نگاه رسانه‌های جهان به خیزش مردم ایران: «شعله‌های خشمی که به آتش تبدیل شده‌اند»

پولیتیکو: خواهران ما در ایران دیگر از آیت‌الله‌ها نمی‌ترسند. خشمی که از مدت‌ها پیش در دل آن‌ها بود، حالا شعله‌ور شده است

در پنجاه‌ودومین روز از خیزش سراسری در ایران علیه حکومت، خبرگزاری‌ها و نشریات معتبر بین‌المللی با انتشار اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌هایی همچنان روند این جنبش مردمی را دنبال می‌کنند. موضوع‌هایی مانند مرگ نسرین قادری که گفته می‌شود با ضربات باتوم نیروهای امنیتی به سرش جان باخت، گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در مناطق کردنشین از جمله مریوان‌، تداوم تظاهرات دانشجویی و همچنین درخواست نمایندگان مجلس برای اشد مجازات بازداشت‌شدگان مهم‌ترین سرفصل‌هایی‌اند که به خبرگزاری‌های بین‌المللی راه یافتند.

پولیتیکو: شعله آتشی که به جهنم تبدیل شد

رسانه معتبر پولیتیکو روز دوشنبه هفتم نوامبر (۱۶ آبان) در یادداشتی با عنوان «خواهران ما در ایران دیگر از آیت‌الله‌ها نمی‌ترسند»، نوشت: «همه می‌توانند قدرت، استحکام و اراده مردم ایران را ببینند. خواهران ما در ایران دیگر از حکومت نمی‌ترسند. اکنون زمان آن است که ثابت کنیم جهان از مردم ایران حمایت می‌کند. زنان را دوست دارد، زندگی را گرامی می‌دارد و برای آزادی ارزش قائل است.»

این مطلب را دو خواهر نوشته‌اند که اصالتا ایرانی‌ و بزرگ‌شده ایالات متحده‌اند. به نوشته آنان، «نسل نوجوان و جوان ایران به مدد اینترنت می‌بیند که من، خواهرم و زنان دیگر در کشورهای آزاد به چه چیزهایی دست یافته‌ایم. آن‌ها شرایط خودشان را مقایسه می‌کنند و نمی‌توانند وضعیت کنونی را بپذیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این یادداشت، ضمن اشاره به دستاوردهای زنان ایرانی در سال‌های اخیر و تحصیلات دانشگاهی آن‌ها آمده است: «زنان ایرانی خارق‌العاده‌اند، اما تحت ظلم و ستم قرار گرفته‌اند و حالا دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند. آتشی که از مدت‌ها پیش در دل آن‌ها شعله‌ور بود، در ماه سپتامبر به جهنمی تبدیل شد که دنیا هم دیگر نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. آنچه از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم، مردمی‌اند که حقشان را می‌خواهند. اگر ما به روشن نگه داشتن آتش آن‌ها کمک کنیم، شکست نخواهند خورد»

 نویسندگان در ادامه این مطلب تاکید کردند: «حتی اگر رسانه‌های اصلی بین‌المللی علاقه خود را به خیزش مردم ایران از دست داده‌ باشند، ما باید به مبارزه برای عزت و آزادی ادامه دهیم. این کار با استفاده از همان چیزی میسر است که در وهله اول به شروع این مسیر کمک کرد؛ یعنی بهره بردن از رسانه‌های اجتماعی. سرنوشت ایران را زنان، مردان و کودکان بی‌باکی تعیین می‌کنند که دهه‌ها مقابل رژیم ایستاده‌اند؛ اما آن‌ها نباید در این مبارزه تنها باشند. ما نمی‌توانیم برای پیروزی در این انقلاب به دولت‌ها یا رسانه‌های سنتی تکیه کنیم. ما باید همبستگی و حمایت خودمان را نشان دهیم و هرگز فداکاری‌های آن‌ها را فراموش نکنیم.»

لوموند: اعتراض به حکومت منسوخ اسلامی

نشریه فرانسوی لوموند در مطلبی با عنوان «ایران به هر اعتراضی فقط یک پاسخ دارد: کشتار» سرکوب‌های وحشیانه معترضان در ایران را بازتاب داد.

در بخشی از گزارش این نشریه می‌خوانیم: «قیام پس از کشته شدن مهسا امینی هنوز جمهوری اسلامی را به لرزه در‌می‌آورد و ماهیت واقعی این رژیم را افشا می‌کند. از روز ۱۶ سپتامبر تاکنون، ایران دچار آشفتگی است و رژیم از شهری به شهر دیگر، در این کشور پهناور ۸۵ میلیون نفری هر روز به چالش کشیده می‌شود. جوانان مدارس و دانشگاه‌ها به خیابان‌ها ریخته‌اند و شجاعانه با حکومت سرکوبگر مقابله می‌کنند. با حمایت بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی، این جنبش تقریبا شش هفته است که فعال بوده و تظاهرات مکرر را به صورت روزانه برگزار می‌کند. جمهوری اسلامی به‌ندرت چنین اعتراض طولانی‌مدتی را دیده است.»

در بخش دیگری از گزارش لوموند، با اشاره به بازداشت روزنامه‌نگاران ایرانی و فشارهای سران حکومت برای پایان بخشیدن به خیزش مردم، آمده است: «ایران در حال حاضر با ناآرامی‌های سراسری علیه حکومت تحمیلی و منسوخ اسلامی که زنان را به رعایت حجاب اجباری مجبور می‌کند، مواجه است. زنان ایرانی با به خطر انداختن جان خود، روسری‌ها را می‌سوزانند و به این قوانین اعتراض می‌کنند؛ هرچند پاسخ مقام‌ها مانند همیشه فقط یک چیز است: سرکوب.»

گاردین: بزرگ‌ترین چالش رهبران روحانی

رسانه بریتانیایی گاردین نیز به تداوم اعتراض‌ها با وجود بازداشت گسترده معترضان و صدور حکم‌های سنگین برای آن‌ها، پرداخت. در گزارش گاردین، با تاکید بر تداوم «جنبش علیه جمهوری اسلامی که با مرگ مهسا امینی جرقه خورد»، آمده است: «اعتراض‌هایی که در اواسط سپتامبر با مرگ مهسا امینی آغاز شد، به بزرگ‌ترین چالش برای رهبری روحانی از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تبدیل شده است. بر خلاف تظاهرات گذشته، این اعتراض‌ها در سراسر کشور، در طبقات اجتماعی گوناگون، دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و حتی مدارس ادامه دارد و به نظر می‌رسد که نشانه‌ای از تسلیم شدن دیده نمی‌شود؛ حتی با افزایش تعداد کشته‌ها به ۲۰۰ نفر.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «اعتراض‌ها و خشم از قوانین محدودکننده پوشش برای زنان اکنون به جنبشی گسترده علیه حکومت دینی تبدیل شده است که از زمان سقوط شاه بر ایران حکومت می‌کند. اعتراض‌های اخیر به حکومت اسلامی در ایران با تاکتیک‌های بی‌شماری ادامه یافته؛ یکی از این اقدام‌های جدید این است که جوانان عمامه‌های روحانیون را در خیابان‌ها بر زمین می‌اندازند. به گفته مدیر سازمان حقوق بشر ایران، معترضان به حضور در خیابان‌ها ادامه می‌دهند و برای ایجاد تغییرات اساسی مصمم‌‌اند؛ اما مانند همیشه در مقابل تمام این اعتراض‌ها و تظاهرات مردمی، پاسخ حاکمان جمهوری اسلامی فقط خشونت بیشتر است.»