‌شنبه، «عظیم‌ترین» بمباران تاسیسات برقی اوکراین در جنگ تاکنون بوده است که حدود ۹ ماه پیش با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. هالوشنکو گفت کرملین در پی شکست‌های نظامی و دیپلماتیک خود، «تلاش دیگری برای انتقام تروریستی» کرده است. او روسیه را متهم کرد که می‌خواهد در آستانه زمستان «حداکثر خرابی» را به سامانه‌های انرژی اوکراین تحمیل کند. 

بیشتر از جهان