دانشگاهیان آمریکا خطاب به بایدن: مذاکره با جمهوری اسلامی را متوقف کنید

«ما از شما می‌خواهیم مذاکره با حکومت ایران را فورا متوقف کنید و تا زمانی که همه ناقضان حقوق بشر در ایران پاسخگو نشده‌اند، از لغو تحریم‌ها، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، جلوگیری کنید»

گروهی متشکل از ۲۳۰۰ تن از اساتید و مدرسان دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده آمریکا با انتشار نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نه تنها خواستار حمایت بیشتر او از معترضان در ایران شده‌اند بلکه خواسته‌اند دولت ایالات متحده آمریکا توجهی فوری به وضعیت وخیم دانشگاه‌های ایران نشان دهد، چون به‌نقل از نویسندگان این نامه: «حمله به یک اجتماع دانشگاهی، حمله به آزادی همگانی محسوب می‌شود.»

این گروه از چهره‌های دانشگاهی آمریکا، ضمن اشاره به سرکوب تظاهرات مردم معترض در ۱۷۰ شهر ایران، هشدار داده‌اند هر روزی که می‌گذرد، روند سرکوب اعتراضات ضد حکومتی در ایران نیز گسترده‌تر می‌شود.

نویسندگان این نامه سرگشاده در ادامه به برگزاری تجمعات دانشجویی چند هفته اخیر در ایران، از جمله تجمع دانشجویان دانشگاه شریف، اشاره کرده و می‌نویسند در حال حاضر بیش از صد دانشگاه ایران صحنه برگزاری این دست تجمعات است. به این ترتیب نیز در فرازی از نامه مورد نظر چنین آمده است:«نیروهای امنیتی حکومت با حمله بی‌رحمانه به دانشجویان در محوطه دانشگاه، دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی را، که در مقابل کشتارهای حکومت سکوت نکرده‌اند، بازداشت می‌کنند یا آنها را به‌قتل می‌رسانند.»

نویسندگان این نامه سرگشاده ضمن آنکه تاکید می‌کنند «پردیس‌های دانشگاهی، خاک‌های مقدس آزادی بیان‌اند»، به تشریح حمله نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به دانشگاه شریف می‌پردازند که در جریان آن شمار قابل توجهی از دانشجویان یا هدف گلوله و ضرب‌وشتم قرار گرفتند یا از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این گروه از مدرسان و اساتید دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده آمریکا، در بخش دیگری از نامه خود به تاریخ جنبش دانشجویی ایران در پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ پرداختند و جنبش‌های دانشجویی در ایران را پیشگام مبارزه در راه تحقق «آزادی و دموکراسی» توصیف کردند.

از این جهت نویسندگان نامه مذکور با یادآوردی یکی از عبارت‌های مندرج در بیانیه‌ای که جو بایدن در روز سوم اکتبر ۲۰۲۲ منتشر کرد و در آن وعده داده بود که به حمایت از مبارزه آزادی‌خواهانه مردم ایران و تلاش به‌منظور پاسخگو کردن نظام جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد، از رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواستند تا «اقداماتی ملموس» در این زمینه انجام دهد.

در فراز پایانی این بیانیه آمده است:«ما از شما می‌خواهیم مذاکره با حکومت ایران را فورا متوقف کنید و تا زمانی که همه ناقضان حقوق بشر در ایران پاسخگو نشده‌اند، از لغو تحریم‌ها، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، جلوگیری کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه نیز شیرین عبادی، وکیل سابق دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل، در جریان سخنرانی خود در جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان آزاد خواست تا از هرگونه توافق با جمهوری اسلامی که بقای این نظام عقیدتی – سیاسی را در پی داشته باشد، پرهیز کنند. او همچنین از کشورهای غربی خواست تا سطح روابط دیپلماتیک خود با حکومت ایران را کاهش داده و سفرای خود را از ایران فرا بخوانند.

پیشتر شاهزاده رضا پهلوی دولت‌های غربی را به فراخواندن سفرایشان از ایران دعوت کرده بود. همچنین کارزار اینترنتی خطاب به سران کشورهای گروه ۷، هفت کشور صنعتی جهان، برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی واقع در این کشورها از مرز ۴۰۰ هزار امضا گذشته است. 

خواست توقف مذاکرات احیای برجام و همچنین تشدید فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر حکومت ایران، یکی از مطالبات اصلی گروه‌ها و چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌حساب می‌آید. به باور این گروه، توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی، که منافع اقتصادی زیادی برای تهران به همراه خواهد داشت، باعث می‌شود تا حکومت ایران با دست بازتری به سرکوب مردم معترض ایران بپردازد.

با این‌وجود به‌نظر می‌رسد، مقام‌های اتحادیه اروپا و دولت ایالات متحده آمریکا در پی آنند تا مذاکرات مربوط به احیای برجام را از سر بگیرند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه گفت:«درباره شروع گفتگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده هیاتی را از جمهوری اسلامی ایران به وین اعزام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی، و همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

امیرعبداللهیان هدف از گفتگوهای احتمالی در وین را حل‌وفصل اختلاف‌های میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی دانست. او همچنین ضمن تاکید بر این نکته که تبادل پیام میان دولت ایالات متحده آمریکا و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد، گفت هیات اعزامی حکومت ایران و آژانس «نسبت به بازتنظیم جدول زمان‌بندی» گفتگوهای مربوط به احیای برجام نیز اقدام خواهند کرد.

امیرعبداللهیان اندکی پس از این نشست خبری نیز گفتگویی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داشت که، بر اساس اخبار منتشر شده در این زمینه، محور اصلی گفتگوی آنها به ارسال پیام جدید جمهوری اسلامی به دولت ایالات متحده آمریکا مربوط بوده است؛ پیامی که مقام‌های آمریکایی پیش‌تر آمادگی‌شان برای دریافت آن را اعلام کرده بودند.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده آمریکا در امور ایران، در گفتگویی که روز دوشنبه با موسسه کارنگی داشت به‌صراحت اعلام کرد دولت جو بایدن همچنان بر استفاده از ابزارهای دیپلماتیک تاکید دارد و دولت فعلی آمریکا مُصر است در مذاکرات غیر مستقیم با جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشته باشد.