واکنش شتابزده رئیسی به بایدن: ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی گفت ما ایران را به زودی آزاد خواهیم کرد، مردم ایران به زودی خود را آزاد خواهند کرد

مردم ایران ۴۳ سال است که در چنبره قوانین سفت و سخت جمهوری اسلامی گرفتارند و شعار آزادی سر می‌دهند_ AFP

ابراهیم رئیسی در واکنش به قول جو بایدن مبنی بر تعهد آمریکا بر آزاد کردن مردم ایران، مدعی شد «ایران ۴۳ سال قبل آزاد» شد.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در یک سخنرانی انتخاباتی در کالیفرنیا قول «آزادی ایران» را داد. او در پاسخ به کسانی که پلاکاردهایی در دفاع از مردم ایران در دست داشتند گفت: « نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله افزود: «آنها [مردم ایران] به زودی خود را آزاد خواهند کرد.»

ابراهیم رئیسی، روز جمعه ۱۳ آبان، در واکنش به این اظهارات، گفت: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما در نیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.»

رئیسی همچنین معترضان در خیابان‌ها را «افراد معدود گول‌خورده خائن» خطاب کرد و هم‌چون گذشته حاضر نشد اعتراض‌ها در ایران را به رسمیت بشناسد.

معترضان در ایران به همراه گرو‌ه‌های مدنی و حقوق بشری قابل توجهی در جهان از نهاد‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و اروپا خواسته‌اند تلاش‌ها برای توقف خشونت‌های جمهوری اسلامی را شدت بخشند.

اروپا و آمریکا هم در واکنش به این درخواست‌های گسترده، تاکنون مجموعه تحریم‌هایی مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران علیه عاملان و آمران سرکوب‌ها وضع کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم که پیش‌تر بارها هشدار داده بودند با این اقدامات مقابله به مثل خواهند کرد، تنها به انتشار نمادین نام چند مقام آمریکایی و اروپایی اکتفا کرده‌ و گفته‌اند که این افراد و نهاد‌ها را تحریم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای هم در تمامی سخنرانی‌های خود پس از آغاز اعتراض‌ها، هرگز حاضر نشده است معترضان و خواسته‌های آنها را به رسمیت بشناسد و تلاش ویژه‌ای هم کرده تا کشور‌های خارجی را پشت پرده این اعتراض‌ها معرفی کند.

در ۴۸ روزی که از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد، کلید‌واژه ثابت مقام‌های جمهوری اسلامی در مواجه با آن «اغتشاش»، «آشوب» و «دشمن» بوده تا بتوانند با این بهانه، سرکوب معترضان را توجیه کنند.

آنها شعار «زن، زندگی و آزادی» معترضان را در تضاد با اصول و قوانین دینی حاکم بر ایران می‌دانند و تلاش می‌کنند این شعار و خواسته معترضان را «خفیف» و «ناچیز» و «پیش‌ پا افتاده» معرفی کنند.

روحانیون شیعه حاکم بر ایران همچنین مدعی‌‌اند که جوانان و نوجوانان معترض در خیابان تحت تاثیر تبلیغات و آموزش‌ها و القائات رسانه‌ها و کشور‌های خارجی «اغفال» شده‌اند و به همین خاطر گروهی از آنها را بازداشت و آنها را به مراکز روانشناسی معرفی کرده‌اند.

مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی طی این مدت منجر به گسترده‌تر شدن خشم مردم شده و به جمعیت کسانی که به عبور از نظام شیعی حاکم بر ایران باور دارند، افزوده است.