آمریکا، ژاپن و کره جنوبی: به آزمایش هسته‌ای کره شمالی پاسخ شدیدی می‌دهیم

ناظران می گویند که آنها گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از آزمایش جدید هسته‌ای پیونگ یانگ در دست ندارند

واشنگتن و متحدانش بر این باورند که کره شمالی ممکن است آزمایش بمب هسته‌ای را بار دیگر از سر بگیردـKCNA VIA KNS / AFP

ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره شمالی روز چهارشنبه چهارم آبان (۲۶ اکتبر) هشدار دادند که اگر کره‌ شمالی هفتمین آزمایش بمب هسته‌ای خود را انجام دهد، با پاسخی «شدید» مواجه خواهد شد.
واشنگتن و متحدانش بر این باورند که کره شمالی ممکن است آزمایش بمب هسته‌ای را  که از سال ۲۰۱۷ متوقف کرده است بار دیگر از سر بگیرد. 
«چو هیون دونگ» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت که واشنگتن، توکیو و سئول توافق کرده‌اند که اگر کره شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد، با پاسخ شدید این سه کشور مواجه شود.
ایالات متحده و متحدانش جزئیات اندکی درباره اقدامات جدیدی که ممکن است در برابر کره شمالی اتخاذ کنند، منتشر کرده‌اند، با این حال ناظران می گویند که آنها گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از آزمایش جدید هسته‌ای پیونگ یانگ در دست ندارند. 

از زمانی که کره شمالی آزمایش تسلیحات هسته‌ای را درسال ۲۰۰۶ آغاز کرد، چین و روسیه همواره تلاش‌های ایالت متحده برای اعمال تحریم‌های بیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرده‌اند. از سوی دیگر تمرین‌های نظامی بیشتر متحدان آمریکا علیه کره شمالی با آزمایش‌های بیشتر موشکی کره شمالی همراه بوده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا از کره شمالی خواسته است که از اقدامات تحریک کننده بیشتر خودداری کند و اقدامات پیونگ یانگ را اقداماتی «بی‌ملاحظه و عمیقا بی‌ثبات کننده برای منطقه» توصیف کرد. وی همچنین گفت که هر اتفاقی در این منطقه بیافتد، مانند آزمایش هسته‌ای کره شمالی، پیامدهایی برای امنیت کل جهان دارد و اظهار امیدواری کرد که همه اعضای شورای امنیت درک کنند که هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای جهان را به روش‌های باور نکردنی تغییر خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی از همه کشورها خواست تا علل ریشه‌ای بن‌بست طولانی مدت مذاکرات را بررسی کنند و گام‌هایی برای تقویت اعتماد متقابل و رسیدگی به نگرانی‌های همه طرف ها بردارند. 

کره شمالی امسال با سرعت‌بی‌سابقه‌ای اقدام به آزمایش‌های تسلیحاتی کرده است و بیش از ۲۲ موشک بالستیک شلیک کرده است که یکی از آنها از حریم هوایی ژاپن عبور کرده است. 

در ماه سپتامبر سال جاری، ناو «یو اس اس» رونالد ریگان همراه با نیرو‌های کره جنوبی تمرینات نظامی مشترکی در پاسخ به آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی انجام دادند که نخستین مانور نظامی مشترک کره جنوبی با یک ناو هواپیمابر آمریکایی از سال ۲۰۱۷ به شمار می رود.
تنش ها در شرق آسیا تنها به کره شمالی محدود نمی شود و تنش بین چین و تایوان هم از دیگر موضوعات در این منطقه است. وندی شرمن با اشاره به تنش بین چین و تایوان گفته است که موضع ایالات متحده آمریکا حمایت از استقلال تایوان نیست اما واشنگتن خود را از همکاری با ژاپن و کره جنونی برای کمک به تایوان برای محافظت از خود، منع نمی کند.

بیشتر از جهان