رابرت مالی در پاسخ تلویحی به اژه‌ای: «به ایران سفر نکنید»

رئیس قوه قضاییه مدعی شده بود که مشکلی برای بازگشت ایرانیان به کشور وجود ندارد و «به نفع» آنها خواهد بود

رابرت مالی-Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ساعاتی پس از آنکه محسنی اژه‌ای خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت، «هیچ تبعه ایرانی ممنوع‌الورود نیست و می‌تواند با هماهنگی مراجع قضایی وارد کشور شود»، نسبت به سفر به ایران هشدار داد.

مالی در توییتی نوشت‌: «همچنان به همه آمریکایی‌ها نسبت به سفر به ایران هشدار می‌دهیم.» او لینکی از هشدار سفر وزارت خارجه آمریکا درباره سفر به ایران را نیز به این توییت ضمیمه کرد.

در این بیانیه که دوم اوت به روز شده، ایران در درجه چهارم هشدار و به رنگ قرمز مشخص شده و پیام آن نیز واضح است: «به ایران سفر نکنید».

وزارت خارجه آمریکا در این صفحه نسبت به بازداشت‌های خودسرانه و ربوده شدن شهروندان آمریکایی و همچنین همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران که وضعیت فاجعه‌باری دارد، هشدار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحال حاضر دست‌کم چهار شهروند آمریکایی در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند. در این بیانیه هم هشدار داده شده که ایران همچنان به بازداشت شهروندان آمریکایی به ویژه دوتابعیتی‌ها ادامه می‌‌دهد و آنها را به تهدید امنیت ملی و جاسوسی متهم می‌کند. این بیانیه هشدار می‌دهد که امکان دسترسی کنسولی به بازداشت‌شدگان معمولا با مخالفت مقامات جمهوری اسلامی از بین می‌رود یا به‌طور بسیار محدود انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه مدعی شده بود که هیچ ایرانی از ورود به کشور منع نمی‌شود و برای بازگشت مشکلی ندارد. او مدعی شد اگر ایرانیان به داخل کشور بیایند و به مسائل آنها رسیدگی شود، به نفع آنها خواهد بود.

برخی ایرانیان که با چنین وعده‌هایی به ایران بازگشته و با حبس‌های طولانی، انفرادی و بازجویی‌های مکرر وزارت اطلاعات مواجه شدند، در واکنش به این اظهارات اژه‌ای تجربه خود را از بازگشت به ایران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. 

اغلب شهروندان دوتابعیتی بازداشتی در ایران از نازنین زاغری ایرانی-بریتانیایی تا سیامک و باقر نمازی ایرانی-آمریکایی با اتهام جاسوسی مواجه شده و سال‌ها است که در زندان به‌سر می‌برند. جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر در مقابل آزادی شهروندان خارجی که گام نخست آن با گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران برداشته شد، همواره امتیازهایی را از غرب طلب کرده است.