ادامه فشارها برای کنار گذاشتن رابرت مالی

وزارت خارجه دولت بایدن حاضر نشد به پرسش خبرنگار این نشریه مبنی بر ارزیابی دولت آمریکا از خواست معترضان ایرانی، برای «تغییر رژیم»، پاسخ دهد

در ادامه انتقادها و واکنش‌ها به سیاست دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، وبسایت «واشنگتن فری‌بیکن»، روز چهارشنبه نوشت: رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه دولت بایدن در امور ایران، در حال حاضر به‌دلیل اتخاذ مواضع ضعیف و شکننده در مورد خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، تحت فشار قرار دارد تا از سمت خود کناره‌گیری کند.

وبسایت واشنگتن فری‌بیکن در ابتدای گزارش روز چهارشنبه، ۲۶ اکتبر (چهارم آبان) خود، ضمن اشاره به پیام اخیر رابرت مالی در توییتر نوشت: در حالی که جنبش اعتراضی مردم ایران به‌سرعت کلیت نظام حاکم در ایران را هدف قرار داده است، رابرت مالی در پیام خود نوشت: معترضان برای این به‌خیابان‌‌ها آمده‌اند تا از دولت جمهوری اسلامی بخواهند به کرامت آن‌ها و حقوق بشر احترام بگذارد.

بسیاری از مخالفان نظام جمهوری اسلامی و منتقدان داخلی دولت بایدن، این رویکرد رابرت مالی در قبال اعتراض‌های کنونی رادیکال در ایران را «تقلیل‌گرایانه» توصیف کرده‌اند.

واشنگتن فری‌بیکن نوشت: هرچند معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و آشکارا خواهان سرنگونی حکومت دینی در ایران شده‌اند، اما وزارت خارجه دولت بایدن حاضر نشد به پرسش خبرنگار این نشریه مبنی بر ارزیابی دولت آمریکا از خواست معترضان ایرانی، برای «تغییر رژیم»، پاسخ دهد.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تکزاس، درباره چرایی مواضع ضعیف دولت بایدن در قبال معترضان ایران، به واشنگتن فری‌بیکن گفت: «دولت بایدن حقیقا برای بقای رژیم ایران سرمایه‌گذاری کرده است.»

به‌گفته تد کروز، دولت بایدن به نفت ایران برای جبران وضعیت فاجعه‌باری که ناشی از حمله به تولید‌کنندگان انرژی در آمریکا است نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی»، درباره عملکرد کاری رابرت مالی گفت: زمانش فرا رسیده که او برود.

به‌گفته برایان لیب، در کتاب‌های تاریخ، از رابرت مالی به‌عنوان «ناکارآمدترین» مقام وزارت خارجه آمریکا در نیم قرن گذشته یاد خواهند کرد.

مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» به واشنگتن فری‌بیکن گفت: آخرین گاف مالی در پیامی که در توییتر نوشت صرفا آخرین نشانه از وضعیتی است که چگونه دولت کنونی آمریکا، به‌جای این که با مردم آزادی‌خواه ایران همسو باشد، با حکومت جمهوری اسلامی همسو شده است.

واشنگتن فری‌بیکن در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از چارد گلدبرگ، یکی از مقام‌های پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید نوشت: تا هنگامی که رابرت مالی سر کار است، سیاست کاهش تحریم‌های دولت بایدن در قبال حکومت ایران نیز ادامه می‌یابد.

به‌‌گفته چارد گلدبرگ، کنار گذاشتن رابرت مالی می‌تواند نخستین نشانه از تغییر سیاست دولت بایدن برای کمک به مردم ایران باشد.