شی جین‌پینگ کره‌شمالی را به تقویت ارتباطات، اتحاد و همکاری دعوت کرد

پیام رئیس‌جمهوری چین در پاسخ به پیام تبریک رهبر کره‌شمالی فرستاده شده است

چین یکی از متحدان سنتی کره شمالی است و رهبران دو کشور در سال‌های گذشته چندین‌بار دبدار کرده‌اند- KCNA VIA KNS/ AFP

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در پیامی به کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، بر اهمیت تقویت ارتباطات، اتحاد و همکاری میان پکن و پیونگ‌یانگ، به‌ویژه در حال حاضر، تاکید کرد.

خبرگزاری دولتی کره‌ شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) روز یکشنبه، ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه)، گزارش داد که این پیام سه روز پیش (۱۳ اکتبر) و در پاسخ به پیام تبریک کیم جونگ‌اون، دبیرکل حزب کارگران کره، به‌مناسبت هفتادوسومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، فرستاده شده است. 

شی جین‌پینگ، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، قرار است در بیستمین نشست کنگره این حزب که روز یکشنبه آغاز می‌شود برای سومین دوره پنج‌ساله به‌عنوان دبیرکل حزب حاکم معرفی و در بالاترین و قدرتمندترین جایگاه کشور جمهوری خلق چین ابقا شود. 

براساس این گزارش، شی در پیامش آورده است: «تغییری جدی و پیچیده در وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد شده است و اهمیت ارتقای ارتباطات راهبردی بین چین و کره شمالی و تقویت اتحاد و همکاری بین آن‌ها را آشکار کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین آمادگی خود برای تلاش‌ دوجانبه به‌همراه کیم جونگ‌اون به‌منظور ایجاد انگیزه برای پیشبرد و توسعه روابط سنتی دوستانه و همکاری بین چین و کره شمالی در شرایط جدید و «کمکی بزرگ به خرسندی و سعادت بیشتر دو کشور و مردمانشان و دفاع از صلح و ثبات در منطقه و باقی جهان» را اعلام کرد. 

این ابراز تمایل چین به همکاری و توسعه روابط با کره‌شمالی درحالی صورت می‌گیرد که تعداد موشک‌های بالستیکی که آن کشور در ماه‌های اخیر آزمایش کرده، در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و برای نحستین‌بار از سال ۲۰۱۷ به این‌سو، آماده ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای خود شده است.

کره شمالی اعلام کرده است که فعالیت‌های نظامی اخیر این کشور که شامل تمرین‌ شلیک‌های توپخانه‌ای و پرواز هواپیماهای جنگی نیز بود، در واکنش به رزمایش نظامی و نمایش قدرت کره جنوبی و ایالات متحده انجام شده است. این رزمایش نظامی خود در واقع واکنشی به آزمایش‌های موشکی کره شمالی بود.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحرکات کره شمالی و واکنش کره جنوبی به آن، از همه طرف‌ها خواست تا از تشدید تنش جلوگیری و برای ایجاد شرایط ازسرگیری گفت‌وگوها تلاش کنند.

بیشتر از جهان