قوه قضائیه برای اجرای دستورهای مستقیم خامنه‌ای «قرارگاه عملیاتی» تشکیل داد 

ریاست «قرارگاه عملیاتی قوه قضائیه» را محمد مصدق، معاون اول این قوه، بر عهده دارد

با تداوم خیزش سراسری مردم ایران در هفته ششم، محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، از تشکیل «قرارگاه عملیاتی قوه قضاییه» برای اجرای فرمان‌های مستقیم علی خامنه‌ای خبر داد.

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، یعنی حدود چهل روز پیش، قوه قضائیه اقداماتی را برای راه‌اندازی دو تشکیلات جدید به اجرا گذشته است که اولین آن، تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» با ماموریت «مقابله با براندازی»، و دومین تشکیلات نیز «قرارگاه عملیاتی قوه قضائیه» برای اجرای مستقیم فرمان‌های خامنه‌ای است.

مرکز رسانه قوه قضائیه روز یکشنبه، اول آبان ۱۴۰۱ (۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، خبر تشکیل «قرارگاه عملیاتی قوه قضائیه» را اعلام، و تاکید کرد که «قرارگاه» جدید قوه قضائیه نتیجه دیدار تیرماه رئیس و مقام‌های قوه قضائیه با رهبر جمهوری اسلامی ایران است، اما جزئیات و کارگروه‌های این قرارگاه نشان می‌دهد که بخشی از ماموریت آن، نقش‌آفرینی و اجرای مستقیم فرمان‌های علی خامنه‌ای در سرکوب خیزش مردم علیه نظام جمهوری اسلامی است.

خامنه‌ای در دیدار تیرماه خود با مقام‌های قوه قضائیه، بر اجرای «سند تحول قضائی، مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از صدور احکام ضعیف یا مخدوش، معطل نماندن هیچ ‌یک از اختیارات و ماموریت‌های قانونی قوه ‏قضائیه» تاکید کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این دیدار نیز خامنه‌ای بر «پیشگیری از وقوع جرم، تنظیم ارتباط قوه قضائیه و ضابطان قضائی، مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی مردم و پیگیری پرونده‌های مهم و گوناگون در افکار عمومی تا حصول نتیجه» تاکید کرده بود.

محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه، گفته است که پس از این دیدار، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، «۱۸ راهکار» برای تحقق فرمان‌های خامنه‌ای ارائه کرده و با دستور محسنی اژه‌ای، مامور شده است که پیش‌‌‌نویس برنامه عملیاتی اجرای فرمان‌های خامنه‌ای را تدوین کند.

این درحالی است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، از اساس زیر نظر رهبر نظام است و رئیس آن نیز با حکم مستقیم او منصوب می‌شود و این قوه خود را غیر از خامنه‌ای، به هیچ نهاد یا مقام دیگری پاسخگو نمی‌داند.

با این حال، قوه قضائیه روز یکشنبه اعلام کرد که این «قرارگاه عملیاتی» جدید هم برای اجرای فرمان‌ها و دستورهای خامنه‌ای تاسیس شده است.

محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه، تاکید کرد دلیل تشکیل این «قرارگاه» آن است که فرمان‌های خامنه‌ای به شکل «برنامه‌های عملیاتی و با اولویت و سرعت در تمام سطوح دستگاه قضائی» اجرا شود، به شکلی که هیچ یک از دستورهای او «بدون اقدام و پیگیری» باقی نماند.

ریاست «قرارگاه عملیاتی قوه قضائیه» را محمد مصدق، معاون اول این قوه، بر عهده دارد و «رئیس دیوان عالی، دادستان کل کشور، رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه و معاون راهبردی قوه‌‏ قضائیه»، چهار عضو دیگر آن خواهند بود.

در قرارگاه عملیاتی قوه قضائیه همچنین «کارگروه‌ پیشگیری و مقابله با فساد برون و درون‌سازمانی»، «کارگروه نظارت دستگاه قضائی بر ضابطان»، «کارگروه صیانت از نیروی انسانی و ارتقای کیفیت عملکرد» و نیز «کارگروه مراقبت از امنیت روانی جامعه و حقوق عامه» تشکیل شده است.

عنوان‌های این کارگروه‌ها نشان می‌دهد که غیر از کارگروه مقابله با فساد، سه کارگروه دیگر ارتباط مستقیمی با گسترش اعتراضات‌ سراسری در ایران دارند؛ چنانکه «کارگروه مراقبت از امنیت روانی جامعه و حقوق عامه» به صراحت با هدف مقابله با خیزش سراسری مردم تشکیل شده است که مقام‌های حکومتی، از جمله خامنه‌ای، آن را ناشی از «جنگ نرم و عملیات روانی» دشمنان عنوان می‌کنند.

تشکیل «کارگروه نظارت دستگاه قضائی بر ضابطان» و «کارگروه صیانت از نیروی انسانی» در پی ناتوانی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سرکوب خیزش سراسری مردم، نیز نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد حکومتی به شدت در مورد ریزش نیروهای امنیتی و قضائی و فروپاشی ماشین سرکوب جمهوری اسلامی، دچار نگرانی شده‌اند.

با وجود وزارت اطلاعات، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۸ تاکنون سه «سازمان» اطلاعاتی و امنیتی دیگر تشکیل داده‌اند که تشکیل هر یک از این  سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، رابطه مستقیم و آشکاری با بروز اعتراض‌ها داشته است.

پس از اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸، به دستور علی خامنه‌ای، «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» تشکیل شد و به موازات وزارت اطلاعات، مسئولیت مستقیم سرکوب مخالفان را بر عهده گرفت.

با شکل‌گیری اعتراض‌های سراسری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ نیز علی خامنه‌ای در پاییز سال ۱۳۹۹ با ارتقای ساختار نیروی انتظامی موافقت کرد و به این ترتیب، در اوایل سال ۱۴۰۱، «ناجا» به «فرماندهی کل» تبدیل شد و عنوان «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» یا «فراجا» را گرفت، و در کنار آن هم یک سازمان اطلاعاتی به نام «سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور»، مرکب از سازمان اطلاعات نیروی انتظامی و پلیس امنیت عمومی، تشکیل شد.

«سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه»، چهارمین سازمان اطلاعاتی است که تشکیل می‌شود و یکی از ماموریت‌های اصلی آن، مقابله با «براندازی» و سرکوب مخالفان نظام حاکم است.

پس از آن نیز در چهارمین هفته خیزش مردم ایران، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تصویب «کلیات طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه»، زمینه تشکیل چهارمین سازمان اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را در دل قوه قضائیه، و با دو ماموریت اصلی «مقابله با براندازی» و جلوگیری از ریزش نیروهای حکومتی، فراهم کرد.