اعتراض به داوری، فصل مشترک بازی‌های لیگ برتر

اکثر مربیان به تصمیم‌های داوران معترض بودند، ولی فدراسیون همچنان در خرید سیستم کمک‌داور ویدیویی ناتوان است

استقلالی‌ها بعد از تساوی بدون گل مقابل آلومینیوم اراک، مدعی بودند که  داور از اعلام پنالتی به‌نفع این تیم خودداری کرده‌ است- باشگاه استقلال

نقطه مشترک بازی‌های هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران سکوهای خالی از تماشاگر و البته اعتراض مربیان به داوری بود. با شروع اعتراض‌های سراسری در ایران، مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه‌های خالی برگزار می‌شود. این تصمیم با نارضایتی خانواده فوتبال روبرو شده است و شماری از مربی‌ها مانند جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی به آن اعتراض کردند. با این حال، فضای سرد این روزهای لیگ هم مانع گلایه مربیان از کیفیت داوری مسابقات نشد.

استقلالی‌ها بعد از تساوی بدون گل مقابل آلومینیوم اراک، مدعی بودند که برای چندمین هفته متوالی داور از اعلام پنالتی به نفع این تیم خودداری کرده‌ است. روی ماتا، مربی استقلال که به‌جای سا پینتو، سرمربی محروم، به نشست خبری رفته بود، گفت: «شاید فیفا قوانین خود را عوض کرده است. یک تیم نمی‌تواند با دو دروازه‌بان بازی کند. مهم نیست که توپ سریع باشد یا کند، وقتی به دست می‌خورد، پنالتی است. همیشه می‌خواهم از داور تشکر کنم اما هر بازی یک چیزی داریم که شکایت کنیم. در بازی با ذوب آهن و فولاد هم رخ داد. ما یک تیم مثبت هستیم و می‌خواهیم لیگ ایران را بهتر کنیم. چرا ما را می‌کشید؟»

مهدی رحمتی، سرمربی آلومینیوم، هم از عملکرد داور راضی نبود و در واکنش به اخراج اسماعیل شریفات، گفت: «با توجه به سوابقی که از داور می‌دانستم، کاملا خودمان را آماده کرده بودیم که ایشان می‌آید تا گردن تیم ما را بزند! او ظرف مدت ۱۰ ثانیه، دو کارت به بازیکن ما می‌دهد و اخراج می‌کند و ما را در حساس‌ترین زمان بازی ۱۰ نفره می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی ملوان‌ و پرسپولیس در انزلی بدون جنجال نبود و مازیار زارع، سرمربی میزبان، به دلیل اعتراض به داور اخراج شد. زارع بعد از دریافت کارت قرمز، سمت داور رفت و کریم باقری، مربی پرسپولیس، مجبور شد برای پایان درگیری، او را مهار کند.

زارع بعد از بازی، در اعتراض به تصمیم‌های داور گفت: «بازیکن من با رفیق و هم‌تیمی خودش حرف زده، به او کارت می‌دهی؟ مگر می‌شود چنین چیزی؟ مدیریت کردن بلد نیستی؟ داور اصلا در حد و اندازه این بازی نبود. تیمی که عقب است و در زمین خودش بازی دارد و در بحران است چپ و راست به بازیکنان و نیمکت کارت می‌دهد. فدراسیون بیاید بشیند و برای داوران کلاس توجیهی بگذارد. من که عصبانی شدم و از کوره در رفتم، باعث ‌و بانی‌اش همین آقای داور بود. الان من محروم می‌شوم و ایشان کار خود را ادامه می‌دهد.»

مهدی تارتار، سرمربی ذوب آهن، و مجتبی حسینی، سرمربی پیکان، را هم باید به جمع مربیان معترض این هفته اضافه کرد.

سال‌ها است که سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR) در لیگ‌های معتبر اروپایی و آسیایی به کار گرفته می‌شود تا اشتباهات داوران به حداقل برسد، ولی فدراسیون فوتبال ایران هنوز نتوانسته این فناوری را به لیگ برتر اضافه کند. ضعف مدیریت، مشکلات تامین منابع مالی و ارتباط بین‌المللی ضعیف مهم‌ترین موانع ورود این فناوری به فوتبال ایران است و به نظر می‌رسد تا زمانی که کمک‌داور ویدیویی اضافه نشود، اشتباهات بزرگ در لیگ برتر و اعتراض مربیان ادامه خواهد داشت.

بیشتر از فوتبال