جبهه مقاومت ملی: نشست مسکو فرصتی برای رسیدگی به اوضاع افغانستان است

قرار است این نشست بدون حضور نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شود

نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان قرار است ۲۰ نوامبر بدون حضور طالبان برگزار شود -AFP

در حالی که قرار است چهارشنبه، ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان برگزار شود، جبهه مقاومت ملی از این برگزاری این نشست استقبال کرد و آن را فرصتی برای دیپلماسی منطقه‌ای دانست.

این جبهه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) منتشر کرد، با ابراز نگرانی از اوضاع افغانستان، نوشت که نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان فرصتی است که به بحران امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوق بشری مردم زیر سلطه طالبان رسیدگی شود.

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که همکاری‌های نزدیک میان کشورهای منطقه و متحدان بین‌المللی می‌تواند راه را برای صلح، امنیت، رفاه و توسعه پایدار هموار کند.

در بیانیه جبهه مقاومت ملی آمده است که از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، این کشور به مرکز تروریسم منطقه‌ای و جهانی بدل شده است که کشورهای همسایه، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

بیانیه می‌افزاید که در بیش از یک سال گذشته، کشت تریاک و قاچاق هروئین و دیگر جنایت‌های سازمان‌یافته افزایش یافته است، نظام حکومت‌داری از هم پاشیده است، و طالبان که زیر تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند و به نقض جدی حقوق بشر متهمند، مردم افغانستان را گروگان گرفته‌اند.

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که «آماده ایفای نقش کلیدی در روند احیای جایگاه واقعی افغانستان در جامعه جهانی است».

این جبهه افغانستان را قلب آسیا می‌داند و می‌گوید که ثبات در افغانستان، به نفع کشورهای منطقه است.

چهارمین نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان قرار است  روز ۱۶ نوامبر در مسکو برگزار شود. در این نشست نمایندگان کشورهای پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان و قرقیزستان حضور خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیچ نماینده‌ای از طالبان برای حضور در این نشست دعوت نشده است. ضمیر کابلوف پیش‌تر اعلام کرده بود که طالبان را به این نشست دعوت نکرده‌اند. طالبان گفته‌اند که این نشست بدون حضور آنان ناقص خواهد بود.

در نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان که در نوامبر ۲۰۲۱ در مسکو برگزار شد، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، نیز دعوت شده بود. تشکیل یک حکومت همه‌شمول مهم‌ترین موضوع نشست مشورتی مسکو در سال ۲۰۲۱ میلادی بود.

پیش از این، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، آمریکا را به شکل‌گیری طالبان در افغانستان متهم کرده است.

در یک ماه گذشته روسیه چندین بار از افزایش نا‌امنی‌ و حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان نیز نگرانی خود را از حضور نیروهای هراس‌افکن در افغانستان زیر سلطه طالبان ابراز کرده‌اند.

بیشتر از جهان