«اکنون یا هرگز»؛ قربانیان آزار جنسی کلیسا، خواهان رسیدگی قضایی

کارزار «فراتر از سکوت بزرگ» در تلاش است واتیکان را به ارائه تمام پرونده‌های آزار جنسی وادار کند

«ایتالیا در مقابله با کشیش‌های متهم به آزار جنسی از سایر کشورها عقب‌تر است» - Alberto PIZZOLI / AFP

قربانیان آزار جنسی در کلیساهای ایتالیا روز سه‌شنبه از کارزاری به نام «فراتر از سکوت بزرگ» رونمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای این کارزار اعلام کردند که هدف آن‌ها تحقیق مستقل در مورد روحانیونی است که به آزار جنسی کودکان متهم‌اند.

افراد معترض معتقدند با توجه به اینکه مشکل سوءاستفاده جنسی در کلیسا در تحقیق‌های گسترده و طولانی‌‌مدت در سراسر ایالات متحده آمریکا، اروپا و استرالیا آشکار شده است، ایتالیا دیگر نمی‌تواند از بررسی دقیق این موضوع فرار کند و بهتر است هرچه زودتر به‌طور جدی به روند تحقیقاتی و قضایی بپیوندند. 

آن‌ها به سیستم سیاسی، مذهبی و قضایی ایتالیا انتقاد دارند و می‌گویند که این کشور در مقابله با کشیش‌های متهم به آزار جنسی از سایر کشورها عقب‌تر است.

فرانچسکو زاناردی، بنیان‌گذار گروهی به نام شبکه سوءاستفاده (Rete l'Abuso)، گفت: «دولت باید خیلی فوری و جدی در این زمینه اقدام کند.»

او که خود مدعی است در نوجوانی تحت آزار جنسی یک کشیش قرار گرفته، تاکید کرد: «اگر ایتالیا اکنون این کار را انجام ندهد، ممکن است دیگر هرگز به پرونده آزار جنسی کودکان رسیدگی نکند.»

شبکه سوءاستفاده بیش از ۳۰۰ مورد اتهام روحانیون کلیسا به آزار جنسی کودکان زیر ۱۵ سال را در ایتالیا را ثبت کرده است. به گفته زاناردی، در حال حاضر ۹ گروه در حال تشکیل یک شبکه‌اند که هدف آن تحت‌ فشار قرار دادن ایتالیا برای شروع روند تحقیق گسترده است، مانند آنچه اخیرا در فرانسه و آلمان اتفاق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین کریستینا بالسترینی، که پس از اقدام یک کشیش به آزار جنسی پسرش، گروهی حمایتی برای خانواده‌های در وضعیت مشابه راه‌اندازی کرد، گفت مهم‌ترین مسئله برای بازماندگان این است که اطمینان حاصل کنند این اتفاق دیگر هرگز تکرار نمی‌شود. بالسترینی تاکید کرد: «تمام کسانی که تحت آزار قرار گرفته‌اند، زنده نیستند. قربانیان زیادی خودکشی می‌کنند و هیچکس از آنچه بر آن‌ها گذشت، اطلاعی ندارد؛ بنابراین مهم است که به پرونده‌ها دسترسی داشته باشیم.»

با اینکه پاپ فرانسیس مجازات‌ کشیش‌های متهم به آزار و اذیت جنسی را بر اساس قوانین واتیکان را تشدید کرد، گروه‌های معترض می‌گویند که به تحقیق‌های داخلی اعتماد چندانی ندارند و لازم است گروه‌هایی در خارج از واتیکان به موضوع آزار جنسی روحانیون کلیسا رسیدگی کنند.

 بالسترینی ۵۶ ساله، که پسر نوجوانش در سال ۲۰۱۱ تحت آزار یک کشیش قرار گرفت، از روند تحقیق ناراضی است. او تاکید کرد که دیگر به کلیسا اعتمادی ندارد زیرا «آن‌ها طوری رفتار کردند که انگار ما دشمن آن‌ها‌ییم. به‌جای رسیدگی به قضیه، باز هم ما را مجازات کردند. ما دو بار قربانی شدیم».

او امیدوار است که تشکیل شبکه‌ای از گروه‌های معترض بتواند کلیسا را برای باز کردن بایگانی موارد آزار کشیش‌ها زیر فشار بگذارد.

این شهروند ایتالیایی تاکید کرد: «اگر ابعاد بیشتری از قضیه آزار جنسی در کلیسا فاش شود، رسوایی بسیار بزرگ‌تر از آن است که می‌توانید تصور کنید. کشف حقیقت برای ایتالیا آسان نخواهد بود، اما بهتر است که کلیسا خود در پیگیری ماجرا نقشی فعال داشته باشد.»

این اعتراض‌ در شرایطی انجام می‌شود که روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن، پاپ سابق به‌ این دلیل که در زمان تصدی او در کلیسا، برخی کشیش‌ها کودکان را آزار جنسی دادند، تقاضای بخشش کرد. بندیکت شانزدهم که ۹۴ سال دارد، ماه گذشته در نامه‌ای در پاسخ به یک هیئت تحقیق آلمانی نوشت: «تنها کاری که می‌توانم انجام بدهم این است که خطاب به همه قربانیان سوءاستفاده جنسی، شرم و اندوه عمیق خود را ابراز و طلب بخشش کنم.»

با این حال، دستیاران او در بیانیه‌ای اعلام کردند: «در هیچ‌یک از مواردی که در گزارش کارشناسی تحلیل و بررسی شد، تایید نمی‌شود که بندیکت شانزدهم از سوءاستفاده جنسی صورت‌گرفته مطلع یا به سوءاستفاده جنسی کشیش‌ها مشکوک بوده است.»