روسیه بار دیگر اوکراین را موشک‌باران کرد

صبح سه‌شنبه آژیر خطر در کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین به‌صدا درآمد و بیش از ۱۰ شهر هدف حمله هوایی قرار گرفت

«این جنگ باعث رنج عظیم انسانی و تضعیف اقتصاد جهانی شده است»_BULENT KILIC/ AFP

تلاش غرب برای محکوم‌کردن تهاجم روسیه به اوکراین در نشست پایانی کشورهای گروه ۲۰ که در جزیره بالی گرد آمده‌اند، در روز سه‌شنبه (۲۴ آبان‌ماه) ادامه یافت.

در نشست جی۲۰ در اندونزی، رهبران اقتصادهای بزرگ جهان درباره مشکلات مشترک بین‌المللی، از گرسنگی تا تهدید اتمی روسیه، گفت‌وگو و در پایان این نشست دو روزه، ایالات متحده و متحدانش بیانیه‌ای مشترک را برای محکوم‌کردن اقدامات نظامی روسیه در اوکراین صادر کردند. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست بالی گفت که این بیانیه «سیاسی» است و با تکرار سخنان همیشگی پوتین مبنی‌بر اینکه گسترش ائتلاف نظامی ناتو تهدیدی علیه روسیه است، گفت: «بله، در اوکراین جنگ است؛ جنگی ترکیبی که غرب به‌راه انداخته و سال‌ها درحال آماده‌سازی آن بوده است.» شی‌ جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، نیز از این نظریه پوتین حمایت کرده است. 

خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از پیش‌نویس بیانیه ۱۶ صفحه‌ای رهبران کشورهای قدرتمند جهان در نشست گروه۲۰ را مشاهده کرده است. دیپلمات‌ها گفته‌اند که هنوز رهبران جهان برسر آن اختلاف نظر دارند و به امضای همه نرسیده است.

در این بیانیه آمده است: «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم و تاکید کردند که این جنگ باعث رنج عظیم انسانی و تضعیف اقتصاد جهانی شده است.»

این نشست اولین گردهمایی رهبران گروه۲۰ از زمان لشکرکشی روسیه به اوکراین در فوریه گذشته است. ۲۰ کشور عضو این گروه بیش‌از ۸۰درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵‌ درصد تجارت بین‌المللی و ۶۰ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شوند.

اعضای گروه ۲۰ همچنین در نشست اخیر، نگرانی عمیق خود را درباره امنیت غذایی جهانی ناشی‌از تشدید تنش‌ها و جنگ اوکراین ابراز کردند.

در پیش‌نویس بیانیه این کشورها، با اشاره به «مواضع ملی» اعضای گروه ۲۰ آمده است که آن‌ها ضمن ابراز تاسف از «تجاوز فدراسیون روسیه به اوکراین» خواستار «خروج کامل و بی‌قیدوشرط آن از خاک اوکراین» شدند.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، ازطریق تماس ویدیویی از همتایان خود که در اندونزی گردهم آمده بودند، خواست تا براساس طرح صلح پیشنهادی او، نقش رهبری خود را نشان دهند و جنگ روسیه در اوکراین را متوقف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف در طرف مقابل، با تکرار نامی که روسیه بر حمله خود به اوکراین نهاده است، گفت کشورش درحال انجام یک «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین برای ازبین‌بردن ملی‌گرایان خطرناک و محافظت از مردم روس‌زبان است.

همزمان با داغ‌شدن بحث جنگ روسیه در اوکراین و هم‌صدایی رهبران جهان در محکومیت آن، روسیه روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان‌ماه، شهرهای اوکراین را موشک‌باران کرد. این حمله پس از شکست سخت قوای روسیه در شهر خرسون رخ داده است.

صبح سه‌شنبه آژیر خطر در پایتخت و دیگر شهرهای اوکراین به‌صدا درآمد و بیش از ۱۰ شهر، ازجمله کی‌یف، لولو، ژیتومیر و خارکیف، هدف حمله هوایی قرار گرفتند.

در اوکراین گفته شده بود که با وجود حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست جی۲۰، بعید است که آن کشور پس‌از تحمل شکست در خرسون، دست به حمله هوایی بزند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای حمله موشکی روسیه به اوکراین را به‌شدت محکوم کرد و گفت که این موشک‌ها به ساختمان‌های مسکونی در کی‌یف و دیگر شهرها اصابت کرده‌اند. سالیوان افزود: «همزمان با ملاقات رهبران جهان در بالی برای بحث درباره مسائلی که برای جان و معیشت مردم دنیا اهمیت دارد، روسیه بار دیگر جان مردم را تهدید و شهرهای اوکراین را تخریب می‌کند.» او گفت که حملات روسیه تنها موجب نگرانی بیشتر گروه۲۰ درباره «نقش بی‌ثبات‌کننده جنگ پوتین» می‌شود.

همزمان در روز سه‌شنبه در بالی، وزیر خارجه چین با لاوروف ملاقات کرد. چین تاکنون به تهاجم روسیه به اوکراین اذعان نکرده و تحت فشار ایالات متحده و متحدانش در اروپا قرار دارد تا با استفاده از «شراکت بی‌حد» خود با مسکو، خواستار پایان جنگ در اوکراین شود.

چین از آمریکا و ناتو خواسته است تا با روسیه وارد «گفت‌وگوهای جامع» شوند.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه با شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، ملاقات کرد. این اولین دیدار دو رهبر از سال ۲۰۱۷ به این سو است. بایدن در این دیدار بر مسئولیت مشترک دو کشور در جلوگیری از «هرگونه رقابت حتی برای نزدیک‌شدن به درگیری» تاکید کرد. شی و بایدن همچنین بر موضع مشترک خود درباره پرهیز از جنگ اتمی و استفاده از تهدید به چنین جنگی در اوکراین تاکید کردند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز به‌طور جداگانه در حاشیه نشست گروه ۲۰، با شی جین‌پینگ ملاقات کرد و ازجمله درباره حمله روسیه به اوکراین صحبت کردند. ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، نیز با همتای چینی خود ملاقات کرد.

در نشستی جداگانه، رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون، رهبران ترکیه و فرانسه ملاقات کردند. مکرون گفت که دو کشور همکاری برای تسهیل صادرات مواد خوراکی از اوکراین را ادامه خواهند داد.

بیشتر از جهان