نهادهای حامی روزنامه‌‌نگاران از وضعیت خبرنگاران افغان به ستوه آمده‌اند

دستکم پنج خبرنگار افغان در چند هفته اخیر کشته شده‌اند

خبرنگاران افغان ماه‌های خونینی را گذرانده‌اند - گزارشگران بدون مرز 

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان‌، سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها و گزارشگران بدون مرز، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند در زمینه کاهش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان اقدام کند. این سه نهاد،‌ از نامه جامعه خبرنگاری افغانستان حمایت و تاکید کرده‌اند که گفت‌و‌گو برای صلح بدون در نظر گرفتن تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حمایت از غیرنظامیان، حقوق بشر و رسانه‌‌ها «نامعقول و نامطلوب» است.

جامعه خبرنگاری افغانستان در ماه نوامبر در واکنش به افزایش آمار خشونت‌ها و تهدیدها علیه خبرنگاران در افغانستان، نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت و به دفتر سیاسی این سازمان در کابل سپرد. آن‌ها در این نامه از سازمان ملل خواستند تا عاملان خشونت علیه خبرنگاران را تحت‌فشار شدید قرار دهد و برای کاهش خشونت‌ بر خبرنگاران افغان، به صورت جدی اقدام کند.

در بیانیه مشترکی که امروز از سوی این سه نهاد مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها منتشر شد، آمده است که آن‌ها از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا بر مبنای قطعنامه‌های ١٧٣٨ شورای امنیت سازمان‌ملل و قطعنامه مجمع‌عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین پایه‌های دفاع از حقوق خبرنگاران در جنگ و در مناطق جنگ‌زده، به جامعه رسانه‌ای افغانستان در کاهش خشونت علیه خبرنگاران کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سه نهاد تاکید کردند: «خشونت از فرهنگ معافیت از مجازات بهره می‌برد. برقراری عدالت برای قربانیان، گامی موثر برای حمایت از آزادی رسانه‌ها در افغانستان و کاهش خشونت علیه خبرنگاران است. هر سه سازمان آمادگی خود را برای همکاری با نهادهای جهانی اعلام می‌کنند.»

در چند هفته اخیر دستکم پنج خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند. در دو رویداد اخیر، ملاله میوند، خبرنگار تلویزیون محلی ننگرهار هدف گرفته و کشته شد. روز بعد از آن هم فردین امینی، گوینده خبر تلویزیون آریانانیوز به شکل مرموزی در حاشیه کابل جان باخت. هرچند پلیس محلی اعلام کرد‌ که مرگ او خودکشی بوده است اما خانواده امینی و فعالان حقوق خبرنگاران آن‌ را تایید نمی‌کنند و خواهان بررسی قضیه از سوی نهادهای قضایی افغانستان شده‌اند. تاکنون هیچ تحقیقی در این مورد انجام نشده است.

بیشتر از