حذف مردم از فوتبال ایران؛ بازی برای سکوهای خالی

بازی‌های لیگ برتر فوتبال قبلا برای فرار از تعلیق و حالا به دلایل امنیتی، بدون تماشاگر برگزار می‌شوند

اینک هفته دهم لیگ برتر ایران در شرایطی آغاز می‌شود که چهار هفته است در ورزشگاه‌ها از تماشاگران خبری نیست‌ـ میزان

برگزاری فوتبال بی‌تماشاگر به تصمیمی تکراری برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است. پیش‌تر برای توجیه غیبت و ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، بازی‌ها را به بهانه کرونا بی‌تماشاگر برگزار می‌کردند و این‌ روزها به دلیل وحشت از اعتراض مردم در ورزشگاه‌ها، تنها سکوهای خالی تماشاگران خاموش بازی‌های لیگ برترند.

بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران حدود دو سال به بهانه کرونا بدون تماشاگر برگزار شدند تا فدراسیون فوتبال ایران از خطر تعلیق فرار کند؛ چون اگر بازی‌ها تنها با حضور تماشاگران مرد برگزار می‌شدند و ورود تماشاگران زن همچون بیش از چهار دهه اخیر، ممنوع می‌ماند، فیفا برای تعلیق فوتبال ایران تصمیم نهایی را می‌گرفت.

اینک در شرایطی که از پنجشنبه، هفته دهم لیگ برتر ایران شروع می‌شود، این چهارمین هفته متوالی خواهد بود که در ورزشگاه‌ها از تماشاگران خبری نیست. آخرین حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی به تاریخ ۱۹ شهریور و بازی استقلال-نساجی در هفته ششم برمی‌گردد. از آن بازی بیش از یک ماه می‌گذرد و به این زودی‌ها از بازگشت تماشاگران خبری نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شیوع کرونا، حضور تماشاگران در لیگ برتر کمرنگ شد، ولی در لیگ بیست‌ودوم، شرایط به روال عادی بازگشت. پر شدن سکوها اتفاق خوبی برای گرم شدن تنور لیگ بود ولی با شروع اعتراض‌های سراسری، بلافاصله از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممانعت شد و سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ، آب پاکی را روی دست هواداران ریخت و گفت که مسابقات لیگ برتر «تا اطلاع ثانوی» بدون تماشاگر خواهد بود. او اضافه کرد که این تصمیم نهادهای نظارتی بوده است و سازمان لیگ در این ماجرا نقشی ندارد.

مسابقات لیگ برتر تا پیش از جام جهانی، تنها در دو هفته آینده  برگزار می‌شوند و در این مدت هم از حضور تماشاگران خبری نخواهد بود. بازی سوپرجام بین استقلال و نساجی هم که ۱۱ آبان برگزار می‌شود، از این جمله است. قرار است مسابقات هفته دوازدهم لیگ از جمله دربی تهران اوایل دی ماه و بعد از جام جهانی دنبال شوند اما اگر اعتراض‌های سراسری همچنان ادامه داشته باشد، قطعا حساس‌ترین بازی فوتبال باشگاهی ایران هم در برابر سکوهای خالی برگزار خواهد شد.

بخشی از درآمد باشگاه‌های لیگ برتر از بلیت‌ فروشی است و غیبت تماشاگران در این هفته‌ها زیان مالی قابل‌توجهی به آن‌ها زده؛ ولی آسیب بزرگ‌تر برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه‌های خالی است که به روح فوتبال لطمه می‌زند. غیبت تماشاگران بر کیفیت بازی‌های هفته‌های اخیر هم تاثیر گذاشته است؛ اما جمهوری اسلامی که می‌خواهد اعتراض‌ها را سرکوب کند، فقط یک راه دارد؛ اینکه بازی‌ها بی‌تماشاگر باشند تا ورزشگاه‌ها به محل اعتراض مردم تبدیل نشوند.

مسعود اقبالی، کارشناس قدیمی فوتبال، درباره برگزاری بدون تماشاگر مسابقات گفت: «لیگ برتر ایران شبیه یک مرده متحرک است. مسابقاتی که تماشاگر نداشته باشد، مثل بازی فوتبال در محلات‌اند و ارزش و اعتبار چندانی ندارد. وقتی تماشاگر نباشد بازیکنان هم انگیزه ندارند و از طرفی وقتی جلو ورود هواداران به ورزشگاه گرفته می‌شود، رفته‌رفته علاقه آن‌ها به فوتبال هم کمتر می‌شود. آن‌ها می‌خواهند به ورزشگاه بیایند تا بازی‌ تیم‌ محبوبشان را نگاه کنند. به‌نوعی باید گفت که تماشاگر پدر فوتبال است ولی در زمان حاضر فرزند از پدر جدا شده است.»

جواد نکونام، سرمربی فولاد خوزستان، نیز گفت: «زمانی که ما بدون هوادار بازی می‌کنیم، بازیکنانمان که گل می‌زنند، خوشحال نیستند و خوشحالی نمی‌کنند. وقتی تمام استادیوم‌ها تعطیل است، به نظر من لیگ را تعطیل و مسابقات را به بعد از جام جهانی موکول کنیم و این وقت را در اختیار تیم ملی و سرمربی آن قرار دهیم تا برای حضور در جام جهانی بیشتر آماده شود. اجازه دهیم لیگ بعد از جام جهانی با حضور تماشاگران برگزار شود. اکنون هیچ‌کس لذتی از فوتبال نمی‌برد. نه شادی هست و نه طرفداری حضور دارد.»

جمهوری اسلامی می‌داند که حتی از برگزاری مسابقات فوتبال با حضور مردم هم ناتوان است. حذف مردم از صحنه فوتبال چیزی برای فوتبال ایران باقی نگذاشته است.

بیشتر از فوتبال