دیده‌بان حقوق‌بشر: حکومت ایران به دنبال سرکوب اعتراض‌های رو به گسترش است

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در بحبوحه اعتراض‌ها، بر شدت بازداشت فعالان صنفی و مدنی افزوده‌اند

دیده‌بان حقوق‌بشر در بیانیه‌ای سرکوب و بازداشت معترضان و فعالان صنفی و مدنی را محکوم کرد _ عکس از شبکه‌های اجتماعی

دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارشی با اشاره اعتراض‌های اخیر در ایران اعلام کرد حکومت در بحبوحه این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها، تعدادی از فعالان برجسته را با اتهام‌هایی بی‌اساس بازداشت و زندانی کرده است.  

فعالانی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند از طرف رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی، به ارتباط با افراد و گروه‌های خارجی متهم شده‌اند، بدون آنکه مدرکی در این زمینه ارائه شده باشد.

بیانیه دیده‌بان حقوق‌بشر با اشاره به این مسئله اضافه می‌کند در ۱۱ ماه مه، وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد دو شهروند اروپایی بازداشت شده در ایران با فعالان صنفی معلمان ملاقات‌هایی داشتند و آنها به دنبال  سوء استفاده از مطالبات این اتحادیه و دیگر گروه‌های صنفی بودند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق‌بشر، اتهام‌ به اعضای جامعه مدنی ایران برای ارتباط با افراد خارجی را تلاشی بی‌اساس برای خاموش کردن حمایت از جنبش‌های اجتماعی در حال گسترش در ایران عنوان کرد.

هرانا گزارش داده که از ۱۵ اردیبهشت حداقل ۱۹ شهر و شهرستان در ایران، شاهد برپایی اعتراض‌های مردمی بودند. این خبرگزاری به نقل از اعضای مجلس اعلام کرده که در جریان اعتراض‌های مردمی دو نفر کشته شدند. این در حالی است که طی روزهای گذشته گزارش‌ها حاکی از آن است تعداد کشته‌شدگانی که شناسایی شدند بیش از این بوده است.

در روز ۹ مه، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، فعالان کارگری از طرف نیروهای امنیتی بازداشت شدند. روز ۱۲ مه نیز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از بازداشت رضا شهابی، یکی از اعضای هیئت‌مدیره این سندیکا خبر داد. طبق گزارش هرانا، ریحانی انصاری، یکی دیگر از فعالان حقوق کارگری نیز در همان روز بازداشت شد. همزمان کانال‌های تلگرامی نزدیک به نیروهای امنیتی بدون هیچ مدرکی ادعا کردند شهابی و اسداللهی ضمن همکاری با گروه‌های خارجی،  قصد بر هم‌ زدن امنیت کشور را داشتند.

روند این بازداشت‌ها در روزهای پس از آن نیز ادامه داشت و به دنبال آن در ۱۶ مه، خبرگزاری مهر از بازداشت سعید مدنی، جامعه‌شناس خبر داد. او که پیش از این نیز بازداشت و زندانی شده بود، با ادعای ملاقات با افراد مشکوک خارجی و دنبال کردن دستورالعمل‌های عملیاتی آنها در داخل کشور، مجددا بازداشت شد. پیش از آن سعید مدنی در ژانویه سال جاری هنگامی که به دعوت دانشگاه ییل ایالات متحده برای گذراندن فرصتی مطالعاتی عازم این کشور بود، با ممانعت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه نتوانست به این سفر برود و ممنوع الخروج شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۷ مه، شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی با پخش ویدئویی، هویت دو اروپایی دستگیر شده را سیسیل کوهلر و همسرش ژاک کوهلر، از فعالین سندیکای نیروی کار فرانسه اعلام کرد.

در هفته آخر فروردین، پس از فراخوان شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی معلمان ایران برای برگزاری تظاهرات سراسری، یک روز قبل از روز ملی معلم، تعدادی از فعالان صنفی معلمان از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی از طرف نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در چهار سال گذشته، اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران شکل گرفته است. برخی از این اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها از طرف اتحادیه‌ها و فعالان صنفی در واکنش به وضعیت معیشتی و مطالبات عمومی بوده است. نهادهای امنیتی در تمام این اعتراض‌ها با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به سرکوب معترضان و دستگیری افراد کرده‌اند. در عین حال این نهادها با اتهام‌های بی‌اساس به مخالفان، به دنبال ساکت کردن آنها بوده‌اند.

از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر، مقام‌های ایران دسترسی به اینترنت در برخی استان‌ها را مختل کرده‌اند. با این حال تصاویری که از این مناطق منتشر شده نشان می‌دهد پلیس و نیروهای امنیتی از ابزارهای مختلف برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. منابعی اعلام کردند که تاکنون پنج نفر از افرادی که در این اعتراض‌ها در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری کشته‌ شدند را شناسایی کردند.  

سپهری‌فر در این گزارش عنوان کرد: «مقام‌های ایران مدت‌هاست به دنبال جرم‌انگاری همبستگی میان گروه‌های جامعه مدنی در داخل و خارج از کشور بوده‌اند.»