چهارمین دوره جایزه «صندوق مالی مد عرب» در دوحه با معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد

هدف این رویداد کشف، پرورش و حمایت از طراحان نوظهور جهان عرب است و ضمن حمایت مالی، به رشد بین‌المللی آن‌ها کمک می‌کند

دوحه، پایتخت قطر، میزبان بزرگان صنعت مد است که برای شرکت در چهارمین دوره جوایز «صندوق مالی مد عرب» گرد هم آمده‌اند. این مراسم که با حمایت خاندان سلطنتی قطر، علیا حضرت الماسه بنت حمد بن خلیفه، ملکه همسر، و علیاحضرت المیاسا بنت حمد بن خلیفه آل ثانی، دختر او، برگزار می‌شود، یک برنامه ابتکاری غیرانتفاعی است که هدف آن کشف، پرورش و حمایت از طراحان نوظهور جهان عرب است و تلاش می‌کند ضمن حمایت مالی، به توسعه مجموعه و تقویت پتانسیل آن‌ها در مقیاس جهانی کمک کند.

این رویداد علاوه بر تشویق مهارت‌های خلاقانه، بر شیوه‌های تولید پایدار و روش‌هایی که به سنت‌های محلی احترام می‌گذارد و نیز حمایت از جوامع زنان صنعتگر تاکید دارد.

مراسم انتخاب برگزیدگان نهایی ۲۷ اکتبر و در موزه ملی دوحه برگزار شد و منتخبان جوایز ارزشمندی دریافت کردند.

از میان بسیاری از استعداد‌های جوان و شایسته، جایزه لباس‌های آماده به دو خواهر از عربستان سعودی به نام‌های سیهام و سارا ال‌ بن‌علی رسید که مجموعه‌ طرح‌های جسورانه و دارای ساختار آنان حال‌وهوای گوتیک داشت.

جایزه لباس‌شب به آرتسی افراچ، طراح مراکشی‌الاصل، بابت قطعات منحصربه‌فرد شاعرانه‌ای که هنرمندانه تزیین شده بودند، تعلق گرفت.

جایزه جواهرات هم به فاطمه مصطفی، هنرمند مصری‌الاصل، رسید که روی قطعات زیبایی با روکش طلا، گلدوزی‌های دست‌دوز کار کرده و با ترکیب آن با سنگ‌های قیمتی، منظره‌های ظریفی خلق کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جایزه لوازم جانبی به ایلاف عثمان، طراح سودانی، تعلق گرفت که مجموعه کیف‌ها و سبدهای منحصربه‌فردش را زنانی از کوه‌های رونزوری در اوگاندا قلاب‌بافی و صنعتگران چرم در دهکده کوچکی در آندلس اسپانیا آن‌ها را سر هم کرده بودند.

اردم مورالی اوغلو، از ترکیه، عضو هیئت مشورتی مد عرب در این مراسم گفت: «رویه رایج میان فینالیست‌های امسال حمایت و اعتلای جوامع صنعتگر بی‌بضاعت بود. در بسیاری از مجموعه‌ها اثر دست‌های انسان‌ها حس می‌شد و در مواجهه با منابع پایدار هم رویکرد هوشمندانه‌ای داشتند.»

جایزه نفر اول در  صنایع دستی سنتی نیز به بورچ آکیول، طراح ترک، اهدا شد.

الیور راستینگ، عضو هیئت داوران، از نشان تجاری بالمین، «بی‌نظیر بودن هر طراح و داستان‌سرایی تاثیرگذار و قدرتمند آن‌ها» را ستود. یکی از کسانی که این سخن در مورد او صادق است، کازنا عسکر، طراح یمنی مقیم شفیلد است که از سنت‌مارتینز فارغ‌التحصیل شده است و اولین جایزه فرانکا سوزانی را از آن خود کرد.

روبا ابونامه، مدیر خلاق شرکت تیفانی و شرکا که اصالتا اردنی و فلسطینی است، بر اهمیت جایزه صندوق مالی مد عرب در جلب توجه‌ها به استعدادهای خلاق به عنوان سرمایه‌های منطقه تاکید کرد و گفت: «من متعلق به این بخش جهانم و بسیار مفتخرم که چنین استعدادهای خارق‌العاده و درخشانی از خاورمیانه در حال پرورش‌اند. هر طراح یک داستان معنادار نهفته پشت سر خود دارد؛ دلیلی قوی برای کاری که انجام می‌دهد. از آنجا که در خاورمیانه از هنر حمایت نمی‌شود، ورود به آن در واقع بسیار سخت‌تر است. مبارزه آن‌ها برای اجرای کاری که دوست دارند و تبدیل اشتیاقشان به هدف، مسیری بسیار دشوارتر از غرب است.»

مجریان مراسم باشکوهی که در موزه ملی دوحه برگزار شد، جودی ترنر اسمیت، بازیگر، و نمر ابو نسام، کمدین، بودند. در بین اعضای هیئت داوران نیز اسامی معروف دنیای مد چون الیور روستینگ، مدیر هنری بالمین، یون آن، مدیر هنری امبوش، پیر پائولو پیچیولی، مدیر هنری والنتینو، به چشم می‌خورد.

هنرمندان و مدل‌های معروفی چون نائومی کمپل، سوپرمدل باسابقه آمریکایی، جانت جکسون، خواننده، پائولا عبدل، هنرپیشه و خواننده آمریکایی، بلا حدید، سوپرمدل آمریکایی-فلسطینی، به همراه پدرش، محمد حدید، و بسیاری دیگر حضور داشتند؛ اما چیزی که توجه همه را به خود جلب کرد، سخنرانی‌های احساسی بسیاری از برگزیدگان بود که یادآور مبارزات و انگیزه آن‌ها برای ادامه دادن مسیر بود.

یون آن تاکید کرد: «چیزی که برای من خیلی تاثیرگذار بود، احساس افتخار همه به میراث فرهنگی و هنری کشورشان بود. کسانی که هدفمندتر بودند، بیشتر نظر مرا به خود جلب کردند. آن‌ها فقط به فکر بازاریابی نبودند، بلکه قصد داشتند به جامعه خود برگردند و به زنانی که برای بازگو کردن داستان خود موقعیت یا دسترسی‌ ندارند، فرصت بدهند. من تحت تاثیر کسانی قرار گرفتم که چندان دغدغه نمایش مجموعه‌های خود در پاریس را نداشتند بلکه می‌خواستند به جوامع خود در سرزمینشان قدرت و منابع بدهند تا همه چیز را با هم بسازند و به وطن خود افتخار کنند.»

بیشتر از مُد و زیبایی