پاکستان از فهرست کشورهای حامی مالی تروریسم حذف شد

پاکستان در سال ۲۰۱۸ به پیشنهاد دولت آمریکا در فهرست خاکستری سازمان نظارت بر مبارزه با پولشویی و حمایت مالی تروریسم، اضافه شده بود

نشست عمومی سازمان نظارت بر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در پاریس برگزار شد - @HinaRKhar/twitter

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) که سازمانی بین‌المللی برای نظارت بر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است، روز جمعه در نشستی در پاریس، اعلام کرد که پاکستان را از فهرست کشورهای متهم به پولشویی و تامین مالی تروریسم، حذف می‌کند.

در بیانیه این سازمان که روز جمعه منتشر شد، از عملکرد دولت پاکستان در مبارزه با پولشویی استقبال شده و آمده است: «پاکستان روند مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم خود را تقویت و کمبودهای فنی را برطرف کرده است. بنابراین این کشور دیگر مشمول روند نظارت این سازمان نیست.»

پاکستان در سال ۲۰۱۸ و به پیشنهاد دولت آمریکا و حمایت دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا، در فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفت. در آن زمان، کشورهای عربی، ترکیه و چین با این طرح مخالفت کردند. اکنون با گذشت بیشتر از چهار سال، این سازمان تصمیم گرفت پاکستان را از فهرست خاکستری خارج کند؛ به این معنا که این سازمان بین‌المللی دیگر نظارت بر روند پولشویی و تامین مالی گروه‌های تروریستی در پاکستان را ضروری نمی‌بیند.

این در حالی است که پاکستان در دو دهه گذشته به دلیل استقرار صدها مدرسه دینی افراطی و نیز وجود پناهگاه‌های امن برای طالبان و دیگر شبکه‌های تروریستی خاک این کشور، یکی از حامیان تروریسم در منطقه شناخته می‌شود. شبکه القاعده، گروه طالبان و گروه داعش خراسان از جمله گروه‌های تروریستی‌اند که در دو دهه گذشته، رد پای آنان در بازار ارز پاکستان مشاهده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا طرح قرار گرفتن پاکستان در فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف را در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیشنهاد داد. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌ خود محدودیت‌های متعددی برای پاکستان وضع کرد. او پاکستان را حامی تروریسم خواند و عمران خان، نخست‌وزیر آن وقت پاکستان، را بارها برای مبارزه با تروریسم و ناامنی در افغانستان تحت فشار قرار داد. ترامپ همچنین کمک نظامی سالانه ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به پاکستان برای مبارزه با تروریسم در منطقه را هم قطع کرد. اما دولت جو بایدن، در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد به‌منظور تجهیز و نگهداری جنگنده‌های اف-۱۶ مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به پاکستان کمک می‌کند.

دولت بایدن دلیل این اقدام را تلاش برای مبارزه با تروریسم در منطقه به‌ویژه افغانستان عنوان کرد.

بیشتر از جهان