وزیران خارجه آلمان و آمریکا: در نشست جی۷ حمایت از مردم ایران را بررسی می‌کنیم

نشست وزرای گروه هفت سه موضوع اصلی دارد: چالش‌های جنگ اوکراین، گسترش جهانی چین و راه‌های مقابله با سرکوب مردم معترض ایران

وزرای خارجه گروه هفت در روز پنجشنبه، ۳ نوامبر ۲۰۲۲، در شهر مونسترِ آلمان گرد هم آمدند تا، در کنار گفتگو در مورد آخرین تحولات و چالش‌های موجود در جنگ اوکراین و همچنین گسترش نفوذ جهانی چین، سرکوب گسترده مردم معترض ایران به‌دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

در حاشیه این دیدار، وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا و آلمان در نشستی با عنوان بررسی آینده دموکراسی در جهان و نقش فناوری در آن، از جمله به موضوع خیزش اخیر مردم ایران علیه حاکمیت، رویکرد سرکوبگرانه نظام جمهوری اسلامی به این اعتراضات و در عین‌حال مسئولیت کشورهای جهان آزاد نسبت به این واقعه اشاره کردند. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر این نکته که مسیر آینده دموکراسی در جهان به اندازه سال‌های گذشته هموار نیست، گفت:«ما باید اطمینان حاصل کنیم که فناوری‌های جدید به‌نفع مردم استفاده شود و نه به ضرر آنها.»

وزیر خارجه آلمان در ادامه این بخش از سخنانش گفت «انقلاب دیجیتالی» آزادی بیشتری برای مردم جهان به ارمغان آورده و در اثبات گزاره مورد نظرش به‌وقایع چهل‌وهفت روز گذشته در ایران اشاره کرد.

به‌گفته بربوک، مردم ایران، خاصه زنان، توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های شبکه جهانی اینترنت مردم سایر نقاط جهان را از فرایند مبارزه خود در راه آزادی و دموکراسی مطلع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بربوک همچنین در این نشست مشترک بار دیگر به مسئله وضعیت حقوق زنان در ایران پرداخت و اعلام کرد این موضوع یکی از سه دستور کار مهم نشست وزرای خارجه کشورهای گروه هفت است. وزیر خارجه آلمان در ادامه سخنانش تاکید کرد هفته گذشته پیش‌نویسی را تهیه کرده که حاوی سازوکار پیشنهادی او در ارتباط با حمایت از زنان ایران است.

با این‌‌حال بربوک تاکید کرد اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران تنها مشمول مطالبات زنان ایرانی نمی‌شود و خواسته‌های تمامی گروه‌های دموکراسی‌خواه در ایران را در برمی‌گیرد. وزیر خارجه آلمان همچنین اظهار داشت توجه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ در مورد وقایع فعلی در ایران بر اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، حمایت از معترضان و اقداماتی قرار دارد تا از طریق سازوکارهای سازمان ملل متحد، بتوان به جنایت‌های دولتی صورت گرفته در ایران رسیدگی کرد.

با این‌وجود بربوک گفت پیگیری‌ مسئله نقض حقوق بشر در ایران از طریق سازوکارهای سازمان ملل متحدی فرایندی زمان‌بر خواهد بود چون دولت‌های دموکراتیک، از جمله آلمان و ایالات متحده، برای پیشبرد اهداف‌شان در این زمینه به اکثریت آرای کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز بخش پایانی سخنان خود را به موضوع نقض حقوق بشر در ایران اختصاص داد و گفت یکی از اقدامات مشترک دولت‌های آمریکا و آلمان در این زمینه به تلاش آنها به‌منظور تسهیل دسترسی مردم معترض ایران به فناوری‌های جدید مربوط می‌شود تا ایرانیان از این طریق بتوانند با یکدیگر و جهان خارج از ایران ارتباط برقرار کنند.