۱۱ اسقف فرانسوی به خشونت جنسی متهم شدند

شمار قربانیان آزار جنسی کلیسا به ۳۳۰ هزار نفر می‌رسد

مقام‌های کلیسای کاتولیک در پی انتشار تحقیقی درباره آزار جنسی گسترده از دهه ۱۹۵۰، تحت فشار  قرار گرفتند- JEFF PACHOUD / AFP

یکی از مقام‌های ارشد کلیسای کاتولیک روز دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۵ آبان)، اعلام کرد که ۱۱ اسقف کنونی یا سابق فرانسوی به خشونت جنسی متهم شده‌اند.

در میان اسقف‌های متهم‌شده می‌توان از اسقف سابق شهر بوردو در غرب فرانسه نام برد که اعتراف کرد ۳۵ سال پیش، علیه یک کودک خردسال خشونت جنسی مرتکب شده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سال ۲۰۱۶، ژان پیر ریکار، اسقف باسابقه شهر بوردو، را به مقام «کاردینال» برگزید. ژان پیر ریکار پذیرفته است که ۳۵ سال پیش رفتاری «سرزنش‌آمیز» در قبال یک کودک خردسال مرتکب شده است.

ریکار در سال ۲۰۱۹ با عنوان اسقف بوردو بازنشسته شد، اما او همچنان کاردینال است؛ سمتی که معمولا مادام‌العمر حفظ می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، واتیکان در سال ۲۰۲۱ اقدامات انضباطی علیه اسقف میشل سانتیه به دلیل «سوء‌استفاده معنوی از دو مرد بالغ برای التذاذ جنسی» اعمال کرد. سانتیه این عمل را در دهه ۱۹۹۰ مرتکب شده بود و سکوت کلیسا پیرامون آن، در هفته‌های اخیر خشم شدیدی میان کاتولیک‌ها و گروه‌‌های قربانی خشونت جنسی کلیسا برانگیخت.

مولن بوفور، اسقف اعظم شهر ریمز، می‌گوید که همه متهمان با پیگرد قانونی یا اقدامات انضباطی کلیسا روبه‌رو خواهند شد.

اسقف‌های فرانسوی در لورد در جنوب غربی فرانسه، برای کنفرانس پاییزی خود گرد هم می‌آیند تا راه‌هایی برای بهبود ارتباطات و شفافیت در مورد اتهامات جرائم جنسی علیه کشیشان کلیسا پیدا کنند. 

مقام‌های کلیسای کاتولیک سال گذشته و در پی انتشار یافته‌های تحقیقی درباره آزار جنسی گسترده کشیش‌ها و اعضای غیرروحانی کلیسا از دهه ۱۹۵۰، تحت فشار سنگینی قرار گرفتند.

این گزارش نشان می‌دهد که ۲۱۶ هزار کودک زیر سن قانونی، طی هفت دهه گذشته هدف آزار و اذیت جنسی کشیشان کلیسا قرار گرفته‌اند. اگر دعاوی قربانیان را علیه اعضای غیرروحانی کلیسا، مانند معلمان مدارس کاتولیک، نیز به این آمار اضافه کنیم، شمار قربانیان آزار جنسی کلیسا به ۳۳۰ هزار نفر می‌رسد.

کمیسیونی که این گزارش را تهیه کرده‌ است، «خصلت نظام‌مند» تلاش کلیسا را برای محافظت از روحانیون کاتولیک در برابر تعقیب قضایی، محکوم کرد و از کلیسا خواست که به قربانیان آزار جنسی غرامت بپردازد.

بیشتر از جهان