گروه هفت: جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند

هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه‌ای شدیداللحن خواستار پاسخگو کردن حکومت ایران در عرصه بین‌المللی شدند

بازداشت شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی در ایران، از دیگر موضوع‌هایی است که در بیانیه مشترک روز جمعه «گروه هفت» به آن اشاره شده است- REUTERS

وزیران خارجه «گروه هفت» با انتشار بیانیه‌ای مشترک از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستند به سرکوب گسترده و وحشیانه معترضان در ایران پایان دهند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

در بیانیه وزرای خارجه «گروه هفت» که لحنی صریح و قوی دارد، همچنین درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران در منطقه ابراز نگرانی شده است.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان، در بخش دیگری از بیانیه مشترک روز جمعه، چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه)، به شلیک موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیما اوکراینی اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که کشورهای عضو این گروه، از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن مقام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کند.

بیانیه فوق ضمن اشاره مستقیم به استفاده نیروهای روسی از پهپادهای حکومت ایران علیه اوکراین، انتقال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توصیف کرده‌ است.  قطعنامه ۲۲۳۱، همان قطعنامه‌ای است که سند توافق هسته‌‌ای برجام ضمیمه آن است.

کشورهای عضو «گروه هفت»، در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده‌اند که حکومت ایران هرگز نباید به تسلیحات اتمی دست پیدا کند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند به «همکاری ناقص» خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد و امکان تحقیقات آژانس در زمینه مسائل پادمانی را فراهم کند.

در بیانیه روز جمعه وزرای خارجه «گروه هفت» در آلمان، اشاره شده که این کشورها عمیقا نگران گسترش مستمر و بی‌وقفه برنامه‌ اتمی جمهوری اسلامی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای گروه هفت (جی ۷)، متشکل از کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا، حکومت ایران را متهم کرده‌اند که از طریق انتقال موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای بدون‌سرنشین به متحدان خود، اعم از دولتی و غیردولتی، موجب بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن شده است.

بازداشت شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی در ایران، از دیگر موضوع‌هایی است که در بیانیه مشترک روز جمعه «گروه هفت» به آن اشاره شده است.

در این بیانیه، حکومت ایران متهم شده است که بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی را به یک «رویه غیرمنصفانه» تبدیل کرده است و قصد دارد از آن در راستای «منافع سیاسی» خود استفاده کند.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار زیادی از شهروندان خارجی یا افراد دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند.

طی هفته‌های گذشته برخی از کشورهای عضو گروه هفت، سطح هشدارهای امنیتی به شهروندان خود را افزایش داده‌اند و توصیه کرده‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند و اگر در ایران هستند هرچه سریع‌تر کشور را ترک کنند.

بیشتر از جهان