فعالیت شبکه کابل‌‌نیوز متوقف و کارمندان آن بیکار شدند

کریم خرم، از نزدیکان حامد کرزی، مدیر کابل‌نیوز بود

همه کارمندان کابل‌نیوز از جمله چند گوینده و خبرنگار زن بیکار شدند-SHAH MARAI / AFP

شبکه تلویزیونی کابل‌نیوز که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۱  آغاز کرد، روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان، به کار خود پایان داد. منصور نیکمل، مدیر خبر شبکه کابل‌نیوز، به ایندیپندنت فارسی گفت که تمامی کارمندان این شبکه بیکار شدند.

نیکمل به دلیل اصلی توقف فعالیت این شبکه اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که «مشکلات متعدد» به توقف کار کابل‌نیوز منجر شد و از این پس، تنها حساب‌های کاربری این شبکه در توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب فعال خواهند بود. این رسانه در زمان حاکمیت دولت جمهوری، حدود ۶۰ کارمند داشت که پس از فروپاشی، به ۴۵ تن کاهش یافتند.

به گفته نیکمل، از روز سه‌شنبه با توقف فعالیت کابل نیوز، همه کارمندان آن از جمله چند گوینده و خبرنگار زن، بیکار شدند. در این روز، حساب توییتر این رسانه عکسی گروهی از کارمندان کابل نیوز منتشر کرد که در آن ۲۶ نفر از جمله یک زن دیده می‌شوند. در بخش شرح این عکس، چیزی نوشته نشده است، اما به نظر می‌رسد هنگام خداحافظی کارمندان این رسانه گرفته شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با توقف پخش تلویزیونی کابل نیوز، وب‌سایت این رسانه نیز از دسترس خارج شد. اکنون تنها حساب‌های این رسانه در فضای مجازی فعال‌اند.

کابل نیوز را کریم خرم، از نزدیکان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، مدیریت می‌کرد. این رسانه منعکس‌کننده مواضع سیاسی حامد کرزی بود و گفته می‌شود کرزی از حامیان مالی آن بود.

افغانستان در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری، از کشورهای پیشرو در عرصه آزادی بیان و رشد رسانه‌ها بود اما با فروپاشی دولت و بازگشت طالبان به قدرت، به یکی از نام‌های سیاه در فهرست رژیم‌های سرکوب‌گر رسانه‌ها و خبرنگاران اضافه شد.

چندی قبل، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی اعلام کرد که بازگشت طالبان به قدرت به توقف فعالیت ۲۱۹ رسانه در سراسر افغانستان منجر شد. تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه در این کشور فعالیت می‌کردند اما اکنون حدود ۳۰۰ رسانه با محدودیت‎‌‌های فراوان در این کشور فعال مانده‌اند. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تمامی رسانه‌ها دستور داده‌ است محتوایی که در آن از طالبان انتقاد می‌شود، پخش نکنند.

در کنار وضع محدودیت‌های روزافزون بر کار رسانه‌ها، ده‌ها خبرنگار هم در یک‎ سال سلطه طالبان، با خشونت، تهدید و بازداشت موقت یا طولانی‌مدت مواجه شده‌اند. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که هفته گذشته گزارش خود را به این سازمان ارائه کرد، ضمن ابراز نگرانی از نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، از محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت رسانه‌ها نیز انتقاد کرد.