سند تازه راهبرد دفاعی آمریکا: چین همچنان تهدید اصلی است

به‌گفته وزیر دفاع آمریکا، روسیه در درازمدت، توان و قدرت به‌چالش کشیدن آمریکا را ندارد

چین تنها رقیب آمریکا به‌شمار می‌رود که هم قصد و هم توانایی تغییر نظم بین‌المللی را دارد - Kevin Dietsch/Getty Images/AFP

پنتاگون وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه سند جدید راهبرد دفاعی ایالات متحده را منتشر کرد. در چارچوب برنامه دفاع راهبردی آمریکا، چین، با وجود ادامه درگیری‌های روسیه و تهدیدهای مکرر کرملین، همچنان به‌عنوان «بزرگترین چالش امنیتی ایالات متحده» معرفی شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس عصر روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در پنتاگون نوشت: چین تنها رقیب اصلی آمریکا به‌شمار می‌رود که هم قصد تغییر نظم بین‌المللی را دارد و هم به‌طور فزاینده‌‌ای، توانایی انجام این کار را دارد.

به‌گفته وزیر دفاع آمریکا، روسیه در درازمدت، توان و قدرت این را ندارد که به‌طور نظام‌مند، ایالات متحده را به چالش بکشد. هرچند، تهاجم نظامی کنونی روسیه به اوکراین، تهدیدی جدی برای منافع و ارزش‌های ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

لوید آستین عصر روز پنجشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: راهبرد دفاعی تازه پنتاگون، مسیر پیش روی ایالات متحده را در دهه‌های آینده روشن می‌کند.

به‌گفته وزیر دفاع آمریکا، «تامین امنیت مردم ایالات متحده»، «ارتقای امنیت جهان» و «دفاع از ارزش‌های دموکراتیک» از محورهای اصلی سند راهبرد دفاعی پنتاگون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته لوید آستین، جهان در دوران پرتلاطمی به‌سر می‌برد. با این حال، ایالات متحده و متحدان آمریکا در سراسر جهان، در موقعیت خوبی برای مقابله با چالش‌های دهه پیش روی قرار دارند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم شامگاه پنجشنبه به‌نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نوشت: در حالی که روسیه، طبق برنامه راهبردی تازه ایالات متحده، همچنان یک تهدید جدی تلقی می‌شود اما «به طور مطلق، از حمله به ناتو منصرف شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در ادامه گزارش خود درباره محتوای سند ۸۰ صفحه‌ای وزارت دفاع آمریکا نوشت: برابر این سند، روسیه و چین در حال حاضر چالش‌های خطرناک‌تری، نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی برای امنیت داخلی و خارجی ایالات متحده به‌شمار می‌روند.

در سند راهبرد دفاعی تازه ایالات متحده، از توان هسته‌ای مسکو، عملیات‌های سایبری و موشک‌های دوربرد روسیه، به عنوان تهدیدهای جدی برای آمریکا و متحدانش در سراسر جهان نام برده شده است.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود نوشت از زمان انتشار آخرین سند راهبرد دفاعی ایالات متحده، نیروهای نظامی چین و روسیه هر دو تهاجمی‌تر شده‌اند. روسیه به اوکراین حمله کرده است و تهدیدهای چین علیه تایوان هم جدی‌تر شده‌اند. روسیه، کره شمالی و ایران نیز به آزمایش‌ها و تهدیدهای هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان