استقرار نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی بانه و ادامه سرکوب مردم در کردستان

عراق برای بررسی حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان به ایران هیات اعزام می‌کند 

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که کاروانی از نیروهای زمینی سپاه در نواحی مرزی کردستان مستقر شدند - Fars

در چهارمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حمله‌های راکتی سپاه پاسداران علیه اقلیم کردستان ادامه دارد. نیروی زمینی سپاه پاسداران که در روزهای قبل با ادوات جنگی فراوان و سنگین در منطقه مرزی بانه مستقر شده بود، اکنون در حال خاک‌برداری و خاک‌ریزی در منطقه است و برای حمله زمینی به اقلیم کردستان آماده می‌شود. 

شبکه حقوق بشر کردستان روز دوشنبه گزارش داده بود که کاروانی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران مجهز به ادوات سنگین نظامی در نواحی مرزی بانه با اقلیم کردستان مستقر شدند. براساس این گزارش، این نیروها به کولبران و ساکنین این مناطق هشدار داده بودند که تا اطلاع ثانوی حق تردد به این مناطق را ندارند.

همزمان رسانه‌های جمهوری اسلامی هم  از عملیات برون مرزی سپاه پاسداران خبر داده‌اند.

به گزارش العربیه فارسی، نیروهای اعزامی لباس سیاه با آرم سپاه پاسداران بر تن دارند و پیش از این نیز عملیاتی علیه احزاب کرد انجام داده بودند. 

احتمال حمله زمینی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان از چند روز پیش مطرح شده بود و حالا با اعلام خبرهایی مبنی بر حضور محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی بانه، این احتمال تقویت شده است. گفته می‌شود فرماندهان قرارگاه‌های بیت‌المقدس، صابرین و حمزه سپاه پاسداران نیز اکنون در منطقه حضور دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی زمینی سپاه از روزهای قبل به کولبران در منطقه کردستان هشدار داده بود که در مناطق مرزی تردد نکنند. 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، در گزارشی به نقل از فواد حسین، وزیر خارجه این کشور، اعلام کرد که هیئتی از عراق به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور، برای بررسی حملات به اقلیم کردستان به ایران سفر می‌کند. عراق پیش‌تر نیز با احضار سفیر ایران در بغداد حمله‌ سپاه پاسداران به اقلیم کردستان را محکوم کرده بود؛ اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه، ۱۸ مهر، ادعا کرد که ایران حمله به اقلیم کردستان را به بغداد اطلاع داده بود. 

وضعیت جنگی روزهای اخیر تنها به مناطق مرزی کردستان محدود نیست و گزارش‌های محلی از ادامه جو شدید امنیتی در شهرهایی مانند سنندج، بانه، مریوان، سقز و دیگر شهرهای کردستان خبر می‌دهد. با این حال، اعتراض‌های مردمی در این شهرها شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه علی‌رغم سرکوب شدید، ادامه یافت. 

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر شامگاه سه‌شنبه، ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای سرکوب حکومت ضمن به کار بردن الفاظ رکیک، به سوی مردم و خانه‌های آنان تیراندازی می‌کنند. با این حال شعار «مرگ بر دیکتاتور» در شهرهای کردنشین ایران همچنان طنین‌انداز است.

مردم معترض در سقز، زادگاه مهسا امینی، شامگاه سه‌شنبه مجسمه «پیشمرگ پاسدار» در میدان این شهر را که اهالی کردستان آن را «جاش» می‌نامند، به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش‌های محلی، بیمارستان‌های سنندج مملو از افرادی است که در اثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند و مراکز درمانی به خون نیاز مبرم دارند. 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد نیروهای جمهوری اسلامی در شهر سنندج با اسلحه‌های کالیبر ۵۰ منازل شخصی مردم را هدف قرار دادەاند. سازمان عفو بین‌الملل نیز استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم علیه مردم را تایید کرد. این سازمان از کشورهای جهان خواست با فراخواندن سفرای جمهوری اسلامی، به این مسئله اعتراض کنند.

بر اساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان از زمان آغاز دور اخیر اعتراض‌های مردمی تاکنون، دست‌کم ۳۰ معترض از جمله پنج کودک در مناطق کردنشین ایران کشته‌ شده‌اند.