دعوت از طالبان به عنوان «دولت موقت» در نشست مسکو

دور جدید سفرهای مقام‌های طالبان با هدف رسمیت‌بخشی به حکومت خود آغاز شده است

سومین نشست مسکو با حضور ۱۱ کشور جهان و با محوریت مسئله افغانستان، در هفته پیش رو برگزار می‌شود‌ـ Dimitar DILKOFF/AFP

سومین نشست مسکو قرار است آخر هفته در مسکو برگزار شود. این بار گروه طالبان به‌عنوان «دولت موقت» افغانستان به این نشست دعوت شده است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت امیدوار است گروه طالبان در سومین نشست مسکو حضور پیدا کند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در هفته پیش رو سومین نشست مسکو با حضور ۱۱ کشور جهان و با محوریت مسئله افغانستان برگزار می‌شود و از گروه طالبان نیز دعوت شده است در این نشست حضور داشته باشد. زاخاروا از رشد و گسترش فعالیت‌های گروه‌هایی چون داعش و القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است گروه طالبان به وعده‌هایش مبنی بر مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده پایبند باشد.

هم‌زمان قرار است پیش از برگزاری نشست مسکو، نشست تروییکای توسعه‌یافته نیز در مسکو برگزار شود. نشست تروییکای توسعه‌یافته که کشورهای روسیه، چین، امریکا و پاکستان را شامل می‌شود، در زمینه ایجاد دولتی فراگیر در افغانستان خواهد بود. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در افغانستان، گفت آنان می‌خواهند طالبان را ترغیب کنند تا هرچه زودتر دولت فراگیر در افغانستان ایجاد کند. او گفت رعایت حقوق بشر و موازین بین‌المللی از مسائلی است که طالبان باید در مورد رعایت آن تصمیم نهایی را بگیرند. کابلوف همچنین افزود: «طالبان نباید آن‌گونه باشد که دوستان اروپایی ما تصور می‌کنند. این گروه باید با ایجاد دولتی فراگیر و رعایت حقوق بشر، نگرانی‌های اروپا در این زمینه را رفع کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مسکو در حالی برگزار می‌شود که دور جدید سفرهای مقام‌های طالبان با هدف رسمیت‌بخشی به حکومت این گروه آغاز شده است. پس از اینکه هیئت بلند‌پایه‌ای از گروه طالبان برای ملاقات با مقام‌های کشورهای گوناگون، به دوحه سفر کرد، حالا هیئتی به رهبری ملا امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی طالبان، به آنکارا رفته است تا با مقام‌های دولت ترکیه گفت‌و‌گو کند. پس از آن نیز طالبان به احتمال زیاد در نشست مسکو شرکت خواهند کرد. هدف سفر گروه طالبان به کشورها تلاش برای مشروعیت‌بخشی به این گروه به‌عنوان دولت افغانستان است. اما جامعه جهانی هنوز در زمینه رسمیت‌بخشی به این گروه هیچ تصمیمی نگرفته است.

تعدادی از کشورهای جهان بر این باورند که تا وقتی گروه طالبان شرط‌های جامعه جهانی را نپذیرد، امکان به رسمیت شناختن این گروه به‌عنوان دولت محتمل نیست. اتحادیه اروپا، که به‌تازگی کمک یک میلیارد دلاری بشردوستانه به افغانستان را تصویب کرده، اعلام کرده است فقط در صورت موافقت گروه طالبان با ایجاد دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر به‌خصوص حقوق زنان، بازگشت زنان به کار، ایجاد زمینه آموزش دوباره دختران در مدارس و دانشگاه‌ها، جلوگیری از خشونت علیه گروه‌های قومی، مذهبی و منطقه‌ای افغانستان، و مبارزه با گروه‌های تروریستی، این کمک به افغانستان خواهد شد.

طالبان می‌گویند به‌زودی دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد خواهند کرد و در این دولت، زنان نیز حضور خواهند داشت. تعدادی از اعضای رهبری طالبان می‌گویند زنان همین حالا هم در بخش‌هایی فعالیت دارند و در بخش‌های دیگر نیز حضور زنان تثبیت خواهد شد. طالبان همچنین می‌گویند در مناطقی از افغانستان، مدارس دخترانه فعال‌اند و در مناطق دیگر نیز به‌زودی فعال خواهند شد.

نشست مسکو که به احتمال زیاد در ۲۰ اکتبر برگزار خواهد شد، سومین نشست از این دست است. این نشست از سال ۲۰۱۷، با حضور شش کشور روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان برگزار شده است و حالا، قرار است ۱۱ کشور جهان در سومین دوره این نشست حضور پیدا کنند.