تردد کامیون‌های تجاری میان افغانستان و پاکستان متوقف شد

در حمله طالبان به مرزبانان پاکستانی، یک نظامی پاکستانی کشته و یک نفر زخمی شد

پس از درگیری مسلحانه میان اعضای طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز اسپین بولدک در استان قندهار افغانستان که بعدازظهر یکشنبه ۲۲ آبان، رخ داد، تردد کامیون‌های حامل کالاهای تجاری میان دو کشور متوقف شد.

روز یکشنبه، در نتیجه تبادل آتش میان مرزبانان پاکستانی و اعضای طالبان، یک سرباز پاکستانی کشته و یک نفر زخمی شد. رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که در پی این تیراندازی، پنج عضو طالبان کشته و ۱۴ تن زخمی شده‌اند. سخنگویان رسمی طالبان تاکنون این آمار را تایید نکرده‌اند.

محمد هاشم محمود، از فرماندهان طالبان در مرز اسپین بولدک، در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، دلیل این درگیری را یک «سوءتفاهم» میان مرزبانان طالبان و پاکستانی خواند و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌دهد مرزبانان پاکستانی حین انجام وظیفه در دروازه ورودی اسپین بولدک، هدف تیراندازی اعضای طالبان قرار می‌گیرند. در یکی از این ویدیوها، یک نظامی پاکستانی در نتیجه اصابت گلوله به زمین می‌افتد. تصاویری هم که دوربین‌های مداربسته نیروی مرزبانی پاکستان ثبت کرده‌اند، نشان می‌دهند یک عضو طالبان پس از مشاجره لفظی با مرزبانان پاکستانی، با اسلحه کمری به یک مرزبان شلیک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت پاکستان در واکنش به این حمله، از رژیم طالبان خواست افرادی را که به روی نظامیان پاکستانی آتش گشوده‌اند، به نهادهای قضایی این کشور تحویل دهد. طالبان تاکنون به این حادثه واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

در ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، این چندمین بار است که طالبان به مرزبانان پاکستانی حمله می‌کنند. هرچند دلیل این حمله آزارواذیت مسافران افغان عنوان شد، تاکنون هیچ جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است. مسئولان رژیم طالبان پیش از این نیز درگیری‎‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی و پاکستانی را «سوءتفاهم» خوانده و از ارائه اطلاعات درباره این حوادث خودداری کرده‌اند.

طالبان تاکنون دست‌کم چهار بار با مرزبانان ایرانی، سه بار با مرزبانان پاکستانی، یک‌بار با مرزبانان ترکمنستانی و یک‌بار با مرزبانان ازبکستانی در مرزهای افغانستان درگیر شده‌اند.

اوایل تیر، در نتیجه تیراندازی اعضای طالبان به سمت مرزبانان ایرانی در نزدیکی بندر پل ابریشم در استان نیمروز افغانستان، یک مرزبان ایرانی به نام محمد صیاد کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی و مسئولان رژیم طالبان در مورد این حادثه توضیح چندانی ندادند؛ اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به طالبان درباره تکرار حوادثی مشابه در آینده، هشدار داد.

پس از درگیری اخیر، مشخص نیست مرز اسپین بولدک در جنوب افغانستان که از مرزهای شلوغ و پرتردد میان افغانستان و پاکستان است، چه زمانی دوباره به روی مسافران و صدها کامیون تجاری که در دو طرف مرز سرگردان‌اند، باز خواهد شد.

بیشتر از جهان