محسنی‌اژه‌ای آتش‌سوزی اوین را به دشمنان جمهوری اسلامی منتسب کرد

«آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت»

دو روز پس از وقوع آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در جریان سخنانی که روز دوشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۱، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بیان کرد، در مورد حادثه شامگاه شنبه در اوین چنین گفت: «آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت.»

به‌گفته رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، آتش‌سوزی در زندان اوین زمانی آغاز شد که «عده‌ای معدود» اقدام به آتش زدن یکی از کارگاه‌های این زندان کردند و یک سالن اجتماعات را نیز به آتش کشیدند. با این‌وجود، اژه‌ای مشخص نکرد این گروه از افراد جزو زندانیان بودند یا کارمندها و نگهبان‌های زندان اوین. 

محسنی‌اژه‌ای در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که مسئولان جمهوری اسلامی در دو روز گذشته اظهارات ضدونقیض زیادی داشته‌اند. آخرین مورد، به گفته‌های احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، مربوط می‌شود. این نماینده مجلس در اظهارات روز دوشنبه خود گفت:«آتش‌سوزی زندان اوین تا جایی که می‌دانم مربوط به اعتراضاتی است که در بند ۲۰۹ زندان اوین صورت گرفته است.» 

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، زندان اوین در شامگاه شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱، صحنه آتش‌سوزی و تیراندازی بود. همزمان برخی خانواده‌ زندانی‌های محبوس در اوین به دلیل انتشار این ویدئوها، که در برخی از آنها صدای ممتد تیراندازی و آژیر خطر شنیده می‌شود، نسبت به‌وقوع این اتفاق ابراز نگرانی کردند که به‌سرعت با واکنش افکار عمومی نیز مواجه شد. 

بر اساس اطلاعات مخابره شده از وقایع شامگاه شنبه، شمار قابل توجهی از مردم ساکن تهران به‌نشان همدلی با زندانی‌های اوین خود را به حوالی این زندان قدیمی پایتخت رساندند که‌ شکل‌گیری تجمع‌هایی اعتراضی را نیز در پی داشت. 

در آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه، وبسایت میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، نوشت شمار کشته‌شدگان حادثه شنبه شب در زندان اوین به ۸ نفر رسید. این وبسایت وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی در عین‌حال اعلام کرد همه افرادی که جان‌ خود را در این حادثه از دست داده‌اند، از زندانیان بخش جرایم مرتبط با سرقت بوده‌اند. 

در بخشی از گزارش میزان چنین آمده است:«هویت فوت‌شدگان به اطلاع خانواده‌های آنان رسیده است و متعاقب دستور قضایی، اسامی آنها به‌صورت عمومی نیز منتشر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این جهت بخشی از سخنان روز دوشنبه اژه‌ای به وضعیت خانواده‌ فوت‌شدگان این حادثه مربوط می‌شد. او در این زمینه گفت:«مسئولان سازمان زندان‌ها موظفند کمک‌ها و حمایت‌های لازم را از خانواده‌های متوفیان این حادثه به‌عمل آورند و هیئت‌هایی را نیز برای ملاقات با آنها اعزام کنند.»

بر اساس اظهارات روز دوشنبه محسنی‌اژه‌ای هدف گروهی که به ایجاد حریق در زندان اوین مبادرت کردند و او از آنها با عنوان «دشمن» یاد می‌کند، ضربه به‌ دستاوردهای سازمان زندان‌های کشور بود. به‌گفته محسنی‌اژه‌ای نخستین نقطه ایجاد حریق در کارگاهی بود که مسئولان قوه قضاییه آن را «به‌منظور اشتغال‌زایی زندانیان و کمک به خانواده آنها» راه‌اندازی کرده بودند. 

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در توضیح این بخش از سخنانش گفت:«عوامل دشمن در واقع دست روی نقاطی گذاشتند که از نقاط قوت سازمان زندان‌ها در زمینه بازاجتماعی کردن زندانیان است.»

در ادبیات رسمی مقا‌م‌های جمهوری اسلامی، «دشمن» به کشورهای غربی، اسرائیل و هم‌پیمان‌های منطقه‌ای آنها اطلاق می‌شود؛ کشورهایی که هیئت حاکمه فعلی ایران، به پیروی از روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای، تمامی مخالفت‌ها با حکومت و اعتراض‌های خیابانی در چهل سال گذشته را به توطئه‌های آنها منتسب می‌کنند. 

محسنی‌اژه‌ای در ادامه همچنین تاکید کرد که به مسئولان «سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» دستور داده است تا «با همکاری نیروهای امنیتی» عوامل اصلی آتش‌سوزی در زندان اوین را شناسایی کرده و آنها را به دادسرا معرفی کنند. 

اما محسنی‌اژه‌ای در فراز دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش به موضوع تظاهرات خیابانی مردم علیه جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد. او در این رابطه گفت:«عناصر اصلی اغتشاشات اخیر باید هر چه زودتر محاکمه شوند و در صورت تشخیص قاضی و رعایت مقررات قانونی، دادگاه‌های آنها علنی برگزار شود تا جنایت‌های این عناصر اغتشاشگر به سمع‌ونظر مردم برسد.»