وزارت خارجه ایران: گزارش وال‌استریت‌ژورنال خبرسازی مغرضانه است

عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی درباره حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران، با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته است

حسین سلامی اعتراض‌ها را نتیجه فعالیت‌های رسانه‌های فارسی خارج از کشور دانست ـATTA KENARE / AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه،۲ نوامبر (۱۱ آبان)، گزارش «وال‌استریت‌ ژورنال» مبنی بر خطر تهدید ایران علیه یکی از کشورهای منطقه، را «خبرسازی مغرضانه» خواند. 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «‌این‌گونه خبرسازی‌های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.»

ناصرکنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران «بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بین‌المللی» با همسایگانش تعامل سازنده دارد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، درباره مداخله تهران در مناسبات داخلی این کشورها گلایه دارند.

در سال‌های گذشته رسانه‌های و تحلیلگران و همچنین سازمان‌های امنیتی گفته‌اند که نیروهای نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به مواضعی از جمله در عربستان سعودی، عراق، و امارات متحده عربی حمله کرده‌اند. 

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، «وال‌استریت ‌ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشت که عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی را درباره حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در این کشور، با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته است و سطح هشدار را برای نیروهای نظامی آمریکایی و دیگر کشورها در منطقه خاورمیانه افزایش داده است.

واشنگتن روز سه‌شنبه، اول نوامبر، ضمن ابراز نگرانی از تهدیدات نامشخص ایران علیه عربستان سعودی، تاکید کرد که در صورت لزوم، ایالات متحده آمریکا از پاسخ دادن به حملات احتمالی دریغ نخواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران این تهدیدیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی تماس مداوم‌ داریم. ما در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نداریم.»

همچنین، روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به همتای ایرانی‌اش گفت که رسانه‌های غربی کارزاری را آغاز کرده‌اند که می تواند تنش‌ها در خلیج‌فارس را تشدید کند.
لاوروف در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان از «مضر بودن کارزار اطلاع‌‌رسانی رسانه‌های غربی» درباره تنش در منطقه سخن گفت. وزیر خارجه روسیه به همتای ایرانی‌اش گفت که چنین اقداماتی می‌تواند به تشدید خطرناک تنش در این منطقه مهم استراتژیک منجر شود. 

پیش‌تر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعتراض‌ها را نتیجه فعالیت‌های رسانه‌های فارسی خارج از کشور دانست و برای عربستان سعودی خط‌ و‌نشان کشید و گفت: «به رژیم آل سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید، وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت.»