چهلم سیاوش محمودی، نوجوان کشته شده به دست سرکوبگران، به صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی تبدیل شد

مردم معترض در چهلم این نوجوان کشته‌شده به‌دست سرکوبگران شعارهایی چون «سیاوش عزیزم،‌ خونت رو پس می‌گیرم» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند

مراسم چهلم سیاوش محمودی، نوجوان ۱۶ساله‌ کشته‌شده به‌دست نیروهای سرکوبگر، روز سه‌شنبه دهم آبان‌ماه، در گورستان بهشت زهرای تهران به صحنه تظاهرات ضدحکومتی و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای تبدیل شد.

سیاوش محمودی ۱۶ ساله در آغازین روزهای خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، روز ۳۰ شهریورماه، در محله علی‌آباد، واقع‌در منطقه ۱۶  تهران، به ضرب گلوله نیروهای سرکوبگر کشته شد.

شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه، ۹ آبان‌ماه، در پیامی با اشاره به فرارسیدن چهلمین روز قتل سیاوش محمودی، او را «سیاوش وطن» نامید و افزود: «روز سه‌شنبه در سرتاسر ایران و جهان یادش را گرامی بداریم و به آمران و عاملان قتل او و دیگر جان‌باختگان راه میهن یادآور شویم که باید بترسند، چرا که ما همه با هم هستیم.»

به‌دلیل استمرار خیزش سراسری در یک ماه و نیم گذشته و اقدام نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به کشتار روزانه مردم معترض، از چهارشنبه، ۴ آبان ماه، به بعد، هر روز چهلم یک یا چند تن از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران است.

مراسم چهلم سیاوش محمودی روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان‌ماه، درحالی بر مزار این نوجوان شانزده‌ساله برگزار شد که جمعی از مردم با وجود فضای به‌شدت امنیتی منطقه، خود را به بهشت زهرا و مزار این نوجوان معترض رسانده بودند.

مردم در مراسم چهلم سیاوش محمودی در بهشت زهرا، شعارهایی چون «سیاوش عزیزم،‌ خونت رو پس می‌گیرم»، «مرگ بر دیکتاتور» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

این درحالی بود که نیروهای امنیتی با فشار و تهدید، خانواده و بستگان سیاوش محمودی را مجبور کردند پس از حضور اولیه برسر مزار این نوجوان کشته‌شده در بهشت زهرا، محل مراسم چهلم در بهشت‌زهرای تهران را ترک کنند.

مردم معترض در بهشت زهرا با سردادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، خانواده این جوان کشته‌شده در اعتراضات را بدرقه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افشای کشته‌شدن سیاوش محمودی به‌دست نیروهای سرکوبگر، اولین‌بار روز نهم مهر‌ماه، پس‌از آن فاش شد که ویدیویی از  مادر یکی از کشته‌شدگان خیزش سراسری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

در این ویدیو مادر سیاوش محمودی گفت: «این سیاوش من است، من مراسم گرفتم برایش ۲۴متری علی‌آباد.سیاوش بچه شهرک بهشتی بود. ما چند سال اینجا زندگی کردیم. من این بچه‌ را با بی‌پدری بزرگ کردم. بچه مرا را با نامردی سر خیابان کشتند. گلوله به سرش زدند.»

او همچنین در همین ویدیو با تکرار اینکه پسرش «سیاوش ایران است. این سیاوش ایران»، گفت: «سیاوش محمودی اسم ایران داشت. فیلم بگیرید از من پخش کنید. همه جا پخش کنید. بگذارید همه بدانند. سیاوش من است. سیاوش محمودی. سیاوش نامدار که اسم اصیل ایرانی داشت.»

مادر سیاوش در ادامه همین ویدیو گفت که از هیچ‌کس نمی‌ترسد و افزود: «به من می‌گوید ساکت باشم، ولی من ساکت نمی‌نشینم. از شمال تا جنوب هرکجا که بروم، عکس پسرم را با افتخار می‌گیریم و می‌گویم این سیاوش نامدار ایران است.»

سیاوش محمدی یکی از دست‌کم ۳۴ کودکی است که بنابر گزارش سازمان حقوق بشر ایران تاکنون در جریان خیزش سراسری مردم ایران به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران که روز ۶ آبان ۱۴۰۱ منتشر شد، آمده است که تاکنون «تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۲۵۳ تن، از جمله ۳۴ کودک و ۱۹ زن» رسیده است.

این سازمان با تکرار درخواست خود از جامعه جهانی برای اقدام فوری، تاکید کرد که تاخیر در برداشتن گام‌های ضروری ازسوی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، جان شهروندان بیشتری را در خطر قرار خواهد داد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرد که فقط در فاصله در فاصله ۳۰ شهریورماه تا ۸ مهرماه، در روزهایی که سیاوش محمودی کشته شد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۲۳ کودک را هم کشته‌اند.

کودکان کشته‌شده در هفته اول خیزش سراسری به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، اغلب کودکانی یازده تا هفده ساله بوده‌اند.

عفو بین‌الملل درباره نحوه و چگونگی کشته‌شدن کودکان نیز تاکید کرد که اکثر آنان با شلیک غیرقانونی و مستقیم گلوله جنگی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌‌اند، تعدادی نیز هدف سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای امنیتی قرار گرفته و با گلوله‌های ساچمه‌ای بخ‌قتل رسیده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود افزود که فقط در ده روز اول اعتراضات دست‌کم چهار کودک نیز در اثر ضرب‌وجرح نیروهای امنیتی، ازجمله واردکردن ضربه به سر، کشته شده‌اند.