صدور احکام سنگین زندان برای معلمان و کارگران

رضا شهابی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، حسن سعیدی و محمد حبیبی به مجموع چندین سال زندان محکوم شدند

پنج کنشگر حقوق معلمان و کارگران در ایران با احکام سنگین زندان مواجه شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سه فعال صنفی معلمان را به مجموع ۱۵ سال و یک ماه حبس و سایر مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد. این سه کنشگر — رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی — از چهره‌های شناخته‌شده جنبش معلمان در ایران به‌ شمار می‌روند. بداقی و ابراهیمی در شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان عضویت دارند. بداقی همچنین بازرس کانون صنفی معلمان، و حبیبی نیز سخنگوی این کانون است. 

 رامین صفرنیا، وکیل دادگستری، در صفحه شخصی خود جزئیات اتهامات و احکام این سه نفر را منتشر کرده است.

رسول بداقی به اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال و شش ماه حبس، و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. جعفر ابراهیمی بابت همین دو اتهام، به ترتیب به چهار سال، و یک سال زندان محکوم شده است. محمد حبیبی نیز بابت همین دو اتهام، به ترتیب به سه سال و هفت ماه، و یک سال زندان محکوم شده است. هر سه نفر در ضمن دو سال از فعالیت و عضویت در گروه‌ها و خروج از کشور منع شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات حبیبی و ابراهیمی روز چهارشنبه، ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) در دادسرای اوین برگزار شده بود. آقای صفرنیا قبلا گفته بود که جلسه رسیدگی به پرونده بداقی روز ۱۸ مهر برگزار شده است.

به گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران همچنین رضا شهابی و حسن سعیدی، اعضای سندیکای شرکت واحد، را به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به مجموع شش سال حبس تعزیری (پنج سال اجرایی) محکوم کرده است. این اتحادیه در بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن صدور احکام سنگین برای کارگران، تاکید کرد: «صدور احکام طویل‌المدت زندان برای معلمان و کارگران تنها بخاطر تلاش برای دفاع از حقوق خود، همواره بخش جدی از سیاست سرکوبگرانه‌ حاکمیت در مقابل هرگونه حق‌طلبی و مطالبه‌گری بوده است.» 

این اتحادیه خواهان آزادی بی‌قید و شرط و فوری تمامی فعالان صنفی و سیاسی، و همه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شد.