فواد حسین: حمله تهران به اقلیم کردستان عراق نقض حاکمیت عراق است

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که اقدامات دیپلماتیک در سطح عالی علیه حملات ایران انجام خواهد شد

وزارت خارجه عراق روز دوشنبه و پیش از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه عراق و ایران، بمباران منطقه خودمختار کردستان عراق به دست ایران را «به شدت» محکوم کرد- Sabah ARAR / AFP

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی‌اش، حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقلیم کردستان عراق را نقض حاکمیت عراق خواند و استمرار این اقدامات یک‌جانبه تهران را «خطرناک» توصیف کرد.

وزارت خارجه عراق روز دوشنبه و پیش از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه عراق و ایران، بمباران منطقه خودمختار کردستان عراق به دست جمهوری اسلامی ایران را «به شدت» محکوم کرد. وزارت خارجه عراق همچنین تاکید کرد که اقدامات دیپلماتیک در سطح عالی علیه حملات ایران انجام خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه مجموعه‌ای از حملات پهپادی-موشکی علیه مواضع احزاب کرد ایرانی در اقلیم خودمختار کردستان عراق صورت داد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه اعلام کرد که اردوگاه‌های حزب کومله کردستان ایران در سلیمانیه، از جمله اهداف این دور از حملات بوده است. به گفته سامان برزنجی، وزیر بهداشت اقلیم کردستان، این حملات باعث کشته شدن دست‌کم یک نفر و زخمی شدن ۸ نفر شد. 

وب‌سایت هه‌نگاو هم گزارش کرد که روز دوشنبه سپاه پاسداران از شهرهای پیرانشهر و اشنویه، بخش‌هایی از اقلیم کردستان عراق را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد. این وب‌سایت نوشته است که سپاه پاسداران با شش پهپاد انتحاری، چند مقر حزب کومله را در شهر سلیمانیه، و با چهار موشک، چند مقر حزب دموکرات [کردستان ایران] را در شهر «کویه» هدف قرار داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طارق حیدری، شهردار شهرستان کوی‌سنجق اربیل در منطقه خودمختار کردستان عراق، گفت: «پنج موشک ایرانی ساختمانی را هدف قرار دادند که حزب دمکرات کردستان ایران از آن استفاده می‌کرد.»

.عربستان سعودی هم حملات روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم کرد

تازه‌ترین حملات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که جمعی از زنان ایرانی، از جمله مسیح علی‌نژاد، در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کردند و خواستار حمایت فرانسه از «انقلاب زنان ایران» شدند.

سپاه پاسداران در روز‌های نخست اعتراض‌های سراسری در ایران نیز چندین بار مناطقی را در اقلیم کردستان عراق هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده بود. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که گروه‌‌های کرد ایرانی ساکن اقلیم کردستان عراق، در شکل‌گیری و تداوم اعتراض‌ها در غرب ایران نقش دارند و این حملات پاسخی به اقدام‌های آنان است.

پس از درگیری‌های نخستین سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، اقلیم کردستان عراق میزبان احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران است که با این نظام مبارزه می‌کنند، و نیروهای جمهوری اسلامی ایران نیز مقرهای این احزاب را هدف حمله‌های متوالی موشکی یا پهپادی قرار می‌دهند.