رابرت مالی: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست

«ما از آغاز مذاکرات غیرمستقیم در مارس ۲۰۲۱، به طرف ایرانی گفتیم که قادر به کنترل اقدامات رییس‌جمهوری آینده آمریکا نیستیم»

رابرت مالی، در طول یک‌ سال‌ونیم کار هنوز قادر به مذاکره مستقیم با مقام‌های جمهوری اسلامی نشده است- Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت کنونی ایالات متحده آمریکا در امور ایران، گفت که واشنگتن خواستار حکومتی در ایران است که به حقوق اساسی مردم خود احترام بگذارد.

مالی در گفت‌وگو با رادیو پرشنونده و فراگیر ان‌پی‌آر در ایالات متحده آمریکا، گفت خواسته آمریکا «سیاست تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه سیاست پشتیبانی از مردمی است که مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند زیرا می‌خواهند مجبور به روسری سر کردن نباشند و زندگی عادی داشته باشند ولی با این حال با یک نظام سرکوبگر مواجهند.»

نماینده دولت جو بایدن در امور ایران، با اشاره به این که مقام‌های جمهوری اسلامی «آمریکا، اسرائیل و دیگران را» در ناآرامی‌های ضدحکومتی در ایران مقصر می‌دانند، خطاب به آنان گفت که لازم نیست در دوردست‌ به دنبال مقصر بگردند، و بهتر است دلیل را در خانه جست‌وجو کنند.

پیشتر و در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ۲۶ سپتامبر، در مصاحبه‌ای با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفته بود: «اطمینان می‌دهم که در ایران خبر خاصی نیست و منجر به تغییر رژیم در ایران نخواهد شد.» او همچنین در این گفت‌وگو، انگشت اتهام را به سوی «کانال‌های خبری ماهواره‌ای و وبسایت‌های خبری»‌ نشانه گرفت و گفت «برخی عوامل خارجی» مردم ایران را تشویق کرد تا به خیابان‌ها بریزند و دست به خشونت بزنند، «و از همین رو بود که تظاهرات به خشونت کشیده شد و به شورش تبدیل شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در حالی این سخنان را ایراد کرد که رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی ناظر بر وقایع ایران تا روز ۲۶ سپتامبر، کشته شدن بیش از ۷۵ نفر را در جریان موج اعتراض‌های مردمی در سراسر ایران تخمین زده بودند.

رابرت مالی، درباره اتهام‌زنی امیرعبداللهیان گفت: «هیچکس به دلیل آمریکا در خیابان تظاهرات نمی‌کند. هیچکس در ایران به خاطر آمریکا از حکومت کشورش عصبانی نیست. مردم از سیاست‌های حکومت خود خشمگین‌اند.»

مالی گفت: «حکومت ایران به این واقعیت اعتراض کردکه آمریکا تحریم‌های مربوط به فناوری اینترنت را برای کمک به جریان آزاد اطلاعات در ایران و مردم ایران تسهیل کرد. احتمالا این اولین بار است که می‌شنویم ایران از برداشته شدن تحریم‌های ما شکایت دارد.»

نماینده دولت جو بایدن در امور ایران که در طول یک سال و نیم کار، هنوز مستقیما با مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای مذاکره نکرده است و از طریق واسطه اروپایی با آنان صحبت می‌کند، درباره مذاکرات احیای برجام به ان‌پی‌آر گفت: «توافقی روی میز بود که همه طرف‌ها در ماه مارس با آن موافق بودند، و بعد در ماه اوت در تابستان. بعد ایران درخواست‌های جدید مطرح کرد که اغلب یا غیرواقع‌گرایانه بودند یا فرابرجامی.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، همواره گفته‌اند که برای پذیرش توافق احیای برجام آمریکا باید تضمین دهد که با روی کار آمدن رییس‌جمهوری جدید از توافق خارج نمی‌شود.

رابرت مالی تاکید کرد: «ما از آغاز مذاکرات غیرمستقیم در مارس ۲۰۲۱، به طرف ایرانی گفتیم که قادر به کنترل اقدامات رییس‌جمهوری آینده آمریکا نیستیم…و اگر ایران بر این نکته اصرار دارد، مذاکره بی‌فایده است.»

امیدعبداللهیان در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر گفته بود که ایران مایل به آزاد کردن شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی است اما انتظار دارد در ازای آن چیزی بگیرد. او گفته بود: «اگر آمریکا آماده است، ما هم بی‌درنگ آماده‌ایم.»

حدود یک هفته پس از این اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی، باقر نمازی، که در ایران ممنوع‌الخروج بود اجازه یافت کشور را ترک کند. برخی رسانه‌های جمهوری اسلامی گفتند که این اقدام در ازای آزاد شدن حساب‌های بانکی مسدود شده ایران در کره جنوبی صورت گرفته است؛ ادعایی که واشنگتن آن را رد کرده است.

رابرت مالی اطمینان داد که در ازای خروج باقر نمازی از ایران، واشنگتن هیچ امتیاز متقابلی به جمهوری اسلامی نداده است. مالی گفت: «ما برای آزاد کردن دیگر شهروندان آمریکایی -عماد شرقی، سیامک نمازی، و مراد طاهباز- در مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم… برای آزادی باقر نمازی هیچ بده‌بستانی صورت نگرفته است… برای بازگشت شهروندانمان به خانه تمامی اقدامات انسان‌دوستانه ممکن و گام‌های دوجانبه را بررسی می‌کنیم.»