اژه‌ای: دادگاه بازداشتی‌های اخیر در حال برگزاری است

محسنی‌اژه‌ای در حالی خبر برگزاری دادگاه‌های مربوط به افراد بازداشت‌شده را اعلام کرد که مقام‌های قوه قضاییه گفته‌اند متهم‌ها نمی‌توانند وکیل مدافع داشته باشند

«همکاران قضایی ما ضمن التزام به موارد قانونی، تلاش کردند تا در حدود کمتر از یک‌ ماه کیفرخواست بسیاری از عناصر اغتشاشات و قضایای اخیر را صادر و به‌ دادگاه ارسال کنند» -- منبع عکس: میزان

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی، طی اظهاراتی در روز دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، بار دیگر نسبت به تظاهرات خیابانی ضد حکومتی در ایران واکنش نشان داد. به‌گزارش میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، اژه‌ای در ارتباط با رسیدگی به پرونده مربوط به بازداشتی‌های اخیر چنین گفت:«همکاران قضایی ما ضمن التزام به موارد قانونی، تلاش کردند تا در حدود کمتر از یک‌ ماه کیفرخواست بسیاری از عناصر اغتشاشات و قضایای اخیر را صادر و به‌ دادگاه ارسال کنند.»

رئیس قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی در ادامه این بخش از سخنانش تاکید کرد کارگزاران دستگاه قضایی زمان برگزاری جلسات مربوط به دادگاه افراد بازداشت شده را تعیین کرده‌اند و «رسیدگی به برخی از آنها نیز شروع شده است.»

محسنی‌اژه‌ای در حالی از برگزاری جلسات مربوط به رسیدگی اتهام‌های بازداشت‌شدگان خبر می‌دهد که حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه، در روز ۲۰ مهر ۱۴۰۱ به خبرگزاری تسنیم گفت وکلای دادگستری نمی‌توانند از افرادی که مقام‌های جمهوری اسلامی از آنها به‌عنوان «اغتشاش‌گر» یاد می‌کند دفاع کنند.

عبدلیان‌پور در بخشی از گفتگوی مورد نظر چنین گفت: «وکیل در ابتدای اخذ پروانه وکالت به شرافتش سوگند یاد می‌کند تا مدافع حق باشد و چگونه می‌توان از اغتشاش‌گر و داعشی آموزش‌دیده از سوی دشمن دفاع داشت مگر از باب پشیمانی و توبه مجرم یا متهم ... وکلای مرکز در تراز جمهوری اسلامی ایران هستند و از حق و حقیقت و آسیب‌دیدگان از اغتشاشات دفاع خواهند کرد.»

به‌این ترتیب یکی از مواردی که فعالان حقوق بشر در هفته‌های اخیر نسبت به آن هشدار داده‌اند، تلاش قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی به‌منظور محروم کردن بازداشتی‌ها از حق داشتن وکیل مدافع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود، ضمن آنکه تظاهرات خیابانی مردم معترض را به کشورهای خارجی نسبت داد، سخنان علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، را عاملی مهم در خنثی کردن «توطئه‌های دشمنان» حکومت ایران دانست.

علی خامنه‌ای به سیاق تمام سال‌های زمامداری‌اش، تازه‌ترین خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را نیز به «نقشه‌های دشمن» نسبت داد و خواهان سرکوب مردم معترض شد.

خامنه‌ای و، به تبع او، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کنند که مقام‌های کشورهای غربی در پی به‌سرانجام رساندن مذاکرات مربوط به احیای برجام با حکومت ایران‌اند و به‌وضوح اعلام کرده‌اند به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیستند.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده آمریکا در امور ایران، روز ۱۵ مهر ۱۴۰۱ به رادیو ملی آمریکا (NPR) گفت:«آمریکا به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیست.»

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در یکی از اظهارات هفته گذشته خود تاکید کرد حکومت ایران با دولت ایالات متحده آمریکا بر سر تبادل زندانی‌ها به توافق رسیده است و آزادی باقر نمازی و بازگشت او به آمریکا را نشانه‌ای بر درستی ادعایش دانست.

او همچنین در ۱۴ مهر ماه نیز گفت جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از پیشرفت مذاکرات مربوط به احیای برجام ابراز خرسندی کرده و ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای با نظام جمهوری اسلامی را مهم دانسته است.